دوربین سری آیفون ۱۳ : هر آنچه که تا کنون از آن‌ها می‌دانیم

با توجه به اخبار، گزارشات و شایعات متعدد، ما در بخش دوربین سری آیفون ۱۳، پیشرفت‌های قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. از آنجایی که گفته می‌شود در سایر بخش‌ها تغییرات رادیکالی رخ نمی‌دهد، پس باید تمرکز اپل روی دوربین سری آیفون ۱۳ باشد.

با توجه به بلوغ نسبی گوشی‌های هوشمند، ما دیگر کمتر شاهد اضافه شدن ویژگی‌های انقلابی هستیم و هر ساله این محصولات پیشرفت‌های تدریجی را تجربه می‌کنند. با این وجود، ما با هر نسل از آیفون انتظار پیشرفت دوربین را داریم و همیشه نیز این اتفاق رخ می‌دهد.

ما در این مطلب به تمامی اخبار، شایعات و گزارشات پیرامون دوربین آیفون ۱۳ می‌پردازیم.

تغییرات دوربین سری آیفون ۱۳

انتظار می‌رود که خانواده آیفون ۱۳ تغییرات متعددی را در دوربین داشته باشد. همانطور که مینگ-چی کو، تحلیلگر صاحب نام اپل می‌گوید، همه مدل‌ها از یک لنز اولترا واید بهتر برخوردار می‌گردند. او انتظار دارد که یک دیافراگم f/1.8 به جای دیافراگم f/2.4 نسل قبلی استفاده شود که تصاویر واضح‌تر با نویز کمتر را به ارمغان می‌آورد.

عناصر تشکیل دهنده لنز نیز از ۵ به ۶ می‌رسد که منجر به کاهش اعوجاج تصویر می‌گردد که برای تصاویر واید بسیار مهم است. سرانجام گزارش شده که فوکوس خودکار به لنز سوپرواید می‌آید که این هم یک تغییر بسیار خوشایند است. همچنین برخی از شایعات ادعا می‌کنند که سنسور LiDAR به تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ می‌آید. لرزشگیر سنسور شیفت نیز که فقط در مدل پرو مکس نسل قبلی استفاده شده بود، در کل خانواده آیفون ۱۳ حضور دارد که منجر به تصویربرداری بهتر در شب و به حدافل رساندن لرزش هنگام فیلمبرداری می‌گردد.

خلاصه مشخصات دوربین سری آیفون ۱۳ :

  • آیفون ۱۳ مینی: دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.8، دوربین واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.6
  • آیفون ۱۳: دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.8، دوربین واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.6
  • آیفون ۱۳ پرو: دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.8، دوربین واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.6، دوربین با زوم ۲.۵ برابری F2.0
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.8، دوربین واید ۱۲ مگاپیگسلی F1.5، دوربین با زوم ۲.۵ برابری F2.0

لنز اولترا واید فوق‌العاده

همانطور که گفته شد، شایعات حاکی از آن است که برخی از مدل‌های سری آیفون ۱۳ با دوربین اولترا واید بهبود یافته همراه هستند. تفاوت با نسل قبلی، دیافراگم و عناصر لنز است. نسل آیفون ۱۲، دارای لنز ۵ عنصری با دیافراگم F2.4 است ولی تمامی مدل‌های نسل آیفون ۱۳ با لنز ۶ عنصری و دیافراگم F1.8 همراه هستند.

این تغییر باعث می‌شود که عکاسی در نور کم و به طور کلی با دوربین سوپرواید، به طور قابل توجهی بهبود یابد. همچنین افزایش عناصر لنز منجر به کاهش اعوجاج تصویر به خصوص در گوشه‌های آن می‌گردد.

شایعات اولیه حاکی از آن بودند که این تغییر در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ رخ می‌دهد. اما مینگ-چی کو، در یادداشت‌های اخیر خود گفته که تنها آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با دوربین اولترا واید به روز شده همراه هستند و تغییر در تمامی مدل‌های آیفون، در سری آیفون ۱۴ رخ می‌دهد.

دیافراگم عریض‌تر

گفته می‌شود که دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس با دیافراگم عریض‌تری همراه است. دیافراگم آیفون ۱۲ پرو مکس ۱.۶F بود و در آیفون ۱۳ پرو مکس به ۱.۵F می‌رسد. این باعث می‌شود که نور بیشتری به سنسور برسد و در نتیجه کیفیت تصاویر در شرایطی که نور کم است، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین افکت بوکه طبیعی‌تر می‌گردد و دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس را به سطح جدیدی از کیفیت می‌رساند.

سنسور بزرگتر

با توجه به اطلاعاتی که اواخر سال ۲۰۲۰ منتشر شد، آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو همگی از سنسورهای آیفون ۱۲ پرو مکس بهره می‌برند. در همین حال دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس نیز با سنسور بزرگتری نسبت به نسل قبلی همراه است. استفاده از سنسور بزرگتر باعث می‌شود که نور بیشتری ضبط شود و لنز برای مدت کمتری باز می‌ماند. این کاهش زمان به نوبه خود باعث کاهش تاری و افزایش جزئیات می‌گردد.

