آموزش کاهش حجم ویدیو در آیفون و مک

فایل‌های ویدیو می‌توانند فضای زیادی را در مک یا آیفون شما اشغال کنند. فیلم‌ها، ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین گوشی و … می‌توانند به سرعت فضای ذخیره سازی آیفون و مک شما را پر کنند. اگر فضای خالی هارد آیفون و مک شما کم است، می‌توانید برخی از آن‌ها را حذف و یا حجمشان را کم کنید. گزینه دوم برای بسیار خوشایندتر است چون ویدیو ا زدست نمی‌رود و فضا هم تا حدی خالی می‌شود.

در این آموزش ما چند روش برای کاهش حجم ویدیو در آیفون و مک داریم. لازم به ذکر است که کاهش حجم ویدیو تا حدی باعث افت کیفیت هم می‌شود.

نحوه کم کردن اندازه ویدیو در مک ( macOS )

در macOS چندین روش ساده برای کاهش اندازه ویدیو وجود دارد. شما می‌توانید نرم افزارهای مختلف برای این کار را دانلود و استفاده کنید. همچنین ابزارهای داخلی سیستم عامل هم این امکان را به شما می‌دهند.

استفاده از iMovie

شما می‌توانید از نرم افزار iMovie برای این کار استفاده کنید. iMovie محبوب‌ترین نرم افزار ویرایش ویدیو در مک است که توسط خود اپل به صورت رایگان منتشر می‌گردد. این نرم افزار به صورت پیشفرض روی macOS نصب است مگر آنکه خودتان اقدام به حذف آن نموده باشید. اگر آن را در نرم افزارهای نصب شده خود پیدا نکردید، به صورت رایگان از طریق این لینک اقدام به دانلود و نصب کنید.

۱- برنامه iMovie را باز کنید.

۲- روی گزینه Create New and Movie کلیک کنید.

۳- از منوی بالای صفحه گزینه File و سپس Import Media را انتخاب کنید.

۴- مسیر فایل ویدیویی مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعد از انتخاب فایل، این فیلم باید در پنجره مدیا نمایش داده شود. حالا فایل ویدویی را به تایم لاین پایین بکشید.

۵- از منوی بالا صفحه به مسیر File > Share > File بروید.

۶- در این قسمت می‌توایند کیفیت_Quality_ و رزولوشن_Resolution_ را تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که هر چه رزولوشن و کیفیت پایین‌تر باشد، حجم ویدیو هم کمتر می‌شود. گزینه فشرده سازی یا همان Compress هم روی گزینه Faster بگذارید که حجم ویدیو کمتر شود. البته با این کاهش حجم همانطور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، طبیعتا کیفیت نیز کاهش می‌یابد.

۷- در ادامه اسم فایل مورد نظر و محل ذخیره را مشخص کنید و روی گزینه Save بزنید.

زمانی که این پروسه به اتمام برسد، شما به یک فایل ویدیویی با حجم کمتر دسترسی خواهید داشت.

استفاده از QuickTime

QuickTime پخش کننده داخلی مک است که به صورت پیشفرض روی تمامی آن‌ها نصب شده است. برای کاهش سریع اندازه ویدیو می‌توانید از QuickTime نیز استفاده کنید که به نحوه کار در ادامه می‌پردازیم.

۱- برنامه QuickTime را روی مک خود اجرا کنید.

۲- ویدیو مورد نظرتان را باز کنید و سپس به مسیر File > Export As بروید. در اینجا رزولوشن‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. رزولوشن پایین‌تر، حجم کمتر و البته کیفیت پایین‌تر را به همراه دارد.

۳- می‌توانید فایل خروجی خود را نام گذاری کرده و روی گزینه Save بزنید.

آموزش کاهش حجم ویدیو در آیفون

خب به آیفون می‌رسیم. برای آیفون چندین روش برای کاهش اندازه فیلم‌ها وجود دارد. شما می‌توانید تنظیمات کیفیت دوربین آیفون را تغییر دهید که در همان ابتدا ویدیو با حجم کمتری ذخیره شود یا از برنامه‌های شخص ثالث برای این کار استفاده نمایید.

ضبط ویدیو با رزولوشن پایین‌تر در آیفون

این برای کاربرانی مفید است که دوست دارند فیلم‌های زیادی با آیفون خود بگیرند اما نگران فضای ذخیره سازی هستند. برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی می‌توانید فیلم را با وضوح کمتری ضبط کنید که در ادامه به نحوه این کار می‌پردازیم.

۱- به تنظیمات _Settings_ آیفون خود بروید.

۲- گزینه Camera را انتخاب کنید.

۳- اکنون در قسمت Record Video وضوح پایین‌تری را انتخاب کنید. در پایین این قسمت هم، حجم تقریبی هر کیفیت به ازای هر دقیقه درج شده است.

استفاده از برنامه‌های فشرده ساز

شما می‌توانید از برنامه‌های موجود برای این کار استفاده کنید. یکی از این برنامه‌ها Compress Videos است که با مراجعه به این لینک می‌توانید با آن آشنا شوید و به صورت رایگان دانلود نمایید. ما در این اینجا با استفاده از این برنامه اقدام به فشرده سازی فایل‌های موجود کرده‌ایم.

۱- برنامه Compress Videos را باز کنید.

۲- برای افزودن ویدیو روی گزینه + در صفحه اصلی برنامه بزنید.

۳- ویدیو مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی گزینه Next بزنید.

۴- در این صفحه فریم ریت و ابعاد ویدیو را می‌توانید تنظیم کنید. پیشنهاد می‌شود که فریم ریت را روی ۲۴ و ابعاد ویدیو را به ۸۰ درصد کاهش دهید.

۵- روی گزینه Compress بزنید و منظر بمانید که فرآیند فشرده سازی آغاز شود. بعد از اتمام این پروسه ویدیو به صورت خودکار در برنامه Photos شما ذخیره می‌شود.

بعد از اتمام فرآیند به شما یک صفحه نمایش داده می‌شود که میزان حجم ویدیو اولیه، جدید و فضای حفظ شده را در آن می‌توانید مشاهده کنید. همچنین در پایین صفحه گزینه‌ای برای حذف فایل اصلی (Delete Original) و نگه داشتن آن (Keep 1 original video) وجود دارد.

ارسال ویدیو به خودتان در تلگرام، واتس اپ و …

یکی دیگر از روش‌های کاهش حجم ویدیو استفاده از تلگرام، واتس اپ و پیام رسان‌های مشابه است. این برنامه‌ها هنگام ارسال فایل ویدیویی حجم آن‌ها را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید ویدیو را برای خودتان در این نرم افزارها ارسال کنید و سپس فایل ارسال شده را دانلود نمایید. البته تلگرام گزینه‌ای برای ارسال فایل با کیفیت اصلی نیز دارد که برای کاهش حجم نباید از آن استفاده کنید.

مبتدیمتوسط