iOS 13 : حالت تیره، بهبود عملکرد مولتی تسکینگ و …

اپل iOS 13 را با تغییرات عمده عرضه خواهد کرد اما تا معرفی و مراسم WWDC حدود دو ماه مانده است اما اخیرا جزئیات جالبی از سوی ۹To5Mac برای این نسخه از سیستم عامل منتشر شده است.

حالت تیره و پیشرفت فوق‌العاده مولتی تسکینگ

شایعات برای حالت تیره iOS ماه‌ها است که منتشر می‌شوند و در این گزارش نیز تکرار شده است؛ آیفون و آیپد در اواخر سال جاری میلادی با iOS 13 به حالت تیره مجهز می‌شوند.

جزئیات دقیق‌تری همچنان مشخص نیست اما این ویژگی ظاهرا یک کنتراست بالاتر را همانند حالت تیره مک به ارمغان می‌آورد و از طریق تنظیمات در دسترس است. برنامه‌های آیپدی که بر روی مک نیز اجرا می‌شوند و با مارزیپان نوشته شده‌اند، حالت تیره داخلی را در iOS و مک خواهند داشت.

صحبت از برنامه‌های آیپد شد، به نظر می‌رسد که تغییراتی در مولتی تسکینگ آیپد رخ می‌دهد. در iOS 13 آیپد می‌تواند چندین پنجره را از یک برنامه باز کند. پنجره‌ها را به راحتی می‌توان با کشیدن در صفحه نمایش جابجا کرد.

پنجره‌ها روی یکدیگر نیز می‌توانند قرار بگیرند و آیپد از جلوه‌های عمق دهی نیز استفاده می‌کند تا تمایز بالا و پایین بودن آن‌ها را درک کنید. زمانی که کاربر کارش با پنجره مورد نظر تمام شد با یک تکان سریع می‌تواند آن را ببندد.

بهبود سافاری و جسچر برگشت به عقب برای آیپد

یکی دیگر از تغییرات بزرگی که در راه است یک سیستم برگشت به عقب جدید است. در حال حاضر کاربران آیفون و آیپد برای اینکه عملیات برگشت به عقب _undo_ را انجام دهند باید دستگاه را تکان دهند اما با iOS 13 در آیپد این کار بسیار ساده‌تر شده است. برای این کار کافی است سه انگشت را به طور همزمان روی کیبورد قرار دهید و آن را به سمت چپ بکشید. برای رفتن به جلو _redo_ نیز همین عملیات را اما با کشیدن به سمت راست انجام دهید.

برای اینکه کاربران این کار را یاد بگیرند، اپل در حال طراحی یک آموزش سریع است که در زمان اولین استفاده از کیبورد نمایش داده می‌شود.

در کنار تمامی این موارد یک تغییر کوچک اما مهم نیز رخ خواهد داد و آن هم کارکرد سافاری در آیپد است. زمانی که صفحه نمایش سایت با آیپد سازگار نیست، موتور جستجو به طور خودکار نسخه موبایل آن را نمایش می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود محتوای وب سایت در حالت غیر طبیعی نمایش داده شود و کاربران مجبور به زدن گزینه درخواست نسخه دسکتاپ سایت شوند. با iOS 13 سافاری اگر وب سایت ناسازگاری را شناسایی کند آن را به طور خودکار در حالت دسکتاپ نمایش می‌دهد.

به رورسانی ایمیل، یادآور، رابط کاربری تنظیم صدا و …

به نظر می‌رسد که اپل در iOS 13 برنامه Mail را به روزرسانی می‌کند. با iOS 13 شما می‌توانید ایمیل‌های خود را در دسته بندی‌های مختلفی همانند تبلیغات، پرداخت، مسافرت و … مشاهده کنید. تمامی این دسته‌ها قابل جستجو هستند. همچنین با امکان جدید، کاربر می‌تواند ایمیل را به لیست بعدا می‌خوانم اضافه کند.

برای انتخاب برنامه‌ها نیز اپل جسچر جدیدی را تعبیه کرده است. ظاهرا این کار با کشیدن چند انگشت بر روی صفحه انجام می‌شود، شبیه به کاری که در انتخاب آیتم با موس در کامپیوتر انجام می‌دهیم.

چند تغییر دیگر نیز در سیستم عامل نیز رخ می‌دهد، رابط کاربری صدا بازطراحی شده و امکان تغییر فونت‌ها نیز وجود دارد. به جای اینکه نیاز به نصب پروفایل و جیلبرک داشته باشید، شما یک پنل در تنظیمات برای تغییر فونت خواهید داشت.

سایر ویژگی‌ها شامل برنامه یادآور باز طراحی شده، پشتیبانی بهتر از کیبورد چند زبانه، کنترل‌های بیشتر داخلی برنامه برای پرینت و بهبود قابلیت هی سیری است.

iOS 13