مطالعه‌های جدید: قابلیت شیفت شب آیفون کمکی به بهبود خواب شما نمی‌کند!

انسان یک موجود بسیار بصری است، تقریبا نیمی از مغز ما به پردازش اطلاعات بصری اختصاص دارد و ما به شدت برای بسیاری از چیزها به نشانه‌های بصری اعتماد می‌کنیم. این میزان ارتباط یکی از دلایلی است که طول موج‌های مختلف نور می‌توانند بسیار بر ما تاثیر بگذارند.

در سال‌های اخیر بسیاری از مطالعات نشان دادند که برخی از طول موج‌ها که ما آن‌ها را به عنوان نور آبی درک می‌کنیم، می‌توانند بر تولید ملاتونین در مغز اثر گذار باشند. به زبان ساده‌تر، اگر قبل از خواب به صفحه نمایش مایل به آبی نگاه کنید، ممکن است خواب شما دچار مشکل شود.

این یافته جدیدی نیست و بسیاری از تولید کنندگان صفحه نمایش و تلفن‌های هوشمند، فیلترهایی را برای مقابله با این اثر در نظر گرفته‌اند. به طور مثال اپل در سال ۲۰۱۶ ویژگی را به نام شیفت شب به آیفون اضافه کرد که بعد از غروب آفتاب، رنگ صفحه نمایش را به سمت رنگ‌های گرم‌تر می‌برد.

با این حال اخیرا مطالعه‌ای از سمت دانشگاه بریگام یانگ (BYU) انجام شده که تاثیر چنین فیلترهایی را زیر سوال می‌برد. استاد روانشناسی این دانشگاه با همکاری محققان بیمارستان کودکان سینسیتانی نتایج خواب سه گروه مختلف را بررسی کرده‌اند.

گروه اول هنگام استفاده از گوشی هوشمند قابلیت شیفت شب را روشن کرده بودند، گروه دوم با خاموش کردن این قابلیت از گوشی استفاده کردند و گروه سوم به کل از گوشی هوشمند قبل از خواب استفاده نکردند. طبق بررسی‌های انجام شده هیچ تفاوت قابل تشخیصی بین سه گروه از نظر مدت خواب، کیفیت خواب، بیدار شدن از خواب و زمان به خواب رفتن وجود نداشت.

این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل دیگر مهمی برای به خواب رفتن وجود دارد و نور آبی در شرایط خاص تاثیری روی این ماجرا ندارد. برخی از این عوامل شامل تعامل شناختی و محرک‌های روانشناختی هستند، به عبارت دیگر کارهایی که قبل از خواب با تلفن هوشمندتان انجام می‌دهید بسیار مهمتر از روشن یا خاموش بودن قابلیت شیفت شب آیفون و قابلیت‌های مشابه است!

سلامتی