اضافه کردن ویجت، ساخت گروه ویجت و هر آنچه از ویجت‌های آیفون و iOS باید بدانید

با iOS 14 کاربران می‌توانند یک گروه ویجت ایجاد کنند که حداکثر ۱۰ ویجت را در خود جای دهد و صفحه اصلی آن‌ها مرتب‌تر باشد. ما در این مطلب نحوه ایجاد دسته یا گروه ویجت، ویرایش، حذف، اولویت بندی و هر چه که مربوط به این مسئله باشد را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با این قابلیت با ما همراه باشید.

با ویجت‌های صفحه اصلی ملاقات کنید

ویجت‌ها همواره اطلاعات و امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. امکان اضافه کردن ویجت به صفحه اصلی با iOS 14 آیفون اپل اضافه شد. هر ویجت در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ در دسترس است و می‌توانید تراکم اطلاعاتی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اپل ویجت برنامه‌های پیشفرض همانند آب و هوا، ساعت، تقویم، اخبار، یادداشت، موزیک و … را بازطراحی کرده است. توسعه دهندگان هم با APIـهای ارائه شده توسط اپل می‌توانند ویجت سفارشی را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند.

ویجت‌های هوم اسکرین iPadOS 14

مدت طولانی است که ویجت‌ها در iOS حضور داشتند اما آن‌ها محدود به صفحه Today View بودند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، آپدیت iOS 14 شما را قادر می‌سازد در هر جایی از صفحه ویجت‌ها را قرار دهید.

روی آیپد شما همچنان می‌توانید ویجت‌های مورد علافتان را به اولین صفحه اصلی پین کنید. با این حال iPadOS امکان قرار دادن ویجت‌ها را در هر جایی از صفحات اصلی همانند iOS 14 فراهم نمی‌کند. همچنین امکان دسته بندی کردن ویجت‌ها و ساخت گروه برای آن‌ها را در iPadOS 14 ندارید.

نحوه دسته بندی ویجت‌ها در صفحه اصلی آیفون

۱- در یک فضای خالی در صفحه اصلی انگشتتان را نگه دارید یا روی یک آیکون اپلیکیشن این کار را کنید و گزینه Edit Home را انتخاب نمایید.

۲- زمانی که به حالت ویرایش رفتید، روی گزینه + در بالای صفحه سمت چپ بزنید تا وارد گالری ویجت‌ها شوید. در این مکان تمامی ویجت‌های اپل و شخص ثالث قرار دارند.

۳- ویجت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۴- برای تغییر اندازه انگشت خود را به چپ و راست بکشید و سپس روی گزینه Add Widget بزنید تا ویجت مورد نظرتان به صفحه اصلی افزوده شود.

۵- مجدد روی گزینه + بزنید تا ویجت دیگری را از گالری انتخاب کنید. مانند مرحله قبل سایز ویجت را انتخاب کنید، فقط سایز این ویجت با ویجت قبلی باید مشابه باشد و سپس Add Widget را انتخاب کنید.

۶- حالا شما دو ویجت هم اندازه دارید، کافی است یکی از آن‌ها را روی دیگری بکشید تا فورا یک گروه ویجت ساخته شود.

نکته: گروه‌ها تا حداکثر ۱۰ ویجت می‌توانند داشته باشند.

حتی می‌توانید چندین ویجت مشابه را در یک گروه قرار دهید. به طور مثال چند ویجت هواشناسی برای شهرهای مختلف را در یک گروه قرار دهید تا با کشیدن انگشت روی آن به سرعت از وضعیت آب و هوای شهرهای مورد نظرتان مطلع شوید.

شما به هر تعدادی که در صفحه اصلیتان جا داشته باشید می‌توانید گروه ویجت بسازید. فقط امکان قرار دادن ویجت سایزهای  مختلف در یک گروه را ندارید.

کار با گروه ویجت یا همان Widget Stacks

با کشیدن انگشت به صورت عمودی می‌توانید بین ویجت‌های یک گروه سوییچ کنید. تعداد ویجت‌های هر گروه با نقطه‌های سفید مشابه برای صفحه بندی، به شما نمایش داده می‌شود. این نقطه‌ها وقتی بین ویجت‌ها سوییچ می‌کنید نمایش داده می‌شوند و به طور خودکار هم محو می‌گردند.

