بررسی آیپد پرو ۲۰۱۸

قبل از اینکه به سراغ آیپد پرو برویم، بهتر است این مطلب را با یک سوال شروع کنیم، یک تبلت واقعا چیست؟ تبلت‌ها در ابتدا فقط دستگاهی در آثار علمی-تخیلی بودند و اولین تولید محصولی که بتوان به آن نام تبلت داد، به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد که محصولی با نام گرید پد روانه بازار شد. البته اپل نیز در همان سال بر روی پروژه‌ای برای ساخت تبلت کار می‌کرد که سال ۱۹۹۳ روانه بازار شد. اما نزدیک‌ترین نمونه به مفهوم تبلت امروزی که اتفاقا اسم تبلت نیز برای آن است، ساخت کمپانی مایکروسافت می‌باشد. در سال اول قرن ۲۱، تبلت‌های تولیدی مایکروسافت روانه بازار شدند، اما با شکست مواجه گردیدند. تا رسید به روزی که استیو جابز اولین نسل آیپد را معرفی کرد، آنقدر خوب که همه آن را یک دستگاه جدید می‌دانستند و پس از آن کمپانی‌های دیگر روی به ساخت تبلت‌ها آوردند.

خیلی از زمانی که تبلت‌های اپل با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه می‌شدند گذشته است، دیگر کسی آن‌ها را آیپاد تاچ با صفحه نمایش بزرگ نمی‌شناسد و تبلت‌ها امروزه با زندگی ما گره خورده‌اند. حالا تبلت‌های اپل پا را فراتر گذاشته‌اند و به قلمرو لپ تاپ‌ها حمله کرده‌اند و اپل به شما نیز می‌گوید این می‌تواند کامپیوتر بعدی شما باشد.

اپل تبلت ۹.۷ اینچی خود را با قیمت ۳۲۹ دلار و آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی را با قیمت پایه ۶۴۹ دلار (از سال گذشته) به مشتریان می‌فروشد. این کمپانی در سال ۲۰۱۸ دو مدل از سری پرو خود را معرفی کرد که در دو سایز ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی می‌باشند. مدل پایه نسخه ۱۱ اینچی ۷۹۹ دلار قیمت دارد و برچسب قیمت بهترین نسخه، یعنی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با یک ترابایت حافظه و پشتیبانی از شبکه سلولار با قیمت ۱۸۹۹ دلار می‌باشد.

چشم انداز عجیبی است، آیپد دیگر نمی‌خواهد فقط یک دستگاه چند رسانه‌ای هوشمند باشد. این دستگاه می‌خواهد چیزهای مختلفی برای آدم‌های مختلف و یک تهدید جدی برای بازار نوت بوک‌ها باشد. اما این دستگاه مبتنی بر iOS می‌تواند جایگزین مناسبی برای رایانه شما باشد؟

طراحی

آیپد پرو ۱۱″ و ۱۲.۹″ سال ۲۰۱۸ دارای طراحی جدید هستند. بدنه این دستگاه‌ها صاف صاف هستند و لبه‌های تیز نسل قبلی در این نسخه حذف شده‌اند که یک نکته مثبت برای ارگونومی می‌باشد. طراحی این دستگاه ما را به یاد اولین نسل آیپد میندازد که البته آیپدهای ۲۰۱۸ بسیار نازک‌تر و سبک‌تر هستند. البته نسبت به نسبل قبلی ظرافت کمتری دارد و با توجه به خطوط آنتن آن نیز سخت است که آن را زیبا بدانیم اما از لحاظ شرایط فیزیکی دستگاه کاملا مطمئن است و کیفیت ساخت را در آن به خوبی می‌توان درک کرد.

