ترس! ابزار فیسبوک و اینستاگرام برای مجاب کردن کاربران جهت ردیابی

با عرضه iOS 14.5، اپل قابلیت شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار داد که برنامه‌ها اجازه ردیابی را مستقیما از کاربر دریافت کنند. این تغییر اپل در صنعت تبلیغات تاثیرات منفی می‌گذارد و فیسبوک به شدت از آن انتقاد کرده بود. اکنون فیسبوک و اینستاگرام که هر دو در اختیار یک شرکت هستند، از کاربران آیفون می‌خواهد برای رایگان نگه داشتن خدماتشان، مجوز ردیابی را بدهند.

فیسوک در یک مطلب درباره نحوه ردیابی کاربران و استفاده از داده‌های جمع آوری شده برای نشان دادن تبلیغات هدفمند، رایگان نگه داشتن فیسبوک و پشتیبانی از مشاغل وابسته به تبلیغات را توضیح داده است. اینستاگرام هم که یکی از اپلیکیشن‌های در تملک فیسبوک است، پیام مشابهی را به کاربران می‌دهد و هر دو صفحه آموزشی گفته شده را نمایش می‌دهند. این صفحه قبل از پیغام دسترسی به ردیابی نمایش داده می‌شود.

اپل قبلا گفته بود که توسعه دهندگان با استفاده از تکنیک‌های غیراخلاقی نمی‌توانند کاربران را مجاب به دادن دسترسی کنند. این تکنیک‌ها شامل تشویق کردن، نمایش پیام شبیه به هشدار سیستم، استفاده از نشانه‌های بصری برای جلب توجه به گزینه اجازه دادن و … می‌شود. انجام هر یک از این موارد به گفته اپل منجر به حذف اپلیکیشن از اپ استور می‌گردد.

از زمان عرضه iOS 14.5، بیش از ده هزار اپلیکیشن قابلیت شفافیت ردیابی را فعال کرده‌اند. باید دید که این کار اینستاگرام و فیسبوک برای شفافیت در ردیابی با واکنشی از سمت اپل مواجه می‌شود یا خیر!

iOS 14اینستاگرامفیسبوک