۵ برتری اپل واچ micro-LED نسبت به اپل واچ اولد

طبق شایعات و اخبار مختلف، اپل قصد  دارد از یک فناوری جدید به نام micro-LED برای صفحه نمایش اپل واچ بهره ببرد. در این جا به ۵ برتری micro-LED نسبت به صفحه نمایش اولد فعلی می‌پردازیم.

اپل واچ micro-LED

همه‌ی مدل‌های اپل واچ از جمله اپل اواچ اولترا، مجهز به پنل نمایشگر دیود نورگسیل ارگانیک یا همان OLED هستند.

نسل‌های اخیر آیفون نیز با صفحه نمایش اولد همراه می‌باشند. انتظار می‌رود اولین آیپدهای اولد نیز در سال ۲۰۲۴ عرضه شوند. اخیرا راس یانگ، تحلیلگر مشهور حوزه صفحه نمایش در توییتر ادعا کرده که اپل واچ با صفحه نمایش میکرو-LED در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد.

برخلاف نور پس زمینه قدیمی LED، فناوری mico-LED از مجموعه‌های LED بسیار ریز استفاده می‌کند که تصویر را روشن و شکل دهی می‌نمایند. در ادامه به مهمترین برتری‌های این فناوری نسبت به اولد می‌پردازیم. همچنین ببینید: طرح مفهومی متفاوت از آیفون ۱۵ پرو مکس با لنز پریسکوپ و M1 .

برتری میکرو-LED نسبت به اولد

micro-LED مزایایی را نسبت به پنل‌های اولد فعلی ارائه می‌دهند.

  1. روشنایی بالاتر: این نوع پنل می‌تواند به سطح روشنایی بالاتری برسد که به ارائه خروجی رنگ ثابت‌تر نسبت به صفحه نمایش اولد کمک می‌کند.
  2. بدون افت روشنایی: پنل‌های اولد نمی‌توانند حداکثر روشنایی خود را برای مدت طولانی حفظ کنند، در حالی که نمایشگرهای micro-LED این مشکل را ندارند.
  3. پیکسل سوختگی کمتر: میکرو ال‌ای‌دی‌ها نسبت به همتایان اولد خود مستعد سوختگی پیکسل یا همان حفظ تصویر نیستند. یکی از مهمترین ضعف‌های پنل‌های اولد ماندن رد تصویر‌های ثابت بعد از مدت زمان طولانی است که پنل میکرو LED این مشکل را به مراتب کمتر دارد.
  4. مصرف انرژی کمتر: مصرف انرژی کمتر و بهره‌وری بالاتر یک ویژگی مهم هنگام مقایسه این دو پنل است. این ویژگی به خصوص برای اپل واچ که باتری کوچکی دارد، بسیار حائز اهمیت است.
  5. دوام بالاتر: از آنجایی که mico-LED نسبت به mini-LED مناطق نوری بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند، تجربه‌ای نزدیک به اولد ارائه داده و سیاهی عمیق‌تر و تیره‌تر، رنگ‌های زنده‌تر و غنی‌تر، حداکثر روشنایی بالاتر و کنتراست بهتری را به همراه دارند. از آنجایی که میکروLED بر پایه مواد معدنی ساخته شده‌اند به سرعت اولدها تخریب نمی‌شوند و دوام بیشتری دارند.

مقایسه micro-LED و mini-LED با OLED

مناطق نوردهی موضعی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

با وجود نام‌های نزدیک به هم، صفحه نمایش micro-LED از نظر چگالی LED با mini-LED متفاوت است. اگرچه هر دو از LED برای روشن کردند پیکسل‌ها استفاده می‌کنند اما میکرو-LED از ال‌ای‌دی‌های بسیار کوچکتری بهره می‌برند.

صفحه نمایشی مانند مک بوک ایر، از تعداد کمی mini-LED برای روشن کردن نمایشگر استفاده می‌کند. بسته به تصاویری که در حال نمایش آن است، این LEDـها از کم نور تا روشنایی کامل تغییر می‌کنند. دستگاه‌های دیگر ممکن است از چند صد تا چند هزارتا LED در نور پس زمینه خود استفاده نمایند.

به طور خلاصه: میکرو ال‌ای‌دی بسیار متراکم‌تر از مینی ال‌ای‌دی است. اندازه آن‌ها می‌تواند ۲۰۰ میکرون باشد، به قدری کوچک که مستقیما تصویر را ایجاد کند.

آیا mico-LED به محصولات اپل می‌آید؟

به خاطر ویژگی‌های گفته شده حضور micro-LED در محصولات آینده اپل متصور است. مشکل درز نور نیز در این نوع پنل‌ها بسیار خفیف است و مسئله مهمی نمی‌باشد.

مشکل درز نور در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی وجود دارد که از بیش از ۱۰ هزار مینی LED با بیش از ۲۵۰۰ منطقه نوری بهره می‌برد. این مشکل نیز با استفاده از mico-LED به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته در حال حاضر نیز مسئله درز نور در استفاده روزمره و معمول در آیپد پرو اپل مشخص نیست.