یکی از ویژگی‎های قابل توجه این است که دیگر خبری از پورت لایتینگ نیست و با یک پورت USB Type-C جایگزین شده است. این یک تغییر مهم است چون شما حالا می‌توانید دستگاه‌های مختلفی را به آیپد خودتان متصل کنید، همانند دوربین‌ها. البته باید به این نکته اشاره کرد که دستگاه‌هایی که به این آیپد متصل می‌شوند باید برای سیستم عامل iOS بهینه شده باشند و نمی‌توانید آیپد جدید را یک جایگزین برای رایانه‌های معمولی بدانید. محدودیت‌های بسیاری برای ارتباط دستگاه ثانویه با آیپد وجود دارد و کار زیادی در این زمینه وجود دارد که باید از سوی اپل و سایر کمپانی‌ها انجام شود.

همچنین در این دستگاه خبری از پورت ۳.۵ میلی‌متری جک برای هدفون نیست و در جعبه آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی نیز ایرپاد قرار نگرفته است. با توجه به پورت USB نوع C شاید خرید هندزفری و هدفون بلوتوث بهترین گزینه باشد، محصولی شبیه به Airpods اپل. خبر خوب این است که بلندگوها بسیار عالی کار می‌کنند و اگر هدفون را صرفا برای صدای بهتر می‌خواهید، آیپد پرو جدید با اسپیکرهایش نیازتان را برطرف می‌کند. ما در مقاله بررسی آیفون XS و آیفون XS Max بلندگوهای آن‌ها را تحسین کردیم و بلندگوهای آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی بسیار بهتر هستند.

 تغییر بزرگ دیگر که با چک کردن ظاهر دستگاه می‌توان به آن رسید حذف تاچ آیدی است و دیگر خبری از حسگر اثر انگشت نیست. افزایش سایز صفحه نمایش و کم کردن حاشیه آن منجر به حذف تاچ آیدی و جایگزینی آن با فیس آیدی شده است. دلیل دیگر این تغییر را می‌توان به استفاده کاربران از آیپد دانستند، بسیاری آیپد را به صورت افقی در دست می‌گیرند و حالا با قرار گرفتن فیس آیدی باز کردن دستگاه در هر دو جهت امکان پذیر است. لازم به ذکر است که این قابلیت در آیفون فعال نیست و اگر شما آیفون خود را به صورت افقی روبروی صورتتان بگیرید، دستگاه باز نمی‌شود.

صفحه نمایش

دو اندازه صفحه نمایش برای آیپد پروهای جدید در دسترس هستند، ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ. آیپد پرو ۱۱ اینچی دارای همان ابعاد آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی است اما صفحه نمایش ۱۱ اینچ شده و فضای بیشتری از پنل جلویی را پوشانده است. اما وضعیفت آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی متفاومت است، این دستگاه کوچکتر شده و با حذف حاشیه‌ها سایز ۱۲.۹ اینچی حفظ شده است.

صفحه نمایش‌های LCD IPS در این دستگاه‌ها بسیار عالی هستند. رزولوشون و رنگ‌ها در این دستگاه به حد کافی می‌باشند. برگ برنده اپل در این بخش تکنولوژی ProMotion است، که به این معناست آیپدهای اپل از صفحه نمایشگر ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند. این صفحه نمایش‌های ۱۲۰ هرتزی هنگامی که با آیپد کار می‌کنید واقعا دنیایی متفاوت را ایجاد می‌کنند. موارد در مقایسه با نمایشگرهای ۶۰هرتزی بسیار نرم‌تر و شناورتر جابجا می‌شوند. این همان تکنولوژی است که اپل در آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی استفاده کرده است، و صادقانه بگوییم واقعا جای تعجب دارد که چرا این شرکت تا به حال این تکنولوژی را به خط آیفون نیاورده است.

قابلیت دیگر صفحه نمایش True Tone است که درجه حرارت رنگ صفحه نمایش را نسبت به نور محیط تنظیم می‌کند تا رنگ‌ها و نور با محیط شما منطبق باشد و شما رنگ‌ها را واقعی‌تر ببینید. این ویژگی در آیپد پروهای ۲۰۱۸ بسیار عالی کار می‌کند. می‌توانید مشخصات و کیفیت صفحه نمایش آیپدهای جدید را در کنار آیپد ۱۰.۵ اینچی و گلکسی تب S4 ببینید.

