مقابله با ویروس کرونا ؛ بهترین روش‌ها برای تمیز و ضد عفونی کردن تلفن همراه

در حال حاضر دنیا و متاسفانه کشور عزیزمان ایران با ویروس کرونا یا همان COVID-19 درگیر هستند و این ویروس روز به روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. با توجه به نحوه انتقال کرونا، مردم این روزها به دست‌های خود و اشیاء و سطوحی که لمس می‌کنند، بسیار حساس هستند. با این حال بسیاری از تلفن همراه خود غافل می‌شوند که اتفاقا بسیار مهم است. ما در این مطلب برای شما بهترین راه‌ها برای تمیز و ضد عفونی کردن گوشی هوشمند را آماده کرده‌ایم.

طبق تحقیقات اخیر ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها روی اجزای تلفن‌های همراه همانند شیشه، فلز و سرامینگ زنده می‌ماند. گریس و سایر موارد ارگانیک در گوشی‌های هوشمند به ویروس و باکتری‌ها اجازه می‌دهند تا سه روز در گوشی زنده بمانند. با توجه به تعامل زیادی که ما با گوشی هوشمندمان در طی روز داریم، عاری از هر گونه ویروس بودن آن امری حیاتی است. علاوه بر این، ما گوشی را معمولا به قسمت‌هایی مانند صورت و گوش هم میزنیم که احتمالا ابتلا به کرونا ویروس را افزایش می‌دهد.

در این پست چهار روش برای ضد عفونی و تمیز کردن آیفون و گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته است. بسیار مهم است که دستور العمل‌ها را دقیق انجام دهید چون ممکن است به گوشی آسیب برسانید یا اینکه کاملا ضد عفونی نشود. ما در ادامه روش‌های ضد عفونی کردن با وسایل ساده تا پیشرفته را داریم.

چگونه گوشی خود را برای مقابله با کرونا ضد عفونی کنیم؟

۱- با دستمال میکروفایبر و دست‌های پاکیزه

این یک روش ساده است. شما می‌توانید همیشه با دستمال میکروفایبر مرطوب گوشی هوشمندتان را تمیز کنید. این نوع پارچه‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین به راحتی تهیه کنید که برای خریدشان هم مجبور به حضور در محیط بیرون نباشید. با آن‌ها می‌توانید وسایل الکترونیکی دیگر همانند لپ تاپ، تلوزیون و یخچال را هم تمیز کنید.

شما دائما گوشی همراه خود را لمس می‌کنید، در نتیجه تمیز بودن دست‌ها می‌تواند ضامن تمیز بودن گوشی همراهتان هم باشد، در صورتی که آن را روی سطوح آلوده قرار ندهید. به طور مداوم دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشورید و از ضد عفونی‌های موجود (که یک سری آدم سودجو ناموجودشون کردند و با قیمت‌های گاها نامعقول به فروش می‌رسند!) استفاده نمایید تا ۹۰ درصد میکروب‌ها از دستتان تمیز شود. با این شرایط میکروب و ویروس‌ها به شیشه و مواد فلزی گوشی شما منتقل نمی‌شوند.

۲- توصیه رسمی اپل

اپل به کاربران توصیه می‌کند که کابل‌ها را از دستگاه جدا کنند و آن را خاموش نمایند. برای تمیز کردن گوشی از یک دستمال پارچه‌ای تمیز، مرطوب و بدون پرز استفاده نمایید؛ همانند پارچه مخصوص لنزهای دوربین. همچنین فشار بیش از حد روی صفحه نمایش اعمال نکنید، چون ممکن است پوشش اولئوفوبیک که برای چربی و آب گریزی روی گوشی قرار دارد را کاهش دهد.

حواستان به رسیدن آب به گوشی در حین تمیز کردن باشد، این تصور را نداشته باشید که اگر دستگاه شما ضد آب است با این مسئله مشکلی برای آن پیش نمی‌آید