Spatial Audio ، صدای فضایی یا فراگیر اپل موزیک چیست؟

اپل به تازگی از صدای فضایی یا فراگیر با دالبی اتموس برای اپل موزیک رونمایی کرده و این ویژگی را نسل بعدی صدا در اپل موزیک می‌خواند. صدای فضایی بدون هیچ هزینه اضافه‌ای به اپل موزیک افزوده شد و تمامی مشترکین این سرویس می‌توانند از آن بهره ببرند. با ایرپاد یا هدفون سازگار دیگر، یا از طریق بلندگوهای آیفون و آیپد، می‌توانید به این کیفیت صدا گوش فرا دهید.

اما Spatial Audio یا صدای فضایی و یا فراگیر دقیقا چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ آیا باید از آن استفاده کنیم؟ برای آشنایی بیشتر با آن همراه ما باشید.

صدای فضایی با دالبی اتموس چیست؟

دالبی اتموس اساسا فناوری است که صدای فضایی از آن استفاده می‌کند. احتمالا واژه Dolby Atmos را در هدفون‌ها، تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ و سایر دستگاه‌ها دیده‌اید. معمولا وقتی دالبی اتموس فعال باشد صدا بلندتر و فراگیرتر می‌شود، یا همانطور که بعضی دیگر آن را نام گذاری می‌کنند؛ صدا سه بعدی می‌گردد. صدا به جای این که از دو بلندگوی دستگاه شما پخش شود، انگار از اسپیکرهای نامرئی دیگری به گوش شما می‌رسد!

این به خاطر ترفند نرم افزاری است که دالبی اتموس از آن استفاده می‌کند و بسیار هم موثر می‌باشد که به عنوان صدای مجازی فراگیر هم شناخته می‌گردد.

دستگاه‌های شما (غالبا) دارای دو بلندگو هستند و از نظر منطقی صدا فقط از همین دو نقطه پخش می‌شوند. اما صدای فراگیر مجازی، باعث می‌شود شما صدا را از مناطق گسترده‌تری بشنوید و از نقاط غیر ممکنی مانند پشت تلفن، بالای آن یا حتی پشت سر شما اگر از هدفون استفاده می‌کنید، صدا به گوش شما می‌رسد.

بدون اینکه چندان وارد مباحث فنی شویم، این ترفند نرم افزاری با تغییر یا به تاخیر انداختن فرکانس‌های صدا کار می‌کند. برخی از فرکانس‌ها کمی دیرتر از سایرین به گوش شما می‌رسند و باعث می‌شود که مغز شما صدا را به طوری درک کند که مبدا آن با سایر فرکانس‌ها متفاوت است. به طور کلی رخ دادن این اتفاق به طور مداوم و با یکسان سازی هوشمندانه (افزایش و کاهش)، چیزی است که دالبی اتموس را به صدایی چند بعدی و فراگیر تبدیل می‌کند.

اما دالبی اتموس از کجا می‌داند که باید کدام فرکانس‌ها را تغییر دهد؟ بسیاری از فیلم‌ها، بازی‌ها و موسیقی‌ها طبق استاندارد دالبی اتموس تولید شده‌اند. بنابراین صدای این فایل‌های دارای فراداده‌های مورد نیاز برای دالبی اتموس است که بداند دقیقا کدام فرکانس‌ها را تغییر دهد.

به طور مثال اگر یک کنسرت را که برای دالبی اتموس ضبط شده با بلندگوهای آیپد پرو، ایرپاد مکس و … گوش کنید، متوجه موقعیت مکانی هر ساز در صحنه می‌شوید. بدون دالبی اتموس، صدای خروجی را دقیقا از اسپیکرهای گوشی درک می‌کنید و توهم صدای گسترده از بین می‌رود. بنابراین لذت گوش دادن به موسیقی کمتر خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشید که دالبی اتموس طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها است و به طور مثال وقتی در سینما به کار گرفته می‌شود، دقیقا به همین روش کار نمی‌کند. ما در این مطلب به Dolby Atmos در اپل موزیک پرداخته‌ایم.

به طور کلی دالبی اتموس یک نرم افزار هوشمند است که مغز ما را فریب می‌دهد و در اغلب موارد عالی کار می‌کند. جای تعجب ندارد که اپل موزیک آن را پشتیبانی می‌کند و برای ویژگی که اپل آن را صدای فضایی می‌نامد، استفاده کرده است.

آیا اپل موزیک با صدای فضایی و Dolby Atmos خوب است؟

شما بسته به سلیقه موسیقی، شنوایی، دستگاه پخش کننده و … ممکن است تجربه متفاوتی از صدای فراگیر دالبی اتموس در اپل موزیک داشته باشید.

این بخش بر اساس استفاده از ایرپاد مکس با موسیقی‌های پیشنهادی اپل نگارش شده است.

همچنین از هدفون‌های میان رده DJ برای مقایسه استفاده شده است. در مقایسه با اپل موزیک با صدای فراگیر، گوش دادن به یک موسیقی معمولی با هدفون میان رده احساس محدود بودن صدا، سه بعدی نبودن و پخش شدن از چپ و راست را داشتیم. بنابراین کاری که صدای فضایی با دالبی اتموس انجام می‌دهد، قطعا یک تجربه متفاوت است.

مطمئن هستم اگر بسیاری از علاقمندان به این نوع صدای گسترده گوش دهند، هرگز دیگر به سراغ گوش دادن موسیقی ساده نخواهند رفت. البته برخی از افراد نیز این گونه صدا را نمی‌پسندند و در حقیقت برای برخی از سبک‌ها نیز ترجیح من هم صدای معمولی است. اما اگر اهل موسیقی پاپ یا هیپ هاپ هستید، بدون شک Spatial Audio با دالبی اتموس بهترین راه برای تجربه آهنگ‌های مورد علاقه شما در حال حاضر است.

در مورد صدای فراگیر با دالبی اتموس با بلندگوهای داخلی دستگاه (آیفون و آیپد)، طبق تجربه نتایج مشابهی ارائه می‌شوند البته گستردگی صدا مانند هدفون‌های سازگار با دالبی اتموس نیست.

اپل موزیکتحلیل