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است کنتراست بالاتر بهتر است دمای رنگ (کلوین) گاما دقت رنگ rgbcmy پایین تر بهتر است دقت رنگ grayscale پایین تر بهتر است
Apple iPad Pro 11 اینچی ۶۰۲
(عالی)
۲
(عالی)
۱: ۱۷۰۶
(عالی)
۷۰۱۸
(خوب)
۲.۱۹ ۱.۵۹
(عالی)
۴.۱۲
(میانگین)
Apple iPad Pro 10.5 اینچی ۵۹۲
(عالی)
۳
(عالی)
۱: ۱۳۲۳
(عالی)
۶۸۹۶
(عالی)
۲.۲۲ ۳.۴۴
(خوب)
۲.۰۸
(خوب)
سامسونگ کهکشان S4 Tab ۴۸۸
(خوب)
۱
(عالی)
قابل اندازه گیری نیست
(عالی)
۶۵۶۹
(عالی)
۱.۹۱ ۲.۱۱
(خوب)
۶.۰۶
(میانگین)

رابط کاربری و عملکرد

iOS 12 برو روی آیپد کمی با آیفون متفاوت است اما فقط کمی. مهمترین ارتقاء در آیپد این است که شما می‌توانید از قابلیت کشیدن و رها کردن _drag & drop_ در مکان‌های مختلف سیستم عامل استفاده کنید و همچنین می‌توانید صفحه نمایش را تقسیم کنید که چند کار را با برنامه‌های مختلف انجام دهید.

به غیر از این موارد، iOS 12 که قبلا آن را بررسی کرده‌ایم، ویژگی قابل بحثی بر روی آیپد ندارد. مهمترین نقطه قوت آیپد پرو‌های جدید تراشه A12X بیونیک می‌باشد.

این تراشه یک نسخه قوی‌تر از آن چیزی است که در آیفون XS و آیفون XS Max استفاده شده است و اپل می‌خواهد شما را متقاعد کند که این تراشه با نسخه موبایلی آن متفاوت است. اپل می‌خواهد که شما بدانید این آیپد می‌تواند در سطح نوت بوک‌ها عمل کند و به طور مثال برنامه فتوشاپ را به صورت کامل اجرا کند. که البته هنوز هم اجرایی نشده است و به زودی ادوبی نسخه کامل و واقعی فتوشاپ را برای آیپد عرضه خواهد کرد. با استفاده از برنامه‌های قدرتمندی مانند این، کارایی و مفید بودن آیپد بیش از پیش خواهد شد. بازی‌های کلاس دسکتاپی هم همانند  Civilization VI برای این دستگاه در دسترس است.

با این حال آیا می‌توان واقعا گفت که iOS با محدودیت‌های خود می‌تواند یک پلتفرم با آزادی‌هایی که سازنده‌ها نیاز دارند را ارائه دهد؟ ما هنوز مطمئن نیستیم. iOS همچنان هم یک محیط نسبتا بسته است که مصرف کننده و توسعه دهنده هر دو زیر چتر اپل هستند. حداقل تا به حال آزادی کامل برای تعامل بین برنامه‌ها و دستگاه‌ها وجود ندارد، و برای تبدیل شدن آیپد پرو به یک دستگاه حرفه‌ای و رقیب کامپیوترها باید این مهم رخ دهد. در حال حاضر آیپد یک دستگاه چند رسانه‌ای است که می‌تواند کارهای بسیاری برای شما نجام دهد اما هنوز هم به یک دستگاه حرفه‌ای بدل نشده است.

