تعویض صفحه نمایش سری آیفون ۱۳ می‌تواند منجر به از کار افتادن فیس آیدی شود!

طبق بررسی صورت گرفته، تیم iFixit می‌گوید که اپل با تغییراتی که در سری آیفون ۱۳ ایجاد کرده می‌خواهد تعمیر صفحه نمایش فقط از سوی تعمیرکاران رسمی خودش صورت گیرد. تعویض صفحه نمایش در آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌تواند فیس آیدی این سری را کاملا از کار بیاندازد!

iFixit می‌گوید که چندین مدل آیفون ۱۳ را با iOS 15 و iOS 15.1 امتحان کرده و نتیجه یکسان بوده است. این حرکت می‌تواند برای ما ایرانی‌ها گران تمام شود، چون ظاهرا تعویض صفحه نمایش توسط تعمیرکاران شخص ثالث نشدنی است.

این محدودیتی بی‌سابقه از سمت اپل است و فقط در سری آیفون ۱۳ یافت می‌شود و احتمالا قوی‌ترین پروتکل، برای جلوگیری از تعمیر توسط افراد غیر می‌باشد. این محدودیت توسط یک تراشه کوچک که در پایین صفحه نمایش قرار گرفته مدیریت می‌شود.

اپل از یک میکروکنترلر کوچک برای جفت کردن صفحه نمایش آیفون با دستگاه استفاده می‌کند. تا کنون نیز هیچ ابزار یا دستورالعملی برای این کار ارائه نشده است. فقط تکنسین‌های مجاز و فروشگاه‌های مجاز می‌توانند با ثبت تعمیر در سایت اپل و همگام سازی شماره سریال گوشی و صفحه نمایش، آن را ثبت نمایند. کار کردن فیس آیدی سری آیفون ۱۳ بعد از تعمیر صفحه نمایش، به تایید این تعمیر توسط اپل بستگی دارد!

البته ظاهرا یک راهی برای دور زدن این محدودیت وجود دارد. باید تراشه لحیم شده را جدا کنند و به صفحه نمایش جدید منتقل نمایند. اما این یک فرآیند وقت گیر است و دقت بسیار بالایی را طلب می‌کند و در نهایت تعمیر صفحه نمایش آیفون را خسته کننده و پیچیده می‌نماید.

iFixit گفته که این کار اپل می‌تواند منجر به ضربه خوردن بسیاری از تعمیرگاه‌های کوچک شود و باید از این رفتار «غارتگرانه و انحصاری» جلوگیری گردد.

آیفون 13آیفون 13 پروآیفون 13 پرو مکسآیفون 13 مینیآیفون 2021صفحه نمایشفیس آیدی