چرا و چگونه یک کد QR دلخواه در آیفون ، آیپد و مک ایجاد کنیم؟

کد QR اساسا یک تصویر تشکیل شده از مربع و نقطه‌های سیاه است که اطلاعات خاصی را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند یک لینک سایت، پروفایل یک شبکه اجتماعی، ایمیل، شماره تلفن و … باشد. به طور مثال تصویر بالا آدرس سایت ما در یک QR کد است که کافیست دوربین آیفون را روی آن بگیرید.

همچنین بخوانید:

در این مطلب ما نحوه ایجاد کد QR را در آیفون، آیپد و مک به شما نشان می‌دهیم.

چرا از کد QR استفاده کنیم؟

از QR کد می‌توانید برای اشتراک گذاری انواع اطلاعات مانند لینک وب سایت، ایمیل، شماره تلفن، اکانت شبکه‌های احتماعی، جزئیات کسب و کار، پسورد وای-فای و … استفاده کنید. QR کدها بدون ابزار قابل خواندن نیستند، یعنی باید حتما گوشی، تبلت و … را به کار گرفت تا به اطلاعات موجود در آن پی برد. این می‌تواند راه عالی برای ارائه دادن اطلاعاتی مانند آدرس خانه، حساب بانکی و … در شرایط مختلف باشد.

شما می‌توانید کدهای QR را در آیفون و مک خود مشاهده کنید. دوربین پیشفرض iOS از QR کد پشتیبانی می‌کند، این یعنی با باز کردن دوربین خود می‌توانید کد QR را به سادگی اسکن کنید و به اطلاعات موجود در آن برسید.

ساخت کد QR و در آیفون یا آیپد

ابزار داخلی برای ایجاد QR کد در iOS و iPadOS وجود ندارد، اما اپلیکیشن‌های شخص ثالث بسیاری در اپ استور مانند برنامه QR Code & Barcode Scanner یا Qrafter – QR Code Reader برای این کار در دسترس هستند. ما در این مطلب از برنامه QR Code & Barcode Scanner استفاده می‌کنیم.

۱- برنامه را باز کنید و روی گزینه My Codes بزنید.

۲- برای ایجاد QR کد دلخواه روی گزینه + در گوشه سمت چپ بالا بزنید.

۳- نوع QR کد مورد نظرتان را انتخاب کنید. همچنین با این برنامه می‌توانید بارکد مورد نظرتان را ایجاد کنید که انواع آن در پایین صفحه موجود است.

هشدار: برای ایجاد کد QR کیف پول رمز ارز از هیچ ابزار شخص ثالثی استفاده نکنید.

۴- بعد از ایجاد کد می‌توانید مستقیما آن را در شبکه‌های احتماعی به اشتراک بگذارید.

تمامی کدهای ساخته شده شما در تب My Codes ذخیره می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را در هر زمان ویرایش نمایید.

ساخت QR Codeدر مک

برای ساخت QR کد در مک می‌توانید از یک وب سایت کمک بگیرید. البته از این وب سایت در آیفون و آیپد هم می‌توانید استفاده کنید. یکی از بهترین وب سایت‌ها در این زمینه QRCode Monkey است.

۱- این لینک را باز کنید.

۲- در تب بالای وب سایت گزینه‌های مختلفی برای وب سایت، مسیج، مکان، وای-فای، شبکه‌های اجتماعی، رمز ارزها (بیت کوین) و … وجود دارد. گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید و کادر (های) مربوط به آن را تکمیل نمایید. به طور مثال برای رمز ارز باید نوع آن، آدرس ولت و مقدار را انتخاب کنید.

هشدار: با وجود اینکه این وب سایت سابقه طولانی در این زمینه دارد اما پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد کد QR کیف پول رمز ارز از هیچ ابزار شخص ثالثی استفاده نکنید.

برای تمامی QR کدها نیز امکان شخصی سازی وجود دارد و شما می‌توانید رزولوشن، رنگ، قالب، لوگو و … را تغییر دهید.

اگرچه QR کد چندان توی ایران جا نیفتاده است اما در صورت آشنایی همگانی، می‌تواند راه حل خوبی برای بسیاری از موارد باشد.

مبتدی