پردازنده و حافظه

به عملکرد برگردیم، همه چیز فوق‌العاده است. اپل ادعا می‌کند که A12X بیونیک از هر چه که درون اغلب نوت بوک‌های فروخته شده از ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ است، سریع‌تر می‌باشد. ما مطمئن نیستیم که اپل چگونه به این نتیجه گیری رسیده است اما آیپد پرو ۲۰۱۸ از نظر عملکرد فوق‌العاده است.

همراه با یک صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی شگفت انگیز، همه چیز روان و عالی اجرا می‌شود. ما امیدواریم که توسعه دهندگان هر چه سریع‌تر بهینه سازی برنامه و بازی‌های خود را برای تراشه جدید و صفحه نمایش ProMotion  را آغاز کنند.

شما می‌توانید آیپدهای جدید را با ظرفیت ۱ ترابایت نیز خریداری کنید. فضا بسیار زیاد است و متناسب با آن قیمت هم فضایی است، آن هم با قیمت فعلی دلار. اپل همچنین ظرفیت‌های ۴۶، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیکابایتی را به فروش می‌رساند.

اتصالات

طبق معمول شما در این حوزه دو انتخاب دارید، نسخه وای-فای یا نسخه وای-فای و سلولار. تنها تفاوت این دو نسخه پشتیبانی دومی از سیم کارت است که البته فقط برای اینترنت سلولار می‌توان از آن بهره برد.

آیپد پرو همچنین دارای یک کانکتور سه نقطه‌ای جدید در پشت دستگاه است که برای اتصال برخی از لوازم جانبی همانند کیبورد هوشمند فولیو می‌توان از آن استفاده کرد. طراحی کیبورد نسبت به نسل قبلی به مراتب بهتر است. علاوه بر ظاهر، این دستگاه ویژگی حفاظتی بیشتری را دارد و با خرید آن علاوه بر یک کیبورد، یک محافظ خوب نیز برای دستگاهتان تهیه کرده‌اید. مشکل بزرگ این کیبورد اسپیس آن است که نسبت به سایر کلید‌ها نیاز به نیروی بیشتر دارد. این کاملا تجربه بدی را برای فرد تایپ کننده به جا می‌گذارد.

یکی از لوازم جانبی طراحی شده برای آیپد پروهای جدید اپل پنسل جدید است که در این مطلب قبلا به طور کامل درباره آن صحبت کرده‌ایم. این مداد با طراحی ارگونومی عالی با آهن رباهای تعبیه شده به آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی متصل می‌شود. با این کار مداد به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود و همچنین حمل و نقل آن راحت‌تر شده است.

دوربین

عکاسی با آیپد مخصوصا سایز ۱۲.۹ اینچی کار مرسومی نیست ولی اپل همچنان دوربین‌های آیپد را ارتقا می‌دهد و این قابلیت در برخی از موارد کاربردی خواهد بود. دوربین عقب از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که دارای ویژگی HDR هوشمند است که در آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR نیز استفاده شده است. با این حال جای تعجب دارد که خبری از قابلیت پرتره در این دستگاه نیست.

شما حداقل می‌توانید با دوربین جلوی دستگاه که به خاطر فیس آیدی از TrueDepth بهره می‌برد، پرتره بگیرید. شما می‌توانید میزان تاری پس زمینه را با قابلیت کنترل عمق که در آیفون‎های سال ۲۰۱۸ نیز شاهد آن بوده‌ایم، تنظیم کنید.

کیفیت هر دو دوربین جلو و عقب خوب است. دقت و جزئیات تصاویر شما را شگفت زده نمی‌کند اما به اندازه کافی کیفیت دارند که برای برخی از کارها به کمک شما بیایند. علاوه بر این اپل گفته که دوربین عقب برای واقعیت افزوده بهینه شده است و در آزمایش‌های صورت گرفته نیز به خوبی عمل کرد.

