بررسی آیفون ۱۲ : یک انتخاب متعادل!

اپل از آیفون سری ۱۲ خود با گوشی‌های آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس رونمایی کرد. هر کدام از آن‌‌ها نقاط قوت خود را دارند و شاید بتوان آیفون ۱۲ را متعادل‌ترین انتخاب دانست. یک گوشی هوشمند که نه خیلی بزرگ است، نه کوچک، نه گران می‌باشد و نه پر از ویژگی! ما در این مطلب نگاهی کامل و جامع به این گوشی هوشمند اپل که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده خواهیم داشت.

آیفون ۱۲ با طراحی جدید، ۵ گزینه رنگی، سازگاری کامل با لوازم جانبی MagSafe معرفی و عرضه شده است. تفاوت‌های کمی بین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو وجود دارد.

اگر بخواهیم کلی بگوییم، آیفون ۱۲ تمام ویژگی‌های مثبت یک گوشی هوشمند را دارا است؛ صفحه نمایش عالی، رنگ‌های زیبا، سخت افزار قدرتمند، دوربین استاندارد، عملکرد سریع فیس آیدی و … . البته از نظر شخصی من شاید با این شرایط قیمت دلار اگر توانش را دارید خرید آیفون ۱۲ پرو انتخاب هوشمندانه‌تری باشد و یک پرچمدار واقعی را صاحب شوید.

تمام ویژگی‌های کلیدی جدید آیفون ۱۲ :

  • حاشیه‌های باریکتر صفحه نمایش که حاصل آن بدنه کوچکتر از آیفون ۱۱ است
  • صفحه نمایش اولد با رزولوشن و کنتراست بالاتر
  • تغییرات جزئی دوربین
  • اضافه شدن حالت شب به دوربین سلفی و الترا واید
  • سیستم مغناطیسی برای لوازم جانبی MagSafe

آیفون ۱۲ : آیا یک گزینه مناسب برای خرید است؟

قطعا آیفون ۱۲ یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند است که در حال حاضر می‌توانید تهیه کنید اما تنها انتخاب شما نیست. شاید آیفون ۱۲ پرو به عنوان یک پرچمدار رقبای زیادی نداشته باشد اما مطئنا در محدوده ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار حق انتخاب‌های بسیاری دارید.

برخی از گزینه‌های جایگزین و هم رده آیفون ۱۲

  • سامسونگ گلکسی S20 FE: با قیمت ۷۰۰ دلار
  • گوگل پیکسل ۵: با قیمت ۷۰۰ دلار
  • وان پلاس ۸ پرو یا وان پلاس ۸T: با قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار

شما در بازار گوشی‌های اندرویدی هم گزینه‌های مناسبی در دسترس دارید و هدف از نوشتن این مقاله انتخاب بهتر شماست و قطعا نمی‌خواهیم با توجه به اینکه اپل خوره یک مرجع اپلی است فقط از گوشی‌های آیفون تعریف کنیم. هر سه مورد گفته شده بالا از نرخ تازه سازی صفحه نمایش بالاتری نسبت به رقیب اپلی خود بهره می‌برند. پیکسل ۵ و گلکسی S20 FE دارای دوربین‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند با آیفون ۱۲ رقابت کنند. هر سه گوشی گفته شده نیز با حافظه ذخیره سازی بیشتری نسبت به نسخه ۶۴ گیگابایت آیفون ۱۲ عرضه می‌گردند.

آیفون ۱۲ نیز در مقابل دارای یک بدنه آلومینیومی جذاب، دوربین فوق العاده، سیستم عامل iOS و اکو سیستم بی‌نطیر اپل است.

گلکسی S20 FE دارای یک قاب پشتی پلاستیکی است اما یک تجربه از پرچمدار سامسونگ به همراه نرخ تازه سازی بالا برای شما به ارمغان می‌آورد.

گوگل پیکسل ۵ با یک سخت افزار متوسط رو به بالا معرفی شده اما بدنه آلومینیومی آن با یک ماده بکر پوشیده شده است. خبری از پشت شیشه‌ای در این گوشی نیست اما از شارژر بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و دارای یک دوربین عالی است که قطعا توانایی رقابت با پرچمداران برندهای مختلف را دارا است.

