آموزش استفاده از قابلیت ضربه زدن به پشت آیفون (Back Tap)

اپل در رویداد کاملا آنلاین WWDC 2020 از iOS 14 برای آیفون رسما رونمایی کرد. این سیستم عامل مملو از ویژگی‌های جدید و جالب است که ترفندهای کوچکی را هم به همراه دارد. اپل معمولا در رویداد WWDC به تغییرات بزرگ سیستم عامل‌ها می‌پردازد و از موارد کوچک گذر می‌کند. یکی از قابلیت‌های جالب iOS 14 اجرای میانبرهای سیری، مرور سیستم عامل و کارهای بسیار دیگر با دو و سه ضربه زدن به پشت گوشی است. شما می‌توانید عملکردهای مختلفی را برای این کار تعریف نمایید و به طور مثال با دوبار ضربه زدن به پشت گوشی اسکرین شات گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت و نحوه تنظیم آن با ما همراه باشید.

از نظر من Back Tap یا همان ضربه به پشت گوشی گوشی جز ۵ قابلیت جالب iOS 14 است. از جمله کارهایی که با این ویژگی می‌توان کرد اسکرین شات گرفتن، کم و زیاد کردن صدا، فعال کردن سیری و … است. از این ویژگی برای اجرای میانبرهای سیری هم می‌توان استفاده کرد و این یعنی شما می‌توانید کارهای بی‌شماری را با Back Tap انجام دهید. نکته خوب ضربه به پشت این است که با تمامی آیفون‌های موجود کار می‌کند (گفته می‌شود در نسخه‌های آزمایشی فعلی به آیفون‌های دارای فیس آیدی اضافه شده) و حتی عملکرد خود را با قاب هم از دست نمی‌دهد.

چگونه از Back Tap یا ضربه به پشت استفاده کنیم؟

متاسفانه اپل منوی Back Tap را یک مقدار دور از دسترس قرار داده است. به این ویژگی از کنترل سنتر یا Today View نمی‌توانید دسترسی داشته باشید و باید به زیرشاخه‌های تنظیمات بروید.

۱- به Settings روی آیفون خود بروید.

۲- صفحه را به پایین بکشید و Accessibility را انتخاب نمایید.

۳- از صفحه باز شده Physical And Motor > Touch را انتخاب کنید.

۴- به پایین صفحه بروید و روی Back Tap بزتید.

۵- در این صفحه دو گزینه برای انتخاب وجود دارد، Double Tap و Triple Tap.

۶- با زدن Double Tap به منوی عملکرد دوبار ضربه به پشت گوشی می‌روید و Triple Tap هم برای سه بار است. با انتخاب هر کدام از آن‌ها به لیستی از عملکردها، جسچرها و میانبرها دسترسی خواهید داشت.

هر فرد به دلخواه خود می‌تواند از عملکرد مورد نظرش استفاده نماید. ما در ادامه یه برخی از موارد می‌پردازیم.

به شخصه در بسیاری از مواقع که قصد اسکرین شات گرفتن را دارم، دستگاه قفل می‌شود و گرفتن دکمه افزایش صدا و لاک به خوبی عمل نمی‌کند. از نظر من تنظیم کردن قابلیت Back Tap برای گرفتن اسکرین شات (Screenshot) می‌تواند انتخاب خوبی باشد که در تصویر زیر مشخص است.

گزینه سمت چپ یعنی Search with Google هم در ادامه توضیح می‌دهم.

استفاده از Back Tap برای اجرای میانبر سیری و باز کردن اپلیکیشن

همانطور که قبلتر هم اشاره کردم شما می‌توانید از جسچر ضربه به پشت برای اجرای میانبرهای سیری استفاده کنید. یک میانبر سیری برای جستجو در گوگل ساخته شده و برای عملکرد سه ضربه تعریف شده است.

اگر در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام و یا فیس بوک زیاد فعالیت دارید، می‌توانید از عملکرد ضربه به پشت برای بالا (Scroll up) یا پایین (Scroll Down) بردن صفحه نمایش استفاده کنید.

در کدام قسمت‌های آیفون می‌توانم از ضربه به یا Back Tap استفاده کنم؟

خوشبختانه اپل این عملکرد را به صفحه اصلی یا لاک اسکرین محدود نکرده است. شما می‌توانید در محیط هر اپلیکیشنی از Back Tap استفاده کنید. البته این قابلیت در صورتی که صفحه نمایش خاموش باشد کار نمی‌کند.

به گفته اپل این ویژگی با وجود قاب هم کار می‌کند، البته طبق گزارش کاربران استفاده از قاب‌های ضخیم این عملکرد را مختل می‌کند.

قابلیت Back Tap مختص iOS 14 و بالا است. فراموش نکنید برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل مطلب ما درباره معرفی بیش از ۱۰۰ ویژگی جدید iOS 14 را مطالعه نمایید.

iOS 14مبتدی