ظبط ویدیو نیز در آیپد پرو ۲۰۱۸ به خوبی کار می‌کند که البته با توجه به سایز این دستگاه کمی سخت است که بخواهید فیلم‌های طولانی بگیرید. شما می‌توانید فیلم‌هایی با وضوح ۴k و ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کنید که به نظر عالی می‌آید. متاسفانه در هنگام فیلمبرداری امکان سوییچ بین دوربین عقب و جلو وجود ندارد.

هنگام استفاده از برنامه دوربین مشکلات دیگری را نیز درک می‌کنید. به دلایل نامعلومی اپل از سایز صفحه نمایش آیپد بهره‌ای نبرده است و باید برای دسترسی به ۵-۶ حالت دوربین اسکرول کنید. فضای زیادی وجود دارد، اپل خیلی راحت می‌توانست تمام حالت‌ها را قرار دهد و فقط آن‌ها را انتخاب می‌کردیم. اگر شما به حالت پرتره سوییچ کنید، برنامه به صورت خودکار دوربین جلو را فعال می‎‌کند و دیگر گزینه برگشت به دوربین عقب حذف می‌شود. اگر می‌خواهید مجدد به دوربین عقب دسترسی داشته باشید باید حالت عکاسی را به نرمال تغییر دهید، که واقعا دلیل این کار اپل معلوم نیست!

مولتی مدیا

آیپد پرو ۱۱ اینچی و ۱۲.۹ اینچی برای سرگرمی‌های رسانه‌ای کاملا مناسب هستند. صفحه نمایش بزرگ که برای بازی و تماشای فیلم عالی است. صفحه نمایش این دستگاه‌ها علاوه بر سایز مناسب، از رزولوشن بالا و بازتولید رنگ عالی بهره میبرند.

۴ بلندگوی تعبیه شده که پیش‌تر نیز به کیفیت آن‌ها اشاره کردیم در کنار این صفحه نمایش، یک دستگاه فوق‌العاده را پدید آورده‌اند. قطعا سطح صدای تولیدی به فناوری hi-fi نمی‌رسد اما با توجه به سایز و قطر آیپد صدای تولید شده کاملا قابل توجه است.

آیپد پروهای جدید از پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای بهره می‌برند که هنوز هم نمی‌توان بازی را پیدا کرد که این پردازنده نتواند پردازش کند. قطعا تجربه بازی‌ها با گرافیک بالا روی این دستگاه لذت بخش خواهد بود. البته باز‌ی‌های محدودی هستند که می‌توانند قسمتی از قدرت این سخت افزار را نمایش بدهند و حتی عناوین همچون Hearthstone یا Civilization VI از سخت افزار زیادی بهره نمی‌برد و طبیعتا کیفیت بالایی ندارند.

عمر باتری

اپل گفته که باتری این دستگاه تا ۱۰ ساعت جوابگوی فعالیت‌های مختلف از جمله مرور وب، پخش ویدیو یا موسیقی خواهد بود. طی تست‌های انجام شده نسخه ۱۱ اینچی تا ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد. این نتیجه به مراتب بهتر از حاصل کار آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی است که ۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه بود. نزدیک رقیب اپل در این حوزه گلکسی تب S4 هستش که عمر باتری آن به ۷ ساعت و ۴۷ دقیقه می‌رسد. شما می‌توانید مقایسه عمر باتری آیپد پرو ۱۱ اینچی و برخی از دستگاه‌های مشابه را مشاهده کنید. مقادیر اول مربوط به عمر باتری هستند که هر چه بالاتر باشد بهتر است. مقادیر بعدی برای زمان شارژ دستگاه است که طبیعتا هر چه پایین‌تر باشد بهتر است.

شارژ همراه با دستگاه بسیار قدرتمند است اما با توجه به ظرفیت باتری دستگاه هنوز هم زمان زیادی برای این کار طلب می‌شود. البته در مقایسه با نسل‌ قبلی و همچنین تبلت سامسونگ، آیپد پروهای جدید وضعیت بهتری دارند.

