۷ ویژگی برتر ویندوز ۱۱ که از macOS کپی شده است

مایکروسافت اخیرا ویندوز ۱۱ رو معرفی کرده است. سیستم عامل جدید ویندوز، با یک زبان طراحی جدید و ویژگی‌های هیجان انگیز بسیاری همراه است. با این وجود، همه ویژگی‌های ویندوز ۱۱ جدید یا منحصر به فرد نیستند. مایکروسافت برخی از ویژگی‌ها را به وضوح از سیستم عامل macOS کپی کرده است. ما در ادامه به برترین ویژگی‌های ویندوز ۱۱ که از macOS کپی شده می‌پردازیم.

کمپانی‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، اپل و گوگل، از سیستم عامل‌های یکدیگر گاها تقلب می‌کنند. این چیز جدیدی نیست و اپل نیز با iOS 14، برخی ویژگی‌ها اندروید را به سیستم عامل خود آورد.

امسال نیز اپل iOS 15 را معرفی کرد و ما مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را دیدیم که با توییک‌های معروف جیلبریک شباهت داشتند.

ویژگی های کپی شده ویندوز ۱۱ از macOS

۱- تسکبار و استارت منو

یکی از تغییرات بزرگ طراحی ویندوز ۱۱، تسکبار کاملا جدید است. از زمان ویندوز ۸، در استارت منو و تسکبار تغییرات چندانی نداشتیم و همیشه در گوشه سمت چپ تراز می‌شدند. این یکی از مواردی بود که ویندوز را می‌توانستیم با آن بشناسیم اما در ویندوز ۱۱ شرایط تغییر کرده و تسکبار و استارت منو در مرکز تراز می‌گردند.

ما قبلا تسکبار تراز شده در وسط را کجا دیده‌ایم؟ macOS که قبلا OS X نامیده می‌شد همیشه داک را در پایین و مرکز قرار می‌داد. این داک شامل تمامی اپلیکیشن‌های متداول و پنجره‌های باز است که macOS را تعاملی‌تر می‌کند. مایکروسافت می‌گوید که تسکبار و منوی استارت در وسط، «یافتن سریع آنچه که نیاز دارید را آسان‌تر نموده است» اما به وضوح منبع این الهام مشخص است.

۲- زبان طراحی و گوشه‌های گرد پنجره‌ها

مایکروسافت در زبان طراحی کل سیستم عامل، تغییرات بزرگی ایجاد کرده است. مایکروسافت می‌گوید با ویندوز ۱۱ به سوی UI کاربر پسند و سازگار با موبایل حرکت می‌کند. به عنوان بخشی از این طراحی، قسمت‌هایی از پنجره‌های باز نیمه شفاف می‌شوند تا کاربران محتوای پس زمینه آن را مشاهده کنند.

و در کنار این شفافیت نسبی، پنجره‌های ویندوز ۱۱ با گوشه‌های گرد همراه هستند. در سراسر سیستم عامل، در کنترل پنل، مرورگر فایل، مدیریت دستگاه‌های متصل و … این ویژگی اعمال شده است. macOS سال‌ها است که گوشه‌های گرد و طراحی تار را در سیستم عامل دارد و باعث تعجب است که می‌بینیم مایکروسافت از روی اپل این مسئله را کپی کرده و یکی از مولفه‌های اصلی زبان طراحی ویندوز را، شبیه به سیستم عامل مک نموده است.

۳- Continuity

Continuity یا به فارسی استمرار، همیشه یکی از قابلیت‌های کلیدی اکوسیستم اپل بوده است. شروع کردن یک یادداشت در آیفون و ادامه دادن آن در مک و در نهایت ذخیره کردن آن در آیپد، یکی از بهترین اکو سیستم‌هایی است که تا کنون در این حوزه دیده‌ایم. مایکروسافت سعی کرده ویژگی مشابه Continuity را در ویندوز ۱۱ پیاده سازی کند اما در حال حاضر فاصله زیادی با اپل دارد.

