مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ معرفی شد

اپل امشب مک بوک پرو ۲۰۲۱ بازطراحی شده خود را با بدنه جدید و مجهز به تراشه M1 Pro و M1 Max معرفی کرد.

بدنه آلومینیومی جدید به گونه‌ای طراحی شده که فضای داخلی بازتر شود و بازده حرارتی بهبود یابد. اپل ادعا می‌کند که طراحی جدید باعث می‌شود، ۵۰ درصد هوای بیشتر در دور کند فن گردش داشته باشد.

طراحی

مک بوک پرو ۱۴ اینچی تنها ۱۵.۵ میلی متر ضخامت دارد و ضخامت مک بوک پرو ۱۶ اینچی برابر ۱۶.۸ میلی متر می‌باشد.

اپل همچنین تاچ بار یا همان نوار لمسی بالای کیبورد را از مک بوک پروهای جدید حذف کرده است. در عوض حالا با یک کیبورد کامل با دکمه‌های کاربردی مانند جستجوی کلی، سیری، DND و … همراه می‌باشد. دکمه تاچ آیدی نیز اکنون با یک حلقه از سایر دکمه‌ها متمایز شده است.

پورت‌ها

اپل در مک بوک پرو ۲۰۲۱ پورت‌هایی را نیز اضافه کرده است و مطابق انتظار HDMI و اسلات کارت حافظه SD در این مک‌های جدید حضور دارند. سه پورت تاندربولت ۴، یک پورت هدفون و یک پورت شارژ مگ سیف در مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ دیده می‌شود. البته امکان شارژ مک بوک پرو جدید از طریق USB-C نیز وجود دارد.

صفحه نمایش و صدا

مک بوک پرو ۱۴ اینچی از حداکثر دو صفحه نمایش Liquid Retina XDR به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ می‌تواند سه صفحه نمایش Liquid Retina XDR را در کنار یک تلوزیون ۴K به طور همزمان پشتیبانی نماید.

اپل حاشیه‌های صفحه نمایش را نسبت به نسل قبلی ۲۴ درصد کوچکتر کرده است. این صفحه نمایش دارای گوشه‌های گرد است که البته دارای ناچ یا همان بریدگی نه چندان دوست داشتنی می‌باشد. دوربین فیس تایم جدید این مک بوک پرو می‌تواند کیفیت ۱۰۸۰p را به ارمغان بیاورد و عملکردی تا ۲ برابر بهتر در نور کم دارد.

اپل صفحه نمایش mini-LED مک بوک پرو جدید را Liquid Retina XDR می‌نامد که دارای روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت است. این صفحه نمایش همچنین از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی ProMotion نیز پشتیبانی می‌نماید.

در مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ اپل سیستم صوتی را نیز بازطراحی کرده است و اکنون یک سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و ۲ توییتر دارد. این لپ تاپ از صدایی فضایی یا همان Spatial Audio پشتیبانی می‌نماید.

عملکرد

از نظر عملکرد نیز همانطور که انتظار می‌رود، مک بوک پرو ۱۶ اینچی جدید تا ۲ برابر سریعتر از پردازنده Core i9 است! عملکرد گرافیکی آن هم ۴ برابر بهتر از مدل‌های اینتل می‌باشد.

مک بوک پرو ۱۴ اینچی نیز با تراشه M1 Max قابل سفارش است که عملکرد پردازنده آن تا ۳.۷ برابر سریع‌تر می‌باشد.

حافظه داخلی نیز بهبود یافته است و سرعت خواندن SSD موجود در مک بوک پرو ۲۰۲۱ برابر ۷.۴ گیگابایت در ثانیه است. حداکثر حافظه داخلی قابل سفارش ۸ ترابایت می‌باشد.

عمر باتری مک بوک پرو ۲۰۲۱

به ادعای اپل، مک بوک پرو جدید هنگام استفاده از نرم افزار Lightroom تا دو برابر عمر باتری بیشتری را به همراه دارد. مک بوک پرو ۱۴ اینچی، ۱۷ ساعت پخش ویدیو مداوم را ارائه می‌دهد و این عدد برای مک بوک پرو ۱۶ اینچی معادل ۲۱ ساعت است! این دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و باتری آن ظرف ۳۰ دقیقه به ۵۰ درصد می‌رسد.

قیمت مک بوک پرو ۲۰۲۱

قسمت سوزناک ماجرا همینجاست، نسخه پایه مک بوک پرو ۱۴ اینچی ۱۹۹۹ دلار و مک بوک پرو ۱۶ اینچی حداقل ۲۴۹۹ دلار قیمت دارد. رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری نیز قابل سفارش هستند و تا یک هفته دیگر در بازار عرضه می‌گردند.