فوکوس خودکار در تمام دوربین

شاید فکر کنید که تمام دوربین‌های آیفون دارای ویژگی فوکوس خودکار هستند اما اشتباه می‌کنید. نسل‌های قبلی و فعلی آیفون با فوکوس ثابت در لنز اولترا واید همراه هستند. گزارش شده که این رویه با سری آیفون ۱۳ تغییر می‌کند و دوربین اولترا واید نیز بالاخره به ویژگی فوکوس خودکار مجهز می‌گردد. این همچنین می‌تواند به معنای دوبرابر شدن لنزهای ماکرو باشد.

با این حال مانند دیافراگم بزرگتر و افزایش تعداد عناصر، ممکن است فوکوس خودکار لنز اولترا واید هم ویژگی انحصاری، برای مدل‌های پرو باشد.

لرزشگیر سنسور شیفت

آیفون ۱۲ پرو مکس اولین آیفونی بود که دارای لرزشگیر سنسور شیفت در کنار لرزشگیر معمولی بود. لرزشگیر سنسور شیفت معمولا در دوربین‌های DSLR حضور دارند اما اپل آن را به گران‌ترین آیفون خود آورد تا تجربه تصویر برداری را بهبود دهد. استفاده از این لرزشگیر منجر به ضبط فیلم با لرزش بسیار کمتر می‌گردد.

شایعه شده که این فناوری مفید در تمام سری آیفون ۱۳ حضور دارد. یعنی آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو هم از لرزشگیر سنسور شیفت بهره خواهند برد.

LiDAR

شایعات حاکی از آن است که LiDAR در همه مدل‌های آیفون ۱۳ حضور خواهد داشت و ویژگی انحصاری آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس نخواهد بود. اما نباید روی این موضوع زیاد حساب کرد، چون اپل قطعا یک ویژگی سطح بالا را در مدل‌های پرو قرار می‌دهد که در دو مدل معمولی حضور نخواهند داشت. به لطف LiDAR کاربران می‌توانند محیط اطراف خود را به صورت سه بعدی اسکن کنند و در برنامه‌های پشتیبانی شده از آن استفاده نمایند. یکی دیگر از مزایای سیستم LiDAR، بهبود پرتره در شرایط نور کم است.

ویژگی‌های جدید

اپل احتمالا عکاسی نجومی را به آیفون‌های جدید خود اضافه کند که از آسمان شب از جمله ستاره‌ها و ماه تصاویر واضحی بگیرد. علاوه بر این حالت پرتره در فیلمبرداری هم اضافه خواهد شد. طبق گزارشات، کاربران حتی پس از ضبط ویدیو هم می‌توانند عمق افکت را تغییر دهند. در حالت پرتره پس زمینه تار می‌شود و تمرکز روی سوژه اصلی خواهد بود.

ویدیو ProRes یکی دیگر از ویژگی‌های احتمالی دوربین نسل بعدی آیفون است. ProRes  کیفیت بهتری را برای فیلمبرداران حرفه‌ای ارائه می‌دهد و می‌توانند ویرایش سطح بالاتری را روی فیلم پیاده سازی کنند. ProRes داده‌های بیشتری از صحنه‌ها را ذخیره می‌کند اما فایل‌های آن چندان بزرگ نیستند.

طراحی دوربین سری آیفون ۱۳

یکی از مواردی که احتمالا با سری آیفون ۱۳ تغییر می‌کند، برآمدگی دوربین است. در نسل قبلی آیفون، لنزها حدود ۲ میلیمتر بالاتر از ماژول اصلی قرار داشتند ولی در آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس تغییر خواهند کرد.

طبق شایعات، لنزها و برآمدگی دوربین نسبت به نسل قبلی کمی بزرگتر می‌شوند که امیدواریم از فضای اضافه برای فناوری‌های یاد شده در بالا استفاده گردد.

همچنین طبق رندرهای منتشر شده، لنزهای آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳، به جای خطی، به صورت مورب قرار خواهند گرفت. این شاید به خاطر ایجاد تمایز با مدل‌های پرو باشد و شاید هم دلایل فنی دارد.

دوربین سری آیفون ۱۳ : چند مگاپیکسل؟

ما در نسل بعدی آیفون شاهد افزایش مگاپیکسل نخواهیم بود و خانواده آیفون ۱۳ احتمالا با همان سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی همراه هستند. شایعات حاکی از آن است که آیفون ۱۴ با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی همراه است که امکان فیلمبرداری ۸K را نیز به ارمغان می‌آورد اما افسوس که با آیفون ۱۴ حدود ۱۴ ماه فاصله داریم!

زوم تله فوتو

ما انتظار نداریم که آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ با زوم تله فوتو همراه باشند و با همان ترکیب دوربین عریض و اولترا واید نسل قبلی معرفی می‌شوند. آیفون ۱۳ پرو احتمالا زوم ۲.۵ برابری را مانند آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس خواهد داشت.

چه زمانی منتظر سری آیفون ۱۳ با دوربین قدرتمندش باشیم؟

طبق رویه چند سال اخیر اپل، ما در اواخر شهریور ماه شاهد معرفی و عرضه سری آیفون ۱۳ خواهیم بود و طی یک رویداد اختصاصی که بخش زیادی از آن به دوربین دستگاه مربوط است، خانواده آیفون ۱۳ معرفی می‌شوند.

آیفون 13آیفون 13 پروآیفون 13 پرو مکسآیفون 13 مینیآیفون 2021