WWDC 2021 : هر آنچه که از رویداد ۱۷ خرداد اپل انتظار داریم

بزرگترین رویداد نرم افزاری اپل، WWDC 2021، به زودی برگزار می‌شود و ما انتظار داریم که iOS 15، iPadOS 15 و همچنین به روزرسانی‌های نرم افزاری جدید اپل واچ و مک، در کنار سیستم عامل جدید HomeOS رونمایی شوند.

امسال ممکن است در این رویداد یک سورپرایز داشته باشیم و طبق اطلاعات درز شده، اپل مک بوک پرو جدید خود را با نسل دوم تراشه M1 در دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی خواهد کرد. ما در این مطلب خلاصه‌ای از تمام موارد احتمالی که در رویداد WWDC 2021 رونمایی می‌شوند را تهیه کرده‌ایم.

iOS 15

بعد از iOS 14 که یک به روزرسانی بسیار بزرگ بود، احتمالا iOS 15 با تغییرات نسبتا کمتری همراه است. طبق شایعات اپل در لاک اسکرین iOS 15 تغییراتی ایجاد می‌کند و مطابق همیشه قابلیت‌های جدیدی را برای حفظ حریم خصوصی معرفی خواهد کرد. تغییراتی نیز در سیستم نوتیفیکیشن صورت می‌گیرد.

تنظیمات پیشرفته‌تر نوتیفیکیشن‌ها

این احتمالا یکی از ویژگی‌هایی است که بسیاری از کاربران از آن استقبال می‌کنند. با تنظیمات جدید iOS 15، کاربران می‌توانند نحوه دریافت نوتیفکیشن‌ها را در وضعیت‌های مختلف تنظیم کنند. به طور مثال زمانی که خواب هستید نوتیفیکیشن‌ها بی‌‌صدا هستند.

طبق شایعات، در حال حاضر حالت‌های تنظیمات شامل رانندگی، کار یا خوابیدن است و همچنین امکان ایجاد دسته سفارشی برای کنترل بسیار دقیق نوتیفکیشن‌ها وجود دارد. منوی جدید تنظیمات نوتیفیکیشن از طریق لاک اسکرین و کنترل سنتر نیز در دسترس خواهد بود.

علاوه بر تنظیمات جدید برای نوتیفکیشن‌ها، پاسخ‌های خودکار هم وابسته به حالت‌های گفته شده است. در حال حاضر شما فقط یک گزینه برای پاسخ خودکار دارید.

iMessage

اپل سرانچام سرویس iMessage را برای تلفن‌های اندرویدی ارائه می‌دهد؟ نه! با این حال سرویس پیام رسان انحصاری اپل یک به روزرسانی بزرگ را دریافت می‌کند که با پیام رسان‌های دیگر مانند واتس اپ قابل مقایسه خواهد بود. در حال حاضر اطلاعات خاصی از تغییرات iMessage نداریم.

بهبود حالت تاریک

شایعات حاکی از آن است که در حالت تاریک سیستم عامل iOS 15 تغییراتی رخ خواهد داد اما در حال حاضر جزئیاتی منتشر نشده است.

حریم خصوصی

اپل با جلوگیری از ردیابی بدون اجازه شما توسط اپلیکیشن‌ها، تغییر بسیار مثبتی در راستای بهبود حریم خصوصی ایجاد کرد و با iOS 15 حریم خصوصی شما بیش از پیش حفظ خواهد شد. اپل در iOS 15 کاربران را در مورد اطلاعات جمع آوردی شده توسط اپلیکیشن‌ها که با اجازه کاربر صورت گرفته، مطلع خواهد کرد.

ردیابی غذا

یک شایعه ناقص در مورد قابلیت ردیابی غذای iOS 15 وجود دارد که به برنامه Health اضافه خواهد شد. ایده اصلی این است که شما بتوانید میزان کالری و درشت مغذی‌ها را داشته باشید، منطقه‌ای که قبلا برای برنامه‌های شخص ثالث بود. اپل می‌تواند از دو راه این کار را انجام دهد: به کاربران اجازه دهد که از غذای خود عکس بگیرند و از هوش مصنوعی برای وارد کردن اطلاعات استفاده کند که بسیار دشوار و احتمالا غیر ممکن است؛ راه دوم هم وارد کردن اطلاعات به صورت دستی می‌باشد که از روش اول محتملتر است. این می‌تواند یک به روزرسانی هیجان انگیز باشد اما مشخص نیست که چقدر اضافه شدن آن به iOS 15 صحت داشته باشد.