طراحی و صفحه نمایش آیفون ۱۲

اپل تا قبل از سری آیفون ۱۲ همیشه صفحه نمایش LCD را برای مدل‌های «ارزان قیمت» استفاده می‌کرد که بسیاری را برای خرید مدل‌های پرو با صفحه نمایش اولد ترغیب می‌نمود. اما خوشبختانه در آیفون ۱۲ این بازی کثیف 😀 به پایان رسید. حضور صحفه نمایش اولد در آیفون ۱۲ به معنای وضوح بالاتر، کنتراست بهتر با سیاه عمق و انمیشن‌های روان‌تر است. البته خیلی بهتر بود که ما در مورد نرخ تازه سازی بالاتر هم سخن می‌گفتیم اما متاسفانه این گوشی از نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد. در پنل‌های LCD ما اثر شبه را داشتیم که خبری از آن‌ها در پنل‌های اولد نیست.

در صورتی که به طور کلی از تغییر به سمت پنل‌های اولد بسیار استقبال می‌کنم اما هنوز هم ساکنین کوپرتینو با تعادل رنگ سفید کمی مشکل دارند. پنل‌های LCD دارای رنگ سفید بسیار دقیق بودند؛ نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. آیفون‌های اولد کمی زردتر از آنچه که باید را نمایش می‌دهند و ویژگی True Tone هم کاملا این ضعف را پوشش نمی‌دهد که البته راهکار برای آن وجود دارد که بعدا در بخش آموزش به آن خواهیم پرداخت.

مشخصات صفحه نمایش آیفون ۱۲ در مقایسه با رقبا

مدل گوشی

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است

حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است

کنتراست بالاتر بهتر است

دمای رنگ (کلوین)

گاما

دقت رنگ rgbcmy پایین‌تر بهتر است

دقت رنگ grayscale پایین‌تر بهتر است

آیفون ۱۲

۶۱۹
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۲۹
(عالی)

۲.۱۸

۲.۱۶
(خوب)

۶.۲۷
(متوسط)

گوگل پیکسل ۵

۶۳۰
(عالی)

۱.۹
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۹۴۹
(عالی)

۲۷/۲

۱.۷۷
(عالی)

۵.۸
(متوسط)

گلکسی S20 FE

۷۴۲
(عالی)

۱.۶
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۹۱۲
(عالی)

۲.۱۲

۲.۷۹
(خوب)

۵.۷۱
(متوسط)

وان پلاس ۸T

۷۶۹
(عالی)

۲.۵
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۹۱۵
(عالی)

۲.۲

۲.۱۹
(خوب)

۷.۰۴
(متوسط)

کاربران اپل همیشه از طراحی جدید استقبال می‌کنند و این کمپانی به پایبندی چند ساله به طراحی‌های خود مشهور است. بنابراین هر تغییری در ظاهر آیفون یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود. طراحی آیفون ۱۲ شبیه به آیفون ۱۱ است اما کناره‌های گوشی صاف هستند و شما با یک صفحه شیشه‌ای مسطح در جلو روبرو هستید. حاشیه‌های صفحه نمایش هم کمتر شده‌اند و شاید شما احساس کنید نسبت به آیفون ۱۱ کوچکتر شده است.

می‌توان طراحی آیفون ۱۲ را تلفیقی از آیفون ۵ با زبان طراحی جدید اپل دانست و ظاهر آن بیشتر به خانواده محصولات اپل مانند آیپد و مک بوک شبیه شده است.

لبه‌های آلومینیومی دستگاه وقتی آن را کف دست خود نگه می‌دارید شاید آنطور که تصور کنید به سطح دست نمی‌‌خورند و حس یک گوشی جذاب و لوکس به خوبی به شما القا می‌گردد. پنل پشتی آیفون ۱۲ از شیشه است که استعداد جذب اثر انگشت را دارد اما باعث می‌شود گوشی به خوبی به دست شما  بچسبد.

متاسفانه همچنان ناچ از سری آیفون حذف نشده و حضور بریدگی بالای صحفه نمایش در حال حاضر امضای اپل در محصولاتش شده و شاید ساکنین کوپرتینو از اینکه در نگاه اول آیفون بودن مشخص شود چندان بدشان نیاید!

به نظرتان این یک بریدگی آزار دهنده است؟ فروش بالای اپل نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در دنیا با آن مشکلی ندارند!

دوربین آیفون ۱۲

هر سال این الگو تکرار می‌شود؛ دوربین آیفون با X ویژگی جدید همراه می‌باشد و Y پیشرفت داشته است. اپل بسیار برنامه ریزی شده ویژگی‌های جدید را به آیفون اضافه می‌کند و اگر هر ساله آیفون جدید بخرید تغییرات رادیکالی را حس نخواهید کرد. اما اگر هر ۲ یا ۳ سال اقدام به خرید آیفون کنید به خوبی تغییرات را متوجه می‌شوید.