نتیجه گیری

تقریبا سال گذشته بود که اپل تبلیغی را انجام داد که در آن کودکی با استفاده از آیپد پرو به سوال اینکه «یک کامپیوتر چیست؟» پاسخ میداد. این کودک از همسایه می‌پرسید که چه کاری را با کامپیوتر خود انجام می‌دهد؟ البته شاید تبلیغات این چنینی اپل خوشایند همه نباشد، اینکه اپل القا کند ما در دوره پس از کامپیوترهای خانگی زندگی می‌کنیم، واقعا حقیقت ندارد.

شاید سوال اینکه یک تبلت چیست سوال بهتری برای این روزها باشد. اپل در حال حاضر بیشتر از همیشه تلاش می‌کند که با استفاده از ویژگی‌هایی همانند اپل پنسل و کیبورد هوشمندش با نوت بوک‌ها رقابت کند کند و مطمئن شود که این‌ها به اکوسیستم دستگاه‌هایش راه پیدا می‌کند. در عین حال سیستم عامل iOS همانقدر که قدرتمند است، به همان اندازه آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی را از تبدیل شدن به یک کامپیوتر چند منظوره دور می‌کند. با نگه داشتن شما در محدوده برنامه‌های مشخص و عدم انعطاف پذیری در مقایسه با سیستم عامل‌های دستکتاپ همانند مک یا ویندوز، آیپد پرو هنوز هم در قلمرو خود به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

بنابراین نمی‌توان آیپد پرو را صرفا یک دستگاه سرگرمی و نه یک دستگاه برای کار معرفی کرد. این فضای نامعلومی است که آیپد پرو ۲۰۱۸ در آن قرار گرفته است، اپل باید در نهایت تصمیم خود را بگیرد که دقیقا جایگاه آیپد کجاست. به هر حال مشتریان اپل باید بدانند چه چیزی از دستگاه خود می‌خواهند و آیا آیپد از پس آن برمی‌آید؟ اگر کار شما با کامپیوتر به مرور وب و شبکه‌های اجتماعی و مشاهده فیلم خلاصه می‌شود، آیپد قطعا جایگزین مناسبی برای کامپیوتر شماست. اما اگر می‌خواهید کاری واقعا در حوزه کامپیوترها انجام دهید، قطعا باید به سراغ نوت بوک خود بروید.

همه چیزی که ما می‌گوییم این است؛ آیپد همچنان یک دستگاه رسانه‌ای و سرگرمی عالی است که حمل آن راحت است. اگر دقیقا بدانید از دستگاه خود چه می‌خواهید در انتخاب با مشکل مواجه نخواهید شد. آیا واقعا هزینه برای ظرفیت ۱ ترابایتی نیاز است؟ بعید است که شما به فضایی بیش از ۲۵۶ گیگابایت نیاز پیدا کنید. از آن جایی که این دستگاه با توجه به ابعادش هم برای عکاسی و فیلمبرداری مناسب نیست سخت است که چنین حافظه‌ای را پر کنید. می‌توانید قیمت نسخه‌های مختلف آیپد پرو را در جدول پایین مشاهده کنید.

iPad Pro 11-inch (Wi-Fi) iPad Pro 11-inch (Wi-Fi + Cellular) iPad Pro 12.9-inch (Wi-Fi) iPad Pro 12.9-inch (Wi-Fi + Cellular)
۶۴GB: $799 ۶۴GB: $949 ۶۴GB: $999 ۶۴GB: $1149
۲۵۶GB: $949 ۲۵۶GB: $1099 ۲۵۶GB: $1149 ۲۵۶GB: $1299
۵۱۲GB: $1149 ۵۱۲GB: $1299 ۵۱۲GB: $1349 ۵۱۲GB: $1499
۱TB: $1549 ۱TB: $1699 ۱TB: $1749 ۱TB: $1899

۸۰%
عالی

آیپد پرو ۲۰۱۸

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • دوربین
  • باتری
آیپد پروآیپد پرو 11 اینچیآیپد پرو 12.9 اینچیآیپد پرو 2018