چگونه از Focus Mode در آیفون استفاده کنیم؟

ویژگی Do Not Disturb با iOS 15 در آیفون تغییر شکل می‌دهد. اپل آن را به Focus Mode تغییر نام داده و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه نموده است. حالت فوکوس یا همان Focus Mode به شما اجازه می‌دهد که پروفایل‌های دلخواهتان را بر اساس نیاز و شرایطتان بسازید. ما قبلا به معرفی حالت فوکوس پرداخته‌ایم و اینجا می‌خواهیم نحوه استفاده از Focus Mode را با هم بررسی کنیم.

همچنین بخوانید:

Focus Mode آیفون چیست؟

همانطور که از نام این قابلیت پیداست، Focus Mode یک فضای بدون حواس پرتی را با کمک آیفون برای شما ایجاد می‌کند. این شامل غیرفعال کردن نوتیفیشکن اپلیکیشن‌های خاص، دریافت نکردن پیام از مخاطبین انتخاب شده و …. می‌شود.

خوشبختانه Focus Mode به حالت‌های پیشفرض اپل محدود نمی‌شود و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود و فعالیت‌های مختلف مانند نوشتن، یوگا، دویدن، رانندگی و … پروفایل بسازید.

بر اساس پروفایل انتخابی شما، سیستم عامل نوتفیکیشن‌ها را غیر فعال می‌نماید، صفحه اصلی/لاک اسکرین را طبق اپلیکیشن‌های مورد نیاز نمایش می‌دهد و تغییرات مربوطه را در سایر دستگاه‌های مرتبط با همان اپل آیدی، اعمال می‌کند. بیاید با هم به جزئیات Focus Mode و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

چگونه از Focus Mode در iOS استفاده نماییم؟

Focus Mode در همان محل Do Not Disturb در تنظیمات جایگزین شده است. شما می‌توانید از طریق کنترل سنتر یا مسیر Settings > Focus به این ویژگی دسترسی داشته باشید.

به طور پیشفرض ۵ حالت فوکوس Do not Disturb, Driving, Personal, Sleep و Work (خواب، شخصی، رانندگی، مزاحم نشوید و کار) وجود دارد.

با باز کردن هر حالت پروفایل فوکوس، شما می‌توانید مخاطبین و اپلیکیشن‌های مجاز را مشاهده کنید. اگر این پروفایل‌ها برای شما کافی نیستند، می‌توانید پروفایل سفارشی خود را ایجاد کنید.

در ادامه به عنوان مثال، یک پروفایل فوکوس به اسم Writing ایجاد می‌شود، که برای هنگامی است که مطالبی مانند آنچه که در حال حاضر میخوانید را تهیه می‌کنیم.

ساخت پروفایل فوکوس سفارشی در آیفون

برای این کار دو راه دارید: می‌توانید به مسیر Settings > Focus بروید و گزینه + را انتخاب نمایید یا به کنترل سنتر مراجعه کرده و مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- برای باز کردن کنترل سنتر در آیفون X و مدل‌های جدیدتر، صفحه را از گوشه سمت راست بالا، به پایین بکشید. برای آیفون‌های دارای دکمه هوم نیز، از کشیدن قسمت پایینی صفحه رو به بالا استفاده کنید.

۲- روی گزینه Focus بزنید که به شما لیست پروفایل‌های پیشفرض را نمایش می‌دهد. روی گزینه New Focus در پایین صفحه تپ کنید.

۳- Custom را انتخاب نمایید و اسم مورد نظرتان را برای پروفایل وارد نمایید. می‌توانید آیکونی را نیز برای آن تعیین کنید.

۴- افراد مجاز برای نوتیفیکیشن‌ها را انتخاب کنید.

اگر Focus Mode ساخته شده فعال باشد، فقط مخاطبینی که در اینجا انتخاب شده‌اند، می‌توانند با شما تماس بگیرند. به طور پیشفرض افرادی که بیشتر با آن‌ها در ارتباط هستید به عنوان مجاز انتخاب می‌شوند که می‌توانید به دلخواه از آن‌ها حذف یا به آن‌ها اضافه نمایید. همچنین می‌توانید از قسمت OTHER PEOPLE تماس را برای مخاطبین مورد علاقه یا همان Favorites خود مجاز کنید. مخاطبین بخش Favorites از طریق برنامه تماس یا مخاطبین تنظیم می‌گردند.

۵- در این مرحله باید اپلیکیشن‌های مجاز برای ارسال نوتیفیکیشن را تعیین نمایید.

بعد از انتخاب اپلیکیشن‌های مورد نظر یک گزینه برای OTHER APP دارید که Time Sensitive نام دارد. این گزینه برای دریافت نوتیفیکیشن از اپلیکیشن‌های حساس به زمان مانند تحویل غذا است که حتی اگر در لیست بالا هم نباشید، اطلاعیه آن‌ها به دست شما می‌رسد.

بعد از زدن روی گزینه Allow X Apps پروفایل سفارشی شما ساخته می‌شود. اگر گزینه Allow None را انتخاب کنید، پروفایل شما بدون دادن دسترسی نوتیفیکیشن به هیچ اپلیکیشنی ایجاد می‌گردد.

کار تمام است و پروفایل سفارشی شما ساخت شد.

چگونه حالت فوکوس را به اشتراک بگذاریم؟

یکی از بهترین ویژگی‌های اکو سیستم اپل، هماهنگی بین سخت افزارهای آن است و این در مورد Focus Mode نیز صادق است.

پروفایل ایجاد و انتخاب شده فوکوس شما، با آیپد و مک شما نیز همگام سازی می‌گردد.