همچنین بخوانید:

مایکروسافت می‌گوید که با استفاده از سرویس ابری، تمامی پرونده‌های آفیس را از تلفن، لپ تاپ یا هر دستگاه دیگری که از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کند را همگام سازی می‌کند. منوی استارت یک بخش به نام Recommended یا همان توصیه شده دارد که در آن تمامی فایل‌های آفیس که اخیرا باز کرده‌اید، نمایش داده می‌شود. دقیقا مثل macOS، شما می‌توانید ویرایش فایل را از یک دستگاه آغاز کنید و از طریق سرویس ابری با سایر دستگاه‌ها همگام سازی می‌گردد.

۴- بخش ویجت‌ها

یکی دیگر از بخش‌های ویندوز ۱۱ که شبیه macOS است، بخش جدید ویجت می‌باشد. البته ویجت‌ها در ویندوز جدید نیستند و حتی مایکروسافت زودتر از اپل به اضافه کردن ویجت‌ها اقدام کرد؛ اما با یک بازطراحی و بخش جداگانه، باعث شده ویجت‌ها در ویندوز ۱۱ بسیار شبیه به macOS شوند.

ویجت‌ها در ویندوز ۱۱ در یک پنجره نیمه شفاف در سمت چپ دیده می‌شوند. گوشه‌های گرد و پس زمینه نیمه شفاف نیز ما را به یاد macOS می‌اندازد و در انتهای لیست ویجت‌ها نیز گزینه‌ای شبیه به Add Widgets سیستم عامل‌های اپل دیده می‌شود. اگر بخش ویجت‌ها را تا انتها به پایین بکشید، با ادغام مایکروسافت ادج و قسمت ویجت‌ها، شما اخبارهایی که بر اساس علایق شما هستند را مشاهده خواهید کرد.

۵- امکان اجرای اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند

با معرفی مک‌های M1، اپل امکان اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد را به مک اضافه کرد، چون معماری اصلی تراشه این دستگاه‌ها یکسان است.

مایکروسافت نیز از اپل الهام گرفته و امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را به ویندوز ۱۱ اضافه کرده است. اکنون یک بخش کامل برای اپلیکیشن‌های اندروید در فروشگاه مایکروسافت وجود دارد و حتی امکان نصب مستقیم فایل‌های APK را نیز دارید. اجرای اپلیکیشن‌های موبایل را، مایکروسافت بهتر ارائه داده است، چون امکان نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث را نیز دارد و فقط به دستگاه‌های جدید محدود نمی‌گردد.

۶- تایپ صوتی

تایپ صوتی یکی از ویژگی‌های جدید برای کاربران ویندوز ۱۱ است، اما کاربران macOS قبلا این قابلیت را در اختیار داشتند. در مک با زدن دوبار کلید کنترل و صحبت کردن، شما می‌توانید متن مورد نظرتان را در زبان‌های پشتیبانی شده برای تایپ بگویید. با اینکه مایکروسافت این قابلیت را دیرتر اضافه کرده اما کامل‌تر است.

تایپ صوتی ویندوز ۱۱ برخلاف macOS، علائم نگارشی نیز متوجه می‌شود. شما می‌توانید با دستور صوتی کلمه دیکته شده را حذف کنید یا ایموجی مورد نظرتان را به متن اضافه نمایید. macOS فقط کلمات را متوجه می‌شود و در حال حاضر امکان اضافه کردن شکلک در تایپ صوتی وجود ندارد.

۷- چندین دسکتاپ

مایکروسافت سرانجام در ویندوز ۱۱، به کاربران اجازه می‌دهد که چندین دسکتاپ را داشته باشند. دسکتاپ‌های مختلف، اپلیکیشن‌های باز مختلفی را دارند و سیستم عامل نحوه قرار گرفتن اپلیکیشن‌ها را نیز ذخیره می‌کند. کاربران مک این ویژگی را مدت‌ها است که در اختیار دارند. مایکروسافت حتی برای تغییر دسکتاپ نیز، محیطی شبیه به macOS در نظر گرفته است.

نظر شما در مورد کپی کردن یا الهام گرفتن مایکروسافت از macOS چیست؟ به نظر شما کدام شرکت در پیاده سازی ویژگی‌های بالا بهتر عمل کرده است؟ آیا ویژگی جدید دیگری از ویندوز ۱۱ می‌شناسید که مشابه آن را در macOS داشته باشیم؟ نظر خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

macOSمایکروسافتویندوز 11