آموزش نصب ویندوز ۱۰ روی مک M1

مک‌های اپل مجهز به M1 بسیار سریع هستند. با بهینه سازی اپلیکیشن‌ها، قدرت این تراشه بیش از پیش مشخص می‌شود. با این حال متاسفانه مک M1 از Bootcamp پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی شما نمی‌توانید دو سیستم عامل را داشته باشید و هنگام بوت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته راهی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن ویندوز ۱۰ را روی مک بوک ایر، مک بوک پرو، مک مینی و آی‌مک مجهز به تراشه M1 داشته باشید.

تراشه M1 اپل با پردازنده‌های سنتی مبنی بر معماری x86 بسیار متفاوت است و سنخیت چندانی با سایر کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ‌ها و حتی مک‌های دارای پردازنده اینتل ندارد. پیش از این با معماری x86 مک‌های مبتنی بر اینتل، نصب ویندوز ۱۰ بسیار آسان بود اما دیگر اینطور نیست. خوشبختانه در تراشه جدید M1 امکان مجازی سازی وجود دارد و شما می‌توانید از این طریق برای نصب ویندوز ۱۰ رو مدل‌های مختلف مک مجهز به تراشه M1، اقدام کنید.

توجه داشته باشید که این استفاده از ویندوز ۱۰ روی مک به صورت مجازی می‌باشد و با نصب حقیقی متفاوت است و تاثیر اندکی هم روی عملکرد خواهد گذاشت که احتمالا برای بسیاری مهم نباشد. علاوه بر این، ویندوز ۱۰ با حضور معماری ARM می‌تواند برای اجرای برخی از برنامه‌ها برای شما مشکل ساز شود.

خبری از Bootcamp برای ویندوز ۱۰ روی مک‌های M1 نیست

تا قبل از مک‌های M1 شما با استفاده از Bootcamp می‌توانستید مستقیما ویندوز ۱۰ را نصب کنید. این برنامه با ساخت یک پارتیشن روی هارد دیسک مک و نصب ویندوز و درایورهای مورد نیاز، ویندوز ۱۰ را بدون مشکل نصب می‌کرد. اما معماری ARM64 که در مک‌های M1 استفاده شده این کار را ناممکن کرده است.

از آنجایی که Bootcamp در هیچ کدام از مک‌های M1 حضور ندارد، کاربران برای داشتن ویندوز باید از شبیه سازها استفاده کنند. یکی از این نرم افزارها Parallels Desktop است که در آپدیت‌های جدیدش با مک‌های M1 هم سازگاری دارد و شما می‌توانید ویندوز ۱۰ را به صورت مجازی در کنار macOS داشته باشید.

نصب ویندوز ۱۰ روی مک M1 : مواردی که باید بدانید

  • حافظه مک شما باید حداقل ۲۲ گیگابایت فضای خالی داشته باشد
  • شما در حال نصب نسخه ARM ویندوز ۱۰ روی مک M1 هستید و ممکن است با برخی از اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شوید
  • نرم افزار Parallels Desktop با پرداخت سالیانه ۹۹.۹۹ دلار قابل استفاده است. البته مدتی به صورت آزمایشی و رایگان نیز می‌توانید استفاده کنید و کرک آن نیز در سایت‌های مختلف وجود دارد. فقط توجه داشته باشید اگر از نسخه‌های کرک استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آپدیت جدید آن باشد که با مک M1 سازگاری دارد.
  • حالا به وب سایت مایکروسافت بروید و Windows 10 VHDX مبتنی بر ARM را دانلود کنید. دانلود این نسخه رایگان است البته باید وارد اکانت مایکروسافت خود شوید و Windows Insider را فعال کنید که کار ساده‌ای است و آموزش آن به وفور در اینترنت یافت می‌شود. حجم فایل در حدود ۱۰ گیگابایت است.

نحوه نصب ویندوز ۱۰ روی مک بوک ایر M1 ، مک بوک پرو M1، مک مینی M1 و آی‌مک M1

وقتی که فایل ویندوز و نرم افزار مجازی ساز را دانلود کردید، مراحل زیر را دنبال نمایید.

۱- نرم افزار Parallels Desktop را روی مک خود باز کنید.

۲- یک پاپ آپ Install on ARM به شما نمایش داده می‌شود که باید روی گزینه Continue بزنید و سپس فایل Windows 10 VHDX را که از وب سایت مایکروسافت دانلود کرده‌اید، انتخاب نمایید.

۳- در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که پوشه و نام ماشین مجازی ویندوز ۱۰ خود را انتخاب کنید.

اگر بخواهید که تعداد هسته‌ها، رم، و سایر مواردی که ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند را کنترل نمایید، گزینه Customize settings before installation را فعال کنید.

۴- روی گزینه Create بزنید و منتظر انجام فرآیند باشید.

۵- قبل از شروع نصب، برنامه Parallels Desktop پنجره تنظیمات را باز می‌کند که وابسته به فعال کردن گزینه مرحله ۳ است. در صورت فعال کردن آن گزینه، در این پنجره می‌توانید تعداد هسته‌های مورد استفاده ماشین مجازی ویندوز ۱۰، رم، اینکه فایل‌های باید بین دو سیستم عامل اشتراک گذاشته شوند و … را تنظیم کنید.

۶- بعد از اعمال تنظیمات مورد نظر، روی گزینه Lock _قفل_ گوشه سمت راست پایین بزنید و سپس روی Continue کلیک کنید.

۷- با این کار مراحل نصب مجازی ویندوز شروع می‌شود. این کار چند دقیقه طول می‌کشد و باید منتظر بمانید.

۸- بعد از پایان نصب، از طریق منوی استارت ویندوز و مسیر Settings -> Update & Security، اقدام به آپدیت ویندوز کنید. این کار منجر به نصب فریمورک‌ .net هم می‌شود که برای اجرای برنامه‌ها نیاز است.

حالا کار به اتمام رسیده است و می‌توانید به کار با ویندوز ۱۰ مشغول شوید.

توجه داشته باشید که هنوز هم بسیاری از برنامه‌های x64 برای اجرا در ویندوز ۱۰ ARM به روز نشده‌اند. البته بسیاری از برنامه‌های محبوب مانند آفیس، کروم و … مشکلی در این زمینه ندارند.

حرفه‌ای