به روزرسانی برنامه تنظیمات

تغییرات رادیکالی در این بخش اتفاق نمی‌افتد و برخی از ویژگی‌ها و تغییرات جزئی را شاهد خواهیم بود. طبق شایعات، قابلیت‌های دسترسی و ابزارهای جدید به تنظیمات اضافه خواهند شد.

iPadOS 15

اپل حدود دو سال پیش راه سیستم عامل آیفون و آیپد را جدا کرد. iPadOS توسعه داده شد که روی قابلیت‌های مولتی تسکینگ آن بیشتر کار شود. با تراشه قدرتمند M1 که در آخرین نسل آیپد پرو استفاده شده، کاربران منتظر عرضه برنامه‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro و Logic برای آیپد هستند. احتمال عرضه این نرم افزارها وجود دارد اما بسیار اندک است و یا حداقل در رویداد پیش رو حرفی از آن‌ها زده نمی‌شود.

هوم اسکرین بازطراحی شده برای آیپد

صفحه اصلی فعلی آیپد یک معجون عجیب و غریب از ترکیب iOS و برخی از ایده‌های دیگر است و احتمالا در iPadOS 15 به حالت مفیدتری تغییر پیدا کند.

با iPadOS 15 اپل به کاربران اجازه می‌دهد که ویجت‌ها را در هر جایی از صفحه قرار دهند و آن‌ها را به ستون Today View محدود نمی‌کند. این تجربه غنی‌تری را از صفحه اصلی ایجاد می‌کند و در صورت تمایل می‌توانید کل صفحه اصلی را با ویجت‌ها پر کنید.

آیا این بدان معناست که می‌توانید آیکون‌ها را نیز در هر جایی از صفحه قرار دهید؟ احتمالا خیر.

بهبودهای دیگر

تغییراتی که در بالا برای iOS ذکر شده بودند به iPadOS نیز راه پیدا می‌کنند. البته انتظار تغییرات جزئی دیگر را در iPadOS داریم که در حال حاضر جزئیات خاصی در مورد آن‌ها منتشر نشده است.

WatchOS 8

اپل در حال تکمیل سیستم عامل ساعت هوشمند خود است و شایعه شده که نسخه بعدی آن یعنی watchOS 8، با قابلیت‌های تازه‌ای همراه می‌باشد که به سخت افزارهای جدید مربوط است.

بررسی قند خون

بررسی غیرتهاجمی قند خون یکی از ویژگی‌های بسیار مفید برای بیماران دیابتی و افراد حساس به سلامت است. طبق گزارشات و شایعات مختلف این ویژگی با watchOS 8 همراه است و البته نیاز به سخت افزار مخصوص خود را دارد. احتمالا اپل واچ با این سخت افزار در شهریور ماه سال جاری رونمایی می‌شود و شاید اپل قابلیت بررسی قند خون را در این رویداد معرفی نکند.

تغییرات دیگر

قطعا اپل تغییرات دیگری را نیز در watchOS 8 پیاده سازی می‌کند اما تا کنون اطلاعات قابل بحثی به بیرون درز نکرده است.

HomeOS

اعلامیه شغلی جدید اپل نشان داد که اپل در حال اجرایی کردن پروژه جدیدی به نام HomeOS است. در این نقطه ما نمی‌دانیم که چنین چیزی تا چه حد صحت دارد. اما مطرح شدن آن در یک اعلامیه شغلی طبقه بندی شده اپل می‌تواند ما را به مشاهده آن در WWDC 2021 امیدوار کند.

در حال حاضر هیچ جزئیاتی درباره HomeOS منتشر نشده است اما همانطور که از نامش پیداست انتظار می‌رود برای کنترل خانه هوشمند باشد، از بلندگوهای هوشمند گرفته تا قفل‌ها، چراغ‌ها و موارد دیگری که در خانه وجود دارند.

macOS

متاسفانه اطلاعات چندانی از نسل بعدی سیستم عامل مک منتشر نشده است. طبق گزارش اخیر نام این سیستم عامل مونتری یا ماموت خواهد بود. احتمالا تمرکز اپل روی بهبود سیستم عامل برای تراشه اختصاصی خود است. اپل در گذشته هم سابقه داشته که در نسل جدید سیستم عامل مک خود تغییرات زیادی ندهد، مانند سال ۲۰۰۹ که این اتفاق رخ داد.

مک بوک پرو جدید ۱۴ و ۱۶ اینچی

در نهایت سورپرایز رویداد WWDC 2021 ممکن است معرفی مدل‌های جدید مک بوک پرو باشد که مدت‌هاست منتظرشان هستیم.

اپل در اواخر سال ۲۰۲۰ از مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 رونمایی کرد. نسل جدید مک بوک پرو با حذف تاچ بار، اضافه شدن اسلات کارت حافظه SD و از همه مهمتر، نسل دوم تراشه قدرتمند M1 همراه است.

شما منتظر چه چیزی  در رویداد WWDC 2021 هستید؟ اگر می‌خواهید این کنفرانس را به صورت زنده مشاهده کنید به این لینک مراجعه نمایید. این رویداد در ۱۷ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ آغاز می‌گردد.

WWDCWWDC 2021