خب چه خبر از دوربین آیفون ۱۲ ؟ طبق معمول ما یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی داریم اما لنزها بهبود یافته‌اند. اکنون دیافراگم کمی گسترده‌تر شده و به F1.6 رسیده است که به جمع آوری نور کمک می‌کند. اپل می‌گوید که Deep Fusion اطلاح و بهتر شده است و Smart HDR 3 عملکرد مناسب‌تری در تصاویری با نوردهی متفاوت دارد.

اما این گفته اپل است و شرایط در واقعیت چگونه می‌باشد؟ عکس‌های ثبت شده با آیفون ۱۲ در برخی از سناریوها بهتر از تصاویر آیفون ۱۱ است و شما با یک دوربین قدرتمند روبرو هستید و قطعا یکی از بهترین‌های دنیای گوشی‌های هوشمند همین آیفون ۱۲ است.

دوربین سوپرواید برای تطابق رنگ‌ها با دوربین اصلی کالیبره شده و شما هنگام سوییچ بین آن‌ها احساس تزلزل نمی‌کنید. برای این دوربین نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. شاید کمی از جزئیات محصوصا با لنز سوپرواید آنطور که باید دیده نشوند اما Smart HDR تصاویر شگفت انگیزی را ثبت می‌کند.

در جلوی آیفون ۱۲ هم یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دیگر داریم که تقریبا مشابه آیفون ۱۱ است.

تغییرات دیگر در حوزه دوربین؟ در این آیفون شما می‌توانید حالت شب را در سه دوربین داشته باشید، برخلاف آیفون ۱۱ که فقط در دوربین اصلی این قابلیت در دسترس بود که قطعا در صحنه‌‎های مختلفی کاربرد خواهد داشت.

شما امکان ضبط ویدیو Dolby Vision HDR را دارید که یک معامله بزرگ برای اپل است. اساسا، ویدیوهای HDR هایلایت‌ها را بهتر مدیریت می‌کنند و با وجود روشنایی زیاد، برخی نقاط جزئیات نیز به خوبی دیده می‌شوند. از سوی دیگر با کنتراست بالاتر رنگ‌های بیشتری دیده می‎شود.

اما نمی‌توان روی این قابلیت آنچنان مانور داد؛ چرا؟ چون پخش ویدیوهای Dolby Vision HDR که با آیفون گرفته شده روی دستگاه‌های دیگر ساده نیست و احتمالا دست به دامان تلوزیون و حتی کامپیوتر خود می‌شوید؛ البته این رویه به زودی تغییر خواهد کرد چون تولید کنندگان دستگاه‌های خود را به روز می‌کنند، به هر حال میلیون‌ها کاربر آیفون وجود دارد.

بلندگوهای (اسپیکر) آیفون ۱۲

ما در اینجا اسپیکر استریو با کیفیت داریم. یکی در پایین دستگاه و دیگری در بالا که به عنوان بلندگوی دوم عمل می‌کند. با توجه به محدودیت‌های موجود ابعاد دستگاه، این حجم و کیفیت صدای عالی است. البته نمی‌توان عنوان بهترین بلندگوی گوشی‌های هوشمند را به آیفون اختصاص داد اما یکی از بهترین‌ها در این زمینه است.

عملکرد آیفون ۱۲ و نرم افزار

اپل همیشه تراشه‌های قدرتمندی را در محصولات خود استفاده می‌کند. تراشه A14 به روزترین تراشه ارائه شده از سوی اپل برای گوشی‌های هوشمند می‌باشد که با فرآیند ساخت ۵ نانومتری تولید شده است. این اولین تراشه با فناوری ساخت ۵ نانومتری است که نسبت به ۷ نانومتری مصرف انرژی کمتر و بهره‌وری بالاتری دارد.

قدرت بالای سخت افزار و سیستم عامل توسعه داده شده توسط اپل یک عملکرد عالی را به همراه دارد. این یک امضا در آیفون می‌باشد که آیفون ۱۲ هم مانند پیشینیان خود آن را دارا است که تا سال‌ها سرعت و عملکرد دستگاه مطلوب است. از نظر  عملکرد آیفون ۱۲ یک انتخاب عالی است و در روزگاری که پرچمداران برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلار را همراه خود دارند می‌تواند نیاز شما را برطرف نماید.

تراشه A14 استفاده شده در آیفون ۱۲ همان تراشه آیفون ۱۲ پرو و آیپد ایر نسل ۴ است. بنابراین قیمت پایین‌تر تاثیری روی سرعت و عملکرد پردازشی دستگاه ندارد.

آیفون ۱۲ با سیستم عامل iOS 14 همراه است که تغییرات متعددی داشته و در گذشته به آن‌ها پرداختیم. از جمله این تغییرات می‌توان به امکان اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه اصلی اشاره کرد. البته این قابلیت نکته منفی نیز دارد و اپل همچنان به شما امکان قرار دادن فضای خالی بین آیکون‌ها را نمی‌دهد. بنابراین چندان نمی‌توانید با ویجت‌ها سلیقه به خرج دهید.

از سایر تغییرات iOS 14 می‌توان به App Library اشاره کرد که با آن سیستم عامل به صورت هوشمند اپلیکیشن‌های شما را دسته بندی می‌کند و می‌توانید آن‌ها را از صفحه اصلی مخفی کنید و در قسمت App Library به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در iOS 14 تغییرات ظاهری کوچک نیز رخ داده‌اند و برخی از عناصر کاربری بولد شده‌اند و انیمیشن‌های کوچکی به آن اضافه شده است.

آیفون ۱۲ بهترین گوشی ۵G موجود است؟

اپل هنگام معرفی گفت که آیفون ۱۲ بهترین گوشی ۵G موجود است چون باندهای مختلفی را پشتیبانی می‌کند. اما به هر حال اپل ممکن است برای فروش بیشتر تمام حقیقت را نگوید، بنابراین آیا آیفون ۱۲ بهترین است؟

آیفون ۱۲ اولین گوشی با باند C است که برای پوشش ۵G مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال در آمریکا دو اپراتور AT&T و Verizon در حال رقابت برای پوشش گسترده‌تر ۵G هستند و باندهای جدید آن‌ها ققط با آیفون ۱۲ پشتیبانی می‌شود.

عمر باتری آیفون ۱۲

باز هم ما این جمله را از سمت اپل شنیدیم؛ آیفون جدید در طول روز شارژ دارد. سال گذشته اپل ظرفیت باتری سری آیفون ۱۱ را افزایش داد که بسیار حرکت مثبتی بود. این تغییر ما را به این فکر انداخت که شاید اپل آستانه ماندگاری باتری آیفون را به ۲ روز برساند.

اما باید ناامیدتان کنم چون با وجود تراشه ۵ نانومتری A14 کم مصرف، کمی از ضخامت باتری آیفون کم شده است بنابراین ما به عملکرد باتری استاندارد رسیده‌ایم.

البته نباید نگران باشید در واقع باتری آیفون ۱۲ بیش از ۱ روز دوام می‌آورد. مصرف باتری چه در زمان روشن بودن صفحه نمایش و چه حالت آماده به کار بسیار مناسب است و عملکرد باتری به طور کلی قابل قبول می‌باشد.

نکته سوزناک ماجرا که بسیار هم در خبرها به آن پرداخته شد حذف آداپتور شارژ از جعبه آیفون ۱۲ است. خوشبختانه آیفون ۱۲ از شارژر سریع ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، شارژر ۱۵ واتی جدید MagSafe نیز توسط آیفون ۱۲ پشتیبانی می‌شود. البته این پشتیبانی از MagSafe سرعت شارژ را افزایش نمی‌دهد و دستگاه را در زمان معقولی شارژ می‌نماید.

زمان شارژ آیفون ۱۲ با شارژر ۲۰ واتی اپل:

  • در ۱۵ دقیقه ۲۷%
  • در ۳۰ دقیقه ۵۵%
  • در ۴۵ دقیقه ۷۴%
  • در ۱ ساعت ۸۵%
  • در ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ۹۵%
  • در ساعت و ۵۸ دقیقه شارژ کامل

زمان شارژ آیفون ۱۲ با شارژر ۱۵ واتی MagSafe اپل:

  • در ۳۰ دقیقه ۲۹ درصد
  • در ۱ ساعت ۵۴ درصد
  • در ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ۷۶ درصد
  • در ۲ ساعت ۹۴ درصد

 

۸۸%
عالی

آیفون ۱۲

  • طراحی
  • دوربین
  • باتری
  • سخت افزار
آیفون 12آیفون 2020