پوشه هوشمند یا Smart Folder چیست و چگونه از آن در آیفون و مک استفاده کنیم؟

با هر نسخه جدید iOS و macOS، برنامه Notes ویژگی‌های جدیدی را دریافت می‌کند، حتی اگر اپل در طول رویداد WWDC به این ویژگی‌های جدید اشاره نکرده باشد. برنامه Notes یک ویژگی جدید به نام پوشه هوشمند یا همان Smart Folder دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم. این ویژگی برای کسانی که از برنامه یادداشت استفاده می‌کنند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

با iOS 15 و macOS Monterey ویژگی تگ گذاری یادداشت‌ها، که بسیار نیاز به آن احساس می‌شد، به آیفون و مک آمد. علاوه بر این، شما یک ویژگی به نام پوشه هوشمند را در اختیار دارید که عملیات پوشه بندی را بر اساس تگ‌های شما انجام می‌دهد.

قبل از اینکه به نحوه ایجاد این پوشه‌ها بپردازیم، بیاید به نحوه کار و کمک آن به شما اشاره داشته باشیم.

بعد از آپدیت به iOS 15 و macOS Monterey، هر زمانی که بخواهید یک پوشه جدید در برنامه Notes ایجاد کنید، با دو گزینه روبرو می‌شوید، New Smart Folder و New Folder.

پوشه هوشمند یک پوشه با شرایط تعیین شده است. شما می‌توانید برای هر پوشه هوشمند یک یا چند برچسب را انتخاب کنید. زمانی که یک یادداشت را ایجاد و یا ویرایش کنید، و تگ‌های مربوط به آن پوشه را استفاده نمایید، یادداشت به صورت خودکار در آن پوشه اضافه می‌شود.

همچنین بخوانید:

به طور مثال می‌توانید یک پوشه به اسم مالی بسازید و تگ‌های پول و بانک را در آن تعریف کنید. هر زمانی که یک یادداشت جدید ایجاد کنید یا یادداشت‌های قدیمی را ویرایش نمایید، و تگ‌های پول و بانک را در آن استفاده کنید، این نوشته‌ها از پوشه مالی در دسترس خواهند بود.

البته این یک سناریو است و وابسته به کار خودتان، می‌توانید تگ‌ها را تعریف کنید. حالا که یک درک کلی از پوشه هوشمند آیفون داریم، بیاید به نحوه ایجاد آن بپردازیم.

چگونه از Smart Folder در برنامه Notes آیفون استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا گفتیم، پوشه هوشمند فقط برای آیفون با سیستم عامل iOS 15 و جدیدتر در دسترس است. اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر iOS استفاده می‌کنید، گزینه Smart Folder را در برنامه Notes نمی‌بینید.

۱- برنامه Notes را باز کنید.

۲- روی گزینه ایجاد پوشه در پایین سمت چپ بزنید.

۳- از منوی باز شده New Smart Folder را انتخاب نمایید.

۴- یک نام برای پوشه خود وارد کنید که ما در اینجا Apple گذاشتیم.

۵- تگ‌های مورد نظرتان را از بین تگ‌های موجود انتخاب کنید یا تگ جدیدی را بسازید.

نکته: در انتخاب برچسب‌ها زیاده روی نکنید. فقط یادداشت‌هایی که همه برچسب‌ها را داشته باشند، در این پوشه نمایش داده می‌شوند. به طور مثال اگر ۵ برچسب را تعریف کنید، نوشته‌ی شما باید هر ۵ برچسب را داشته باشد تا در این پوشه قرار گیرد.

۶- روی گزینه Done بزنید تا پوشه شما ایجاد گردد.

پوشه‌های معمولی با آیکون آشنای پوشه نمایش داده می‌شوند و Smart Folder، با آیکون چرخ دنده متمایز می‌گردد.

نکته: حتی اگر یک یادداشت را در پوشه هوشمند ایجاد کنید، اما تگ‌های مربوطه را نداشته باشد، در پوشه هوشمند نمایش داده نمی‌شود. شما می‌توانید پوشه هوشمند را هر زمانی به دلخواه خود، ویرایش نمایید.

برای حذف یک پوشه هوشمند کافی است انگشتتان را روی آن به سمت چپ بکشید و روی آیکون حذف بزنید.

نحوه استفاده از پوشه های هوشمند در مک

قابلیت پوشه هوشمند در مک نیز وجود دارد که با انجام مراحل زیر، می‌توانید از آن استفاده کنید.

۱- از لانچپد برنامه Notes را باز کنید.

۲- روی آیکون پوشه جدید بزنید و گزینه Smart Folder را انتخاب نمایید.

۳- نام و برچسب‌های مورد نظرتان را برای آن انتخاب کنید.

برای ویرایش و یا حذف پوشه هوشمند روی گزینه سه نقط کنار آن بزنید. آیکون اسمارت فولدرها در مک نیز، چرخ دنده است.

با وجود اینکه اسمارت فولدر و تگ، قابلیت‌های کاربردی هستند، اما بهتر است اپل روی ویرایشگر متن خود نیز کار کند، چون در حال حاضر ویژگی‌های چندانی در مقایسه با رقبا ندارد.

Notesمبتدی