iOS 13: آموزش شارژ بهینه باتری

همانطور که می‌دانید اپل همچنان در بسته بندی آیفون‌های خود از شارژرهای ۵ واتی استفاده می‌کند، با وجود اینکه شارژرهای سریع ۱۸ واتی توسط آیفون پشتیبانی می‌شوند. اما اینجا یک دلیل وجود دارد که کار اپل را تایید می‌کند؛ شارژ سریع و یا نگاه داشتن باتری در ۱۰۰ درصد به مدت طولانی، عمر آن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. اپل با iOS 13 ویژگی جدیدی را معرفی کرده که عمر باتری دستگاه را افزایش می‌دهد و که نام شارژ بهینه باتری می‌باشد.

شارژ بهینه باتری یا Optimised Battery Charging چیست؟

اپل از معدود شرکت‌های دنیا می‌باشد که امکان مشاهده سلامت باتری را برای کاربران فراهم ساخته است. اهالی کوپرتینو در iOS 11 این ویژگی را اضافه کردند و حالا اپل با ویژگی شارژ بهینه باتری، روش جدیدی را برای افزایش طول عمر باتری تعبیه کرده است.

اگر فردی هستید که آیفون خود را شبانه شارژ می‌کنید، پس باید از ویژگی شارژ بهینه استفاده کنید. پس از فعال کردن این ویژگی، آیفون عادات شارژ شما را یاد می‌گیرید. همانطور که قبلا نیز گفته‌ایم، باتری گوشی‌های هوشمند علاقه‌ای به پر ماندن ندارند. زمانی که شما گوشی را شب به شارژ می‌زنید تا صبح چندین بار شارژ قطع می‌شود. چون زمانی که دستگاه به شارژ ۱۰۰ درصد می‌رسد پروسه شارژ متوقف می‌شود اما با گذشت زمان کمی، از میزان شارژ کم می‌گردد و شارژ مجددا آغاز می‌شود. این رویه باعث می‌شود عمر باتری کاهش یابد. با ویژگی جدید، دستگاه شما تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و شارژ ۲۰ درصد باقیمانده کمی قبل از بیدار شدنتان آغاز می‌شود و تا زمان معمول بیدار شدن، شارژ تکمیل می‌گردد. تقریبا تمامی تلفن‌های هوشمند زمانی که باتری آن‌ها حداقل ۸۰ درصد شارژ شود، شارژ تدریجی را آغاز می‌کنند. این بسیار مهم است چون شارژ باتری بیشتر از ۸۰ درصد برای باتری مضر است. اپل با ویژگی شارژ بهینه سعی کرده این ضعف را تا حدودی کمرنگ کند.

آیا باید از ویژگی شارژ بهینه باتری استفاده کنیم؟

اگر به شارژ آیفون طی شب عادت دارید قطعا باید ویژگی شارژ بهینه باتری را فعال نمایید. با این حال اگر زیاد سفر می‌کنید و برنامه شارژ روتینی ندارید، بهتر است از این گزینه استفاده نکنید. حتی اگر هر سال آیفون خود را عوض می‌کنید هم نباید این گزینه را جدی بگیرید!

نحوه فعال کردن شارژ بهینه باتری

ویژگی شارژ بهینه باتری یا Optimised Battery Charging در iOS 13 اضافه شده است. شما با مراجعه به مسیر زیر می‌توانید آن را فعال نمایید.

۱- به Settings -> Battery -> Battery Health بروید.

۲- گزینه Optimised Battery Charging را فعال نمایید.

در این صفحه گزینه‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد. Maximum Capacity حداکثر ظرفیتی است که باتری شما شارژ می‌شود. اگر بالای ۹۰ درصد است باتری شما شرایط ایده آلی دارد. Peak Performance Capability نیز شرایط بازدهی دستگاه شما با توجه به باتری را نمایش می‌دهد. اگر جمله Your battery is currently supporting normal peak performance زیر آن نوشته شده یعنی شرایط دستگاه شما از نظر باتری مناسب است و باتری روی بازدهی آن تاثیر گذار نیست.

اگر باتری شما بیش از اندازه تخریب شده باشد شما در این صفحه هشدار مربوطه را مشاهده می‌کند و ویژگی Throttling به طور خودکار فعال می‌گردد و گزینه‌ای برای غیر فعال کردن آن نمایش داده می‌شود. با این ویژگی عملکرد دستگاه شما محدود می‌شود تا ضعف باتری مشکل ساز نگردد. در این شرایط باید باتری خود را تعویض کنید تا عملکرد دستگاه به شرایط عادی بازگردد. البته به شخصه پیشنهاد می‌کنم اگر دسترسی به اپل استورهای رسمی خارج از کشور دارید، حتما تعویض باتری دستگاهتان را به آن‌ها بسپارید.

مبتدی