آموزش مدیریت نوتیفیکیشن ها در مک | macOS

اگرچه نوتیفیکیشن ها و هشدارها در مک بسیار مفید هستند اما گاها ممکن است باعث حواس پرتی شوند. اپل در آخرین نسخه macOS نیز تغییراتی را در نوتیفیکیشن‌ها ایجاد کرده که گاها ممکن است آزار دهنده باشند. برخی از نوتیفیکیشن‌ها که به صورت اسلاید نمایش داده می‌شوند، تا زمانی که آن‌ها را نبیندید روی صفحه باقی می‌مانند.

ما در این مطلب نحوه مدیریت نوتیفیکیشن ها در مک را به شما توضیح می‌دهیم و همچنین می‌توانید زمان نمایش دادن آن‌ها را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کنید.

همچنین بخوانید:

اطلاعیه یا نوتیفیکیشن در macOS

اپل با امکانات پیشفرض سیستم عامل به شما اجازه می‌دهد که سبک نوتیفیکیشن را در هر اپلیکیشن تغییر دهید. شما می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را برای برنامه و بازی‌های مورد نظرتان فعال یا غیرفعال کنید. زمانی که یک اپلیکیشن جدید را نصب می‌کنید، سیستم عامل macOS از شما برای اجازه دادن برای ارسال نوتیفیکیشن تاییدیه می‌خواهد.

نحوه مدیریت نوتیفیکیشن ها در مک

برای تغییر در تنظیمات نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها مراحل زیر را دنبال نمایید.

۱- روی لوگو اپل کلیک کنید و گزینه Preferences را انتخاب نمایید.

۲- از صفحه باز شده روی Notifications بزنید.

۳- در این صفحه تمامی اپلیکیشن‌های مک شما حضور دارند. روی برنامه مورد نظرتان کلیک کنید که بتوانید استایل نوتیفیکیشن آن را تغییر دهید یا آن را غیر فعال/فعال نمایید. شما می‌توانید از دو استایل Banners و Alerts یکی را انتخاب کنید. اگر هم گزینه None را انتخاب کنید نوتیفیکیشن به شما نمایش داده نمی‌شود مگر اینکه به نوتیفیکیشن سنتر بروید.

۴- اگر قصد دارید هیچ اطلاعیه‌ای را از برنامه مورد نظرتان دریافت نکنید، گزینه Allow Notifications را غیرفعال نمایید.

همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها به شما امکان پخش صدا را برای نوتیفیکیشن می‌دهند، که در همین صفحه مدیریت می‌شود.

اگر استایل Banners را انتخاب کنید، نوتیفیکیشن روی صفحه نمایش داده می‌شود و بعد از مدتی ناپدید می‌شود. اما اگر سبک Alerts را بزنید، نوتیفیکیشن تا زمانی که آن را نبندید، روی صفحه باقی می‌ماند. با توجه به اولویت آن برنامه می‌توانید، سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همچنین گزینه Do Not Disturb در ابتدای لیست اپلیکیشن‌ها قرار دارد که در صورت فعال بودن آن، تمامی اطلاعیه‌ها مخفی می‌شوند. البته با کشیدن موس به گوشه سمت راست بالای صفحه یا کلیک روی ساعت، می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. با تنظیمات موجود در پنجره Do Not ،Disturb می‌توانید این ویژگی را برای ساعت و حالت‌های مختلف فعال نمایید که در ادامه به گزینه‌های آن می‌پردازیم.

دو کادر ابتدا برای تنظیم ساعت فعال بودن این حالت است که البته باید تیک کناری آن را نیز بزنید. در صورتی که گزینه When the display is sleeping فعال باشد، Do Not Disturb با خاموش شدن صفحه نمایش فعال می‌شود. دو گزینه بعدی به ترتیب برای فعال بودن این حالت هنگام قفل بودن صفحه نمایش و انتقال تصویر دستگاه به تلوزیون و پرژکتور است.

اگر گزینه Allow Calls from everyone فعال باشد، با فعال بودن Do Not Disturb هم تماس‌های همه را دریافت می‌کنید. در صورت فعال بودن گزینه Allow repeated calls هم اگر کسی در کمتر از سه دقیقه، دو بار با شما تماس بگیرید، تماس دوم آن بی‌صدا نخواهد شد.

طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کردن زمان نمایش نوتیفیکیشن ها در macOS

شما می‌توانید مدت زمان نمایش نوتیفیکیشن را نیز تغییر دهید که البته این ترفند روی نسخه‌های قبل از macOS Big Sur کار می‌کند. با این تغییر، مدت زمان نمایش تمامی نوتیفیکیشن‌های شما تغییر خواهد کرد.

۱- برنامه Terminal را در مک خود باز کنید.

۲- یکی از دستورات زیر را در مک اجرا کنید، البته یکی از آن‌ها برای شما کار خواهد کرد.

نکته: ار هر دو دستور همزمان استفاده نکنید. ابتدا از دستور اول استفاده کنید و مک را ریستارت نمایید. اگر بعد از ریستارت تغییر مورد نظر شما انجام نشده بود، از دستور دوم استفاده کنید.

defaults write com.apple.notificationcenterui bannerTime XSECONDS

defaults write com.apple.notificationcenterui bannerTime -int XSECONDS

به جای عبارت XSECONDS مدت زمان نمایش نوتیفیکیشن را به ثانیه وارد کنید.

مبتدیمتوسط