چگونه ویدیو Dolby Vision HDR یا همان دالبی ویژن با آیفون بگیریم؟

اپل با آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو/مکس قابلیت ضبط ویدیو Dolby Vision HDR را به دستگاه‌های خود اضافه کرد. در حالی که چند گوشی پرچمدار اندرویدی می‌توانند ویدیوهای HDR را ضبط کنند، هیچ کدام نمی‌توانند در فرمت Dolby Vision این کار را انجام دهند. اگر به تازگی آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس و جدیدتر را خریداری کرده‌اید، این آموزش برای شماست تا نحوه ضبط فیلم Dolby Vision HDR در آیفون را یاد بگیرید.

آیفون همیشه به خاطر توانایی‌هایش در ضبط ویدیو شناخته شده بود و اپل با افزودن پشتیبانی از Dolby Vision HDR بار دیگر قدرت پرچمدارش را به رخ رقبا کشید. نکته مثبت دیگر این است که شما می‌توانید ویدیوهای دالبی ویژن را به راحتی پس از ضبط، در خود آیفون ویرایش کنید. قابلیتی که در پرچمداران اندرویدی در حال حاضر وجود ندارد.

آیفون (سری ۱۲ و جدیدتر) به صورت پیشفرض ویدیوها را در فرمت دالبی ویژن ذخیره می‌کند اگرچه مشاهده این ویدیوها جذاب است اما غیرفعال کردن این قابلیت را به اکثر کاربران توصیه می‌کنم که دلیلش هم در ادامه مطلب ذکر شده است. اما قبل از هر چیز بیاید ببینیم که ویدیوهای Dolby Vision HDR در واقع چه چیزی هستند؟

Dolby Vision چیست؟

Dolby Vision یک فرمت ویدیویی ۴k با دامنه پویای بالا است که توسط تیم Dolby توسعه داده شده که با گواهی Dolby Surround شناخته شده هستند. بدون ورود به مشخصات ریز Dolby Vision، بدانید که این ویدیوها نسبت به سایر ویدیوها دارای دامنه پویای بالاتر، رنگ‌های بهتر و واضح‌تر، ضبط صدای بهتر، روشنایی بالاتر و … هستند. در مقایسه با فرمت HDR10+، دالبی ویژن یک برتری کلیدی دارد و آن هم ذخیره متادیتا پویای هر فریم از فیلم است! این مزیت باعث می‌شود که ویدیوهای Dolby Vision تا عمق رنگ ۱۲ بیتی را پیشتبانی کنند که برای HDR10 به ۱۰ بیت محدود می‌شود. جدای از ضبط ویدیو، نمایشگر نیز باید توانایی پخش فیلم‌های دالبی ویژن را داشته باشد.

چگونه یک فیلم دالبی ویژن را ببینیم؟

اگر هنگام تماشای یک فیلم Dolby Vision قادر به تشخیص تفاوت کیفیت آن نیستید، تعجب نکنید. چون تمامی نمایشگرها از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند و باید پخش کننده ویدیو هم از آن پشتیبانی نماید. در حال حاضر اکثر تلوزیون‌های پیشرفته الجی، پاناسونیک، سونی، TCL و هایسنس از فرمت ویدویی دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند و تنها استثنا قابل توجه در این زمینه سامسونگ است که از فرمت HDR10+ پشتیبانی می‌نماید.

در حال حاضر برخی از محصولات اپل نیز از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. این محصولات شامل اپل تی‌وی ۴K، آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی، آیفون ۸ و جدیدتر هستند. با این وجود شما در آیفون X و جدیدتر به لطف صفحه نمایش اولد (به خاطر روشنایی و کنتراست بهتر) کیفیت واقعی این فرمت را درک خواهید کرد. 

موادی که قبل از ضبط ویدیو Dolby Vision در آیفون باید بدانید:

  • در حال حاضر آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ می‌توانند فیلم‌های دالبی ویژن را با حداکثر وضوح ۴k و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کنند. احتمال دارد در نسل‌های بعدی این رقم تغییر کند
  • آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس می‌توانند ویدیو دالبی ویژن را با حداکثر وضوح ۴k و سرعت ۶۰ قریم در ثانیه ضبط نمایند
  • شما امکان ضبط ویدیوهای Dolby Vision از دوربین جلوی دستگاه را نیز دارا هستید
  • ویدیو Dolby Vision با فرمت HEVC در آیفون ذخیره می‌شود
  • با استفاده از نرم افزار iMovie می‌توانید فیلم‌های دالبی ویژن را مستقیما در آیفون ویرایش کنید
  • همه شبکه‌های اجتماعی از محتوای HDR پشتیبانی نمی‌کنند

به خاطر داشته باشید که دالبی ویژن ویدیو HDR است و روند ویرایش آن نیز متفاوت است. اگر یک فیلم Dolby Vision که روی آیفون ضبط شده را به برنامه Final Cut Pro و سایر ویرایشگرهای ویدیو ببرید، در نهایت ویدیو ویرایش شده با نوردهی زیاد مواجه می‌شود. بسیاری از برنامه‌های دیگر نیز ممکن است این مشکل را با ویدیوهای دالبی ویژن داشته باشند. به همین دلیل است که اکیدا توصیه می‌کنم فقط در صحنه‌هایی که نور و کنتراست بالا است از این فرمت استفاده کنید تا در موقع ویرایش با مشکل مواجه نشوید.

آموزش ضبط ویدیو Dolby Vision HDR در آیفون

۱- برنامه تنظیمات _Settings_ را باز کنید و به پایین صفحه رفته و Camera را باز نمایید.

۲- از صفحه باز شده روی Record Video بزنید و گزینه HDR Video (High Efficiency) را از پایین صفحه فعال نمایید. کار تمام است!

متاسفانه در حال حاضر امکان فعال و غیر فعال کردن این گزینه مستقیما از طریق برنامه دوربین وجود ندارد.

حرفه‌ایمبتدیمتوسط