بهترین ویژگی های ویندوز ۱۱ که باید به macOS اضافه شوند

ویندوز ۱۱ سر و صدای زیادی را در جامعه فناوری ایجاد کرد که البته شایسته آن نیز بود. نسل بعدی ویندوز مایکروسافت نفس تازه‌ای را به کالبد ویندوز ۱۰ می‌دمد که نیم دهه با ما است. چندی پیش نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ منتشر شد که برخی از قابلیت‌‌های آن از macOS کپی شده بودند. حالا ما در اینجا، ۱۰ ویژگی برتر ویندوز ۱۱ را داریم که اپل باید آن‌ها را در macOS کپی نماید!

برترین ویژگی های ویندوز ۱۱ که اپل باید آن‌ها را در macOS کپی کند

ویندوز ۱۱ فقط از نظر رابط کاربری تغییر نکرده و برخی از ویژگی‌های جدید می‌تواند حسادت کاربران macOS را برانگیزد!

۱- Snap

به طور پیشفرض، macOS به شما اجازه دیدن دو اپلیکیشن یا دو تب مرورگر را در کنار هم می‌دهد. اگرچه این برای کاربران مک بوک با توجه به اندازه صفحه نمایش کافی است، اما در آیمک و یا اتصال مک بوک به صفحه نمایش‌های اکسترنال دو پنجره کم می‌باشد.

ویژگی Snap ویندوز ۱۱ در این شرایط به کمک شما می‌آید. با این قابلیت، کاربران ویندوز ۱۱ می‌توانند چند طرح بندی را انتخاب کنند که تا ۴ پنجره را به طور همزمان پوشش می‌دهد.

البته شما با نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث مانند Magnet و Rectangle می‌توانید نتایج مشابهی را در macOS داشته باشید اما از نظر امکانات پیشفرض سیستم عامل در این زمینه مایکروسافت بهتر عمل کرده است.

۲- پین اپلیکیشن‌ها

مانند داک macOS، ویندوز نیز تسکبار را دارد که اپلیکیشن‌های متداول در آن قرار می‌گیرند. اگر مرتبا با اپلیکیشن‌های مختلفی کار می‌کنید داک شلوغ می‌شود و همین وضعیت برای تسکبار هم پیش می‌آید.

با ویندوز ۱۱ مایکروسافت آن مربع‌های بی‌فایده در منوی استارت حذف کرده و شما می‌توانید ۱۸ برنامه مورد نظرتان را در آن‌جا پین کنید. در پایین این قسمت نیز اپلیکیشن‌های توصیه شده قرار گرفته‌اند که در ادامه به آن نیز می‌پردازیم.

۳- پیشنهادات مبتنی بر هوش مصنوعی

منوی استارت ویندوز ۱۱ پیشنهاداتی را بر اساس هوش مصنوعی به کاربر می‌دهد. این بخش فایل‌ها، تصاویر و اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۱ و مایکروسافت ۳۵۶ را به شما نمایش می‌دهد.

به طور مثال شما یک فایل Word را در گوشی هوشمندتان باز می‌کنید. اکنون به جای اینکه نرم افزار Word را در ویندوز ۱۱ باز کنید و سپس به سراغ فایل بروید، سیستم عامل مستقیما پیشنهاد باز کردن آن را در منوی استارت به شما می‌دهد.

اپل در حال حاضر بهترین هماهنگی بین دستگاه‌های اکو سیستم خود را به کاربران ارائه می‌دهد اما فاقد چنین ویژگی است که اگر به macOS اضافه شود، قطعا کاربران استقبال خواهند کرد.

۴- دکمه بی‌صدا سراسری

احتمالا برای شما پیش آمده که در یک تماس تصویری می‌خواستید میکروفون قطع باشد اما فراموش کردید که آن را در برنامه غیر فعال کنید. برنامه‌های تماس تصویری مانند Zoom, Google Meet و Microsoft Teams دارای رابط کاربری متفاوتی هستند و دکمه بی‌صدا کردن میکروفون هر کدام، در بخش متفاوتی قرار دارد.

مایکروسافت با قرار دادن یک دکمه بی‌صدا سراسری در تسکبار، این مشکل را حل کرده است و با زدن روی آن، میکروفون در تمامی سیستم عامل از کار می‌افتد.

اپل باید یک گزینه اختصاصی هم برای غیر فعال کردن کلی دوربین در نظر بگیرد.

۵- پشتیبانی بهتر از مانیتورهای اکسترنال

این یکی از یهترین ویژگی های ویندوز ۱۱ است که باید اپل آن را به macOS بیاورد. پشتیبانی از مانیتور اکسترنال در لپ تاپ، با ویندوز ۱۱ بهتر می‌شود.

زمانی که لپ تاپ خود را با ویندوز ۱۱ به یک مانیتور خارجی متصل می‌کنید، تنظیمات شما ذخیره می‌شوند و در اتصال بعدی اعمال می‌گردند. اما macOS تنظیمات را ذخیره نمی‌کند و با هر بار اتصال به صفحه نمایش اکسترنال باید مرتب کردن و تنظیمات مورد نظرتان را اعمال نمایید.

۶- تم‌های ویندوز ۱۱

اپل به شما امکان انتخاب رنگ‌های مختلف را برای سیستم عامل می‌دهد. اما مایکروسافت یک قدم فراتر رفته و تم‌های اختصاصی هماهنگ با پس زمینه را ارائه می‌دهد. به طور مثال زمانی که پس زمینه پیشفرض ویندوز ۱۱ را انتخاب کنید، کل سیستم عامل با سایه رنگ آبی ارائه می‌شود.

به همین ترتیب می‌توانید یک پس زمینه تیره انتخاب کنید یا حتی با پس زمینه‌های دلخواه خود تم‌های سفارشی ایجاد نمایید.

۷- برنامه تنظیمات

برنامه تنظیمات سیستم عامل در ویندوز ۱۰ و مک شبیه هم به نظر می‌رسیدند اما مایکروسافت با ویندوز ۱۱، بهتر از اپل عمل کرده است.

همه منو و گزینه‌ها مرتب و طبقه بندی شده‌اند و تنظیمات برای کاربران بسیار ساده است. اپل قطعا باید تغییراتی را در منو System Preferences مک بدهد.

۸- یک فروشگاه بهتر برای کاربران و توسعه دهندگان

با ویندوز ۱۱، مایکروسافت در فروشگاه رسمی خود تغییرات قابل توجهی ایجاد کرد. این شرکت حالا از اپلیکیشن‌های اندروید و PWA (اپلیکیشن‌های پیشرفته وب) پشتیبانی می‌کند.

مک‌های M1 هم از اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد پشتیبانی می‌کنند اما مایکروسافت با پذیرش اپلیکیشن‌های PWA، یک گام جلوتر از اپل است.

همچنین بخوانید:

یک خبر خوب برای توسعه دهندگان نیز وجود دارد. اپلیکیشن‌های غیر از بازی، می‌توانند سیستم پرداخت اختصاصی خود را داشته باشند تا ۱۰۰ درصد درآمد به توسعه دهنده برسد. توسعه دهندگان می‌توانند اپلکییشن‌ها و آپدیت‌ها را در شبکه تحویل محتوای خود میزبانی کنند. این رویکرد جدید قطعا از سوی توسعه دهندگان بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

۹- انیمیشن‌های روان

در نگاه اول همه چیز در ویندوز ۱۱ زیبا به نظر می‌رسد. این زیبایی با انیمیشن‌های بهبود یافته در تمامی سیستم عامل گسترش می‌یابد. هنگام باز کردن منو، پنل ویجت‌ها و … انیمیشن‌های روانی را مشاهده می‌کنید.

حتی اگر به جزئیات هم بسیار دقت کنید، متوجه بی‌نقص بودن آن می‌شوید. هر جایی از سیستم عامل را امتحان کنید، متوجه یک انیمیشن می‌شوید که شاید جزئیات کوچکی باشد اما تجربه کلی را بهبود می‌دهند.

macOS نیز دارای انیمیشن‌های روانی است اما در مقایسه با ویندوز ۱۱، قطعا مایکروسافت بهتر عل کرده است. با وجود تراشه قدرتمند سری M، ما انتظار داریم که اپل انیمیشن‌های بهتری را بدون تاثیر روی عملکرد، در به روزرسانی‌های بعدی macOS اعمال کند.

۱۰- صفحه ویجت‌ها

این یکی از ویژگی هایی است که مایکروسافت از macOS کپی کرده است. حالا سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت دارای یک پنل اختصاصی ویجت است اما بهتر از آن چیزی می‌باشد که ما در macOS سراغ داریم.

در ویندوز ۱۱ پنل ویجت به شما اطلاعاتی در مورد آب و هوا، اخبار و سایر اپلیکیشن‌ها می‌دهد. شما می‌توانید دو ویجت با هر سایزی را در کنار یکدیگر قرار دهید. کافی است که پنل ویجت ویندوز ۱۱ را در کنار macOS قرار دهید، تا متوجه برتری آن گردید.

macOSویندوز 11