ترفند های کاربردی آیفون و آیپد (بخش دوم)

سیستم عامل iOS قابلیت‌های جالبی را دارد که با دانستن آن‌ها لذت و سرعت کار با آن بیشتر می‌شود. ترفند های ساده و پیچیده که باعث می‌شود بیش از پیش آیفون و آیپد ما کاربرد داشته باشند. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم ترفند های جالبی را که شاید بسیاری از آن‌ها اطلاع نداشته باشند گردآوری کنیم. با ما همراه باشید.

انتقال دستعه جمعی آیکون بازی و برنامه‌ها

برای اینکه یک آیکون را در آیپد جابجا کنید باید آن را انتخاب و انگشتتان را روی آن نگه دارید. زمانی که علامت x ظاهر شد و آیکون‌ها شروع به لرزش کردند، اولین آیکون را انتخاب کنید. با انگشت دیگر خود بر روی سایر آیکون‌های مورد نظر بزنید. اکنون می‌تواند با کشیدن انگشتتان روی صفحه آیکون‌ها را به صورت دسته جمعی جابجا کنید.

انتخاب چندین آیتم با هم [آیپد]

شما می‌توانید چندین آیتم را در برنامه‌ها با یکدیگر جابجا کنید. به طور مثال در برنامه Files شما قادر هستید چندین فایل، تصویر، سند و … را برای عملیات‌های مختلف انتخاب کنید.

برای این کار کافی است آیتم اول را انتخاب و کمی انگشتتان را روی آن نگه دارید، در حالی که همچنان انگشتتان روی آیتم اول می‌باشد سایر آیتم‌ها را انتخاب نمایید. شما همچنین می‌توانید از چندین انگشت استفاده کنید و موراد مختلف را در بین برنامه‌های بکشید و رها کنید _drag & drop_.

تقسیم صفحه نمایش در سافاری[آیپد]

اگر یک لینک را در سافاری به یکی از سمت‌های صفحه نمایش بکشید، آن را در حالت Split View باز خواهد کرد. همچنین می‌توانید بر روی یک لینک بزنید و انگشتتان را نگه دارید تا منو باز شود و از آن گزینه Open in Split View را انتخاب کنید.

اگر شما یک صفحه کلید بی‌سیم دارید می‌توانید با زدن دو دکمه Command-N، تب جدیدی را در حالت Split View باز کنید. همچنین برای باز کردن لینک در سمت دیگر صفحه می‌توانید با سه انگشت بر روی آن بزنید.

صفحه نمایش را تاریک‌تر کنید

شما می‌توانید روشنایی صفحه نمایش را در کمتر از حالت نرمال با فیلتری که در تنظیمات وجود دارد قرار دهید. برای این کار به مسیر مقابل بروید. Settings → General → Accessibility →Display Accommodations و از آنجا گزینه Reduce White Point را فعال کنید. بعد از فعال شدن این گزینه یک نوار نمایش داده می‌شود که با آن می‌توانید میزان روشنایی رنگ‌ها را کاهش دهید.

مکان نما را دقیق قرار دهید

شاید برایتان جالب باشد بسیاری افراد و حتی روزنامه نگارنی که ویرایش متون خود را با دستگاه‌های iOS انجام می‌دهند از قابلیت کیبورد پیش فرض این سیستم عامل خبر ندارند. قطعا برای شما نیز پیش آمده است که می‌خواهید مکان نما در قسمتی از متن قرار دهید اما به طور دقیق نمی‌توان این کار را انجام دهید. در آیپد اگر دو انگشتتون را در هر جایی از کیبورد آیپد قرار دهید، کیبوردتان به یک ترکپد لمسی تبدیل می‌شود.

برای آیفون نیز تنها کافی است که بر روی دکمه اسپیس (فاصله) بزنید و انگشتتان را نگه دارید.

با Key Flicks سریعتر تایپ کنید [آیپد]

به مسیر مقابل بروید Settings → General → Keyboard و Key Flicks را فعال کنید. حالا شما می‌توانید از کیبورد تایپ سریع اپل استفاده کنید. حالا شما به حروف، اعداد و نمادها در یک کیبورد دسترسی دارید. برای وارد کردن مولفه دوم که بر روی دکمه‌های کیبورد درج شده کافی است که دکمه رو به سمت پایین بکشید.

قدرت را با USB-C احساس کنید

اگر شما دارای یک آیپد پرو هستید می‌توانید انواع لوازم جانبی را به آن متصل کنید. از جمله مانیتور‌ها، کیبوردها، تجهیزات ذخیره سازی و …، تنها کافی است که آن دستگاه از USB-C پشتیبانی کند. شما همچنین می‌توانید با USB-C سایر دستگاه‌ها را شارژ کنید!

به عنوان مثال اگر شما در جاده با اپل واچ خودتان باشید و می‌توانید برای شارژ آن را به آیپد متصل کنید، حتی اگر یک کابل USB-C به لایتینگ داشته باشید می‌توانید آیفونتان را نیز با باتری آیپد پرو شارژ کنید.

به اشتراک گذاشتن آداپتور شارژ

می‌توانید از آداپتور شارژ USB-C برای دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کنید. به طور مثال آیپد پرو ۲۰۱۸ با شارژر ۱۸ واتی عرضه می‌شود اما آداپتوری که با مک بوک عرضه می‎‌شود می‌تواند دستگاه را سریع‌تر شارژ کند.

با یک کابل USB-C به لایتینگ شما می‌توانید از آداپتور آیپد پرو برای آیفون و آیپد پروهای قدیمی بهره ببرید و سریع‌تر آن‌ها را شارژ کنید. اپل به همین منظور این شارژر را به طور جداگانه با قیمت ۲۹ دلار عرضه می‌کند که با تهیه آن می‌توان از قابلیت شارژ سریع استفاده کرد.

فعالسازی و تغییر در صفحه اصلی دکمه مجازی

برای فعال کردن دکمه مجازی iOS به مسیر مقابل بروید. Settings → General → Accessibility → Assistive Touch و آن را فعال کنید. سپس بر روی گزینه Customize Top Level Menu بزنید. در این صفحه شما می‌توانید آیکون‌های صفحه اصلی دکمه مجازی را افزایش/کاهش دهید و آن‌ها را ویرایش کنید. شما همچنین می‎‌توانید این دکمه مجازی را با زدن سه بار دکمه پاور یا کنار فعال کنید.

دستگاه خود را به یک ذره بین تبدیل کنید

اگر نیاز به خواندن یک متن ریز دارید آیفون و آیپدتان می‌توانند به شما کمک کنند. این قابلیت با زوم دوربین متفاوت است و پروسه عملکرد آن کاملا فرق می‌کند و خروجی بسیار بهتری را در این زمینه به شما می‌دهد.

شما برای این ذره بین گزینه‌های مختلفی دارید از جمله افزایش و کاهش زوم، فلش و فیلترها. همچنین می‌توانید نوردهی و اشباع رنگ را به صورت جداگانه تنظیم کنید و رنگ‌های تصویر خود را برعکس کنید.

برای فعال یا غیرفعال کردن این قابلیت به مسیر مقابل بروید. General → Accessibility → Magnifier. بعد از فعال کردن این گزیه با زدن سه بار پشت سر هم دکمه کناری/هوم آیفون (بر اساس مدل) ذره بین فعال می‌شود.

نوتیفیکشن بدون صدا و ویبره

در iOS 12 شما می‌توانید تحویل اطلاعیه‌ها را مدیریت کنید. برای این کار انگشتتان را روی اطلاعیه برنامه مورد نظر به سمت چپ بکشید و گزینه Manage را بزنید. شما یک منوی جدید می‌بینید که اولین گزینه آن Deliver Quietly است.

بعد از انتخاب این گزینه تمامی اطلاعیه‌های این برنامه بدون صدا، ویبره و نمایش بنر، فقط به نوتیفیکشن سنتر ارسال می‌شوند.

جستجو در تصاویر با کلمات

برنامه Photos یک قابلیت جالب دارد که بسیاری از آن خبر ندارند. این برنامه به صورت خودکار تصاویر شما را آنالیز و اشیا، صحنه‌ها، محیط و افراد را شناسایی می‌کند. شما می‌توانید با جستجو یک کلمه تمامی تصاویر مرتبط به آن را مشاهده کنید که البته این جستجو باید به یکی از زبان‌های پشتیبانی شده همانند انگلیسی باشد. به طور مثال با جستجو کلمه beach تصاویری که در ساحل گرفته شده را مشاهده می‌کنید یا تصاویر تولد را می‌توانید با جستجو کلمه Birthday مشاهده کنید.

جستجوی چند کلمه در تصاویر

در ترفند قبلی به امکان جستجو در تصاویر با کلمات پرداختیم. شما می‌توانید برای رسیدن به نتیجه بهتر با چندین کلمه نیز جستجو را انجام دهید. به طور مثال شما می‌خواهید تصاویری که در ساحل گرفته‌اید و عینک آفتابی به چشم دارید را پیدا کنید.

ابتدا واژه ساحل _beach_ را تایپ کنید و از لیست کشویی پیشنهادات آن را انتخاب کنید. سپس کلمه دوم یعنی عینک آفتابی _sunglasses_ را تایپ کنید و آن را از لیست کشویی انتخاب نمایید. حالا شما نتایجی را مشاهده می‌کنید که هر دو مولفه را داشته باشد.

همچنین بخوانید: ترفندهای آیفون و آیپد (بخش اول)

 

ترفندحرفه‌ایمبتدیمتوسط