برای این کار کافی است که از مسیر Settings > Focus گزینه Share Across Devices را فعال کرده باشید.

سفارشی سازی هوم اسکرین و لاک اسکرین در پروفایل Focus

یکی از ویژگی‌های کاربری Focus Mode، امکان داشتن هوم اسکرین و لاک اسکرین بر اساس هر پروفایل است. با این ویژگی می‌توانید در هر حالت فوکوس، صفحات خاصی از هوم اسکرین را مشاهده نمایید.

به عنوان مثال می‌توانید در پروفایل رانندگی اپلیکیشن پخش موزیک و مکان یابی را به همراه ویجت‌هایشان داشته باشید. وقتی که فوکوس غیرفعال شود، صفحه اصلی شما به حالت عادی باز می‌گردد. یا مثلا زمانی که در یک جلسه کاری هستید فقط اپلیکیشن‌های کاری را داشته باشید و خبری از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها نباشد. در ادامه می‌خواهیم به نحوه تنظیم هوم اسکرین و لاک اسکرین در Focus Mode بپردازیم.

۱- به تنظیمات _Settings_ آیفون خود بروید.

۲- گزینه Focus را انتخاب کنید و به پروفایل مورد نظرتان برای تغییر صفحه اصلی و لاک اسکرین مراجعه نمایید.

۳- گزینه Home Screen را انتخاب کنید و Custom Pages را فعال نمایید.

۴- صفحه یا صفحاتی که می‌خواهید در این پروفایل نمایش داده شوند را انتخاب و گزینه Done را بزنید.

۵- به صفحه تنظیمات پروفایل برگردید و این بار Lock Screen را انتخاب نمایید.

۶- در اینجا می‌توانید گزینه Dim Lock Screen را فعال کنید. با این گزینه لاک اسکرین شما تیره می‌شود و نوتیفیکیشن‌ها مستقیما به نوتیفیکیشن سنتر می‌روند. با فعال بودن گزینه Show On Lock Screen نیز نوتفیکیشن‌های بی‌صدا در لاک اسکرین نمایش داده می‌شوند.

برنامه ریزی برای Focus Mode

این یکی دیگر از قابلیت‌های جالب Focus Mode است. برخلاف Do Not Disturb، اتوماسیون تنها به زمان محدود نمی‌شود. شما می‌توانید بر اساس زمان، مکان یا اپلیکیشن یک حالت فوکوس را به طور خودکار فعال یا غیرفعال کنید.

به طور مثال می‌توانید حالت رانندگی را طوری تنظیم کنید که بعد از باز شدن برنامه رادیو جوان فعال گردد. یا اینکه تعریف نمایید در محل کارتان به صورت خودکار پروفایل کار فعال، و زمانی که از آن منطقه خارج می‌شوید، غیر فعال گردد.

شما در اینجا بی‌نهایت احتمال را می‌توانید پیاده سازی کنید که در ادامه به شیوه کلی آن نگاهی داریم.

۱- برنامه تنظیمات _Settings_ را در آیفون خود باز کنید.

۲- به فسمت Focus بروید و پروفایل مورد نظرتان را برای ایجاد اتوماسیون انتخاب کنید.

۳- روی گزینه Add Schedule or Automation تپ نمایید.

۴- یکی از سه گزینه Time, Location یا App (زمان، مکان یا اپلیکیشن) را انتخاب کنید. به طور مثال ما در ادامه زمان (Time) را انتخاب کرده‌ایم.

۵- در این صفحه زمان آغاز و پایان را تغیین نمایید و از قسمت Repeat، روزهای مورد نظرتان قابل انتخاب است.

روی گزینه Done بزنید و حالت فوکوس بر اساس شرایط تنظیم شده، فعال و غیرفعال می‌گردد.

شما به همین ترتیب می‌توانید بر اساس مکان _Location_ یا اپلیکیشن _App_ نیز حالت فوکوس را اتوماسیون کنید. البته یک گزینه به نام Smart Activation نیز وجود دارد که با روشن بودن آن، بر اساس هوش مصنوعی دستگاه فعال کردن فوکوس صورت می‌گیرد. چیزی شبیه به پیشنهادات سیری برای باز کردن اپلیکیشن‌ها که بر اساس مکان، زمان و رفتار کاربر ارائه می‌شود.

حذف یک پروفایل فوکوس

اگر قصد حذف پروفایل فوکوس خاصی را دارید، این کار به سادگی قابل انجام است.

۱- به برنامه تنظیمات _Settings_ بروید.

۲- به فسمت Focus بروید و پروفایل مورد نظرتان را برای حذف انتخاب کنید.

۳- از پایین صفحه روی گزینه Delete Focus بزنید و پیغام نمایش داده شده را تایید نمایید.

Focus Mode یک ویژگی خوشایند در اکو سیستم اپل است. با حضور Focus Mode قابلیت متوسط Do Not Disturb به سطح جدیدی رسید. ما مطمئن هستیم کاربران با آپدیت به iOS 15 و کسانی که از اندروید به این سیستم عامل می‌آیند، از Focus Mode استقبال می‌کنند.

در آینده امیدواریم که اپل یک ویجت اختصاصی برای Focus Mode اضافه کند که کاربران بتوانند مستقیما از هوم اسکرین پروفایل فوکوس مورد نظرشان را انتخاب نمایند.

ادغام Focus Mode با اپل موزیک نیز می‌تواند مفید باشد. این می‌تواند کاربران را قادر سازد با انتخاب پروفایل، یک پلی لیست خاص را پخش کنند. این چیزی است که مایکروسافت در ویندوز ۱۱ با اسپاتیفای اجرایی می‌کند.

iOS 15متوسط