چگونه یک دسته ویجت را حذف کنیم؟

شما می‌توانید یک گروه ویجت را با تمام ویجت‌هایش به سرعت حذف کنید.

۱- روی گروه ویجتی که قصد حذف آن را دارید لمس طولانی کنید.

۲- از منوی باز شده گزینه Remove Stack را انتخاب کنید.

۳- برای تایید عملیات روی گزینه Remove بزنید.

بعد از این کار گروه ویجت از صفحه اصلی شما حذف می‌شود و فضای خالی برای ویجت یا اپلیکیشن جدید باز می‌شود. توجه داشته باشید که این کار خود ویجت را از آیفون شما پاک نمی‌کند. برای حذف کامل یک ویجت باید اپلیکیشن مربوط به آن را از گوشی حذف نمایید.

نحوه ویرایش گروه ویجت در iOS

برای حذف یک ویجت از گروه، تنظیمات ویجت، تغییر ترتیب و موارد دیگر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تغییر ترتیب نمایش ویجت‌ها

۱- روی گروه ویجتی که قصد ویرایش آن را دارید لمس طولانی کنید و از منوی باز شده روی گزینه Edit Stack بزنید.

۲- برای تغییر ترتیب ویجت‌ها آیکون همبرگر شکل کنار ویجت را بگیرید و به بالا یا پایین بکشید.

۳- زمانی که تغییر ترتیب به اتمام رسید روی نماد X بزنید تا ویرایش ذخیره شود.

حذف یک ویجت از گروه

۱- برای حذف یک ویجت از گروه، روی گروه لمس طولانی کنید و گزینه Edit Stack را از منو انتخاب کنید.

۲- روی ویجت مورد نظرتان انگشت را به سمت چپ بکشید و گزینه Delete را انتخاب کنید.

۳- زمانی که ویجت یا ویجت‌های مورد نظرتان را از گروه حذف کردید، روی نماد X بزنید تا ویرایش ذخیره شود.

شما یک راه دیگر نیز برای حذف ویجت دارید. روی گروه ویجت انگشتتان را بکشید تا به ویجت مورد نظر برای حذف برسید. روی آن لمس طولانی کنید و گزینه “Widget Name” را انتخاب کنید. به جای Name، اسم ویجت مورد نظرتان قرار دارد. سپس روی گزینه Remove بزنید تا عملیات تایید شود.

چگونه تنظیمات یک ویجت خاص را در گروه تغییر دهیم؟

برخی از ویجت‌ها دارای تنظیمات اختصاصی هستد، به طور مثال ویجت آب و هوا امکان انتخاب شهر را به شما می‌دهد. برای تغییر تنظیمات این چنینی مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- روی گروه ویجت انگشتتان را بکشید تا به ویجت مورد نظر برسید.

۲- روی ویجت لمس طولانی کنید و سس گزینه Edit “WIDGET NAME” را انتخاب کنید. به جای WIDGET NAME، نام ویجت انتخابی شما قرار دارد.

۳- تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید و جایی غیر از محیط ویجت را لمس کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

ممکن است وابسته به ویجت، تنظیمات اعمالی شما بعد از چند دقیقه نمایان شود. البته همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد تنظیمات برای تمامی ویجت‌ها در دسترس نیستند و این انتخاب توسعه دهنده ویجت است.

توقف تغییر خودکار ویجت‌ها

هنگامی که یک دسته ویجت را ایجاد می‌کنید، آیفون بر اساس چگونگی و زمان استفاده با هوش مصنوعی سیری مرتبا ویجت نمایش داده شده را تغییر می‌دهد. برای توقف این تغییر مراحل زیر را طی کنید.

۱- روی دسته ویجت مورد نظرتان لمس طولانی کنید.

۲- از منوی باز شده روی گزینه Edit Stack بزنید.

۳- از بالای صفحه گزینه Smart Rotate را غیر فعال کنید.

۴- روی گزینه X در بالای صفحه بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

ویجت‌ها یکی از ده‌ها قابلیت جدید iOS 14 است، برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل مطلب ما در این باره را بخوانید.

همچنین بخوانید:

iOS 14مبتدیمتوسط