اپل موزیک بدون افت کیفیت، بدون اتلاف و یا همان Lossless چیست؟

پس از شایعات متعدد اپل به گمانه زنی‌ها پایان دارد و رسما دو ویژگی مهم را برای سرویس استریم موزیک خود معرفی کرد. پخش موزیک Lossless یا همان بدون افت کیفیت و صدای فضایی یا Spatial Audio سلاح‌های جدید اپل موزیک هستند که قرار است اسپاتیفای و دیگر سرویس‌های مشابه را به چالش بکشند.

این دو کیفیت جدید بدون هزینه اضافه از ماه ژوئن در دسترس خواهند بود اما کاربران سوالات زیادی در این باره دارند. Lossless اپل موزیک چیست؟ آیا با استفاده از ایرپاد می‌توان به اپل موزیک بدون افت کیفیت گوش داد؟ برای یافتن پاسخ در ادامه با ما همراه باشید.

کیفیت صدای بدون اتلاف یا Lossless چیست؟

بیاید ابتدا به موارد پایه بپردازیم البته بدون اینکه بیش از حد درگیر موارد فنی شویم. ایده دیحیتالی شدن صدا به قرن ۱۹ برمی‌گردد که ریاضیدان فرانسوی، ژان باپتیست ژوزف فوریه، برخی از معادلات ریاضی را ابداع کرد که برای توصیف هر شکل موجی به عنوان یک توالی عددی، قابل استفاده بود.

صدا از نظر ماهیت آنالوگ محسوب می‌شود و فرمت دیجیتال موسیقی بدون افت کیفیت نیست. کیفیت صدای CD یا لوح فشرده که همان آلبوم‌های ارجینال خریداری شده روی CD هستند، به عنوان یک کیفیت صدای بدون افت یا همان Lossless شناخته می‌شود.

روی اغلب این لو‌ح‌های فشرده ۱۶bit/44.1kHz درج شده است. این یعنی که در ضبط موزیک موجود از روی صدای اصلی، ۴۴۱۰۰ اسنپ شات گرفته شده است. عدد ۱۶ بیتی نیز فقط پالت صوتی را نشان می‌دهد که سیستم می‌تواند آن را تشخیص دهد.

وقتی این اطلاعات به صدا تبدیل می‌شوند، اعتقاد بر این است که گوش انسان این فاصل ضبط شده را نمی‌تواند از فایل اصلی تشخیص دهد. یعنی تفاوت کیفیت اصلی با نسخه لوح فشرده برای گوش انسان قابل تشخیص نیست. فایل‌های موسیقی با این نوع رمزگذاری بسیار حجیم هستند و برای استریم آنلاین، انتقال بی‎‌سیم و … مناسب نمی‌باشند.

فرمت‌هایی که با افت کیفیت همراه هستند مانند MP3، دیتای غیر ضروری مانند فرکانس‌هایی که گوش قادر به تشخیص آن‌ها نیست را حذف می‌کند. در اغلب موارد تفاوت را نمی‌توان متوجه شد مگر با دقت زیاد و آن هم با اسپیکرهایی با کیفیت. برای اینکه متوجه شوید کیفیت صدا تا چه حد متفاوت است می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در لینک گفته شده یک تست به همین منظور قرار گرفته است که نشان دهد تفاوت کیفیت‌های صدا در چه حد می‌باشد.

آیا اپل Lossless بهتر از MP3 است؟

اپل فشرده سازی بدون افت کیفیت خود را به نام Apple Lossless Audio Codec (ALAC) توسعه داده است که از کیفیت ۱۶بیت/۴۴.۱ کیلوهرتز یا همان لوح فشرده که بالاتر به آن پرداختیم، پشتیبانی می‌کند. این رمزگذاری حتی تا کیفیت ۲۴بیت/۱۹۲ کیلوهرتز هم پشتیبانی می‌نماید و اطلاعات بیشتری هم هنگام رمز گذاری نگهداری می‌شوند.

بنابراین پاسخ به این سوال بله است. در مورد اطلاعاتی که در فایل ALAC نسبت به MP3 نگهداری می‌شود نیز فرمت اپل دست بالا را دارد.

آیا فرمت بدون افت کیفیت اپل به خوبی FLAC است؟

FLAC یا همان رمز گذاری صوتی بدون اتلاف رایگان، یکی دیگر از فناوری‌های رمزگذاری صوتی می‌باشد که در ۲۰ سال گذشته در صنعت موسیقی حضور داشته است. این فرمت از کیفیت صدا ۱۶بیت/۴۴.۱ کیلوهرتز تا ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند، دقیقا چیزی که فرمت بدون اتلاف اپل ارائه می‌دهد.

به طور کلی الگوریتم‌های پشت Apple Lossless Audio به اندازه FLAC کارآمد نیستند و به طور کلی فایل‌های بزرگتری را ایجاد می‌کنند. با این حال کیفیت صدا کاملا مشابه هم می‌باشند.

آیا می‌توان به اپل موزیک Lossless با ایرپاد، ایرپاد پرو و ایرپاد مکس گوش داد؟

با کمال تعجب پاسخ این پرسش خیر است! ایرپادها از بلوتوث برای اتصال استفاده می‌کنند و فناوری بلوتوث امکان تبادل این حجم از داده را ندارد.

همچنین بخوانید:

چگونه می‌توان به کیفیت Lossless اپل موزیک گوش داد؟

شما با داشتن اشتراک اپل موزیک و یک آیفون و آیپد مجهز به iOS 14.6 و iPadOS 14.6 و بالاتر، می‌توانید به این کیفیت گوش فرا دهید. اگر مک شما هم نسخه ۱۱.۴ و بالاتر باشد، می‌توایند به کیفیت بدون اتلاف گوش فرا دهید.

پشتیبانی از کیفیت Lossless برای هوم پاد و هوم پاد مینی نیز در به روزرسانی‌های نرم افزاری آینده اضافه می‌شود.

همچنین با استفاده از اپل تی‌وی ۴k و اتصال آن با کابل HDMI به دستگاه پخش کننده، می‌توانید از این کیفیت لذت ببرید. فقط باید مطمئن شوید که اپل تی‌وی شما به tvOS 14.6 و جدیدتر مجهز باشد.

نکته مهم دیگر این است که باید فایل‌های دانلود شده اپل موزیک خودتان را حذف کنید و مجددا دانلود نمایید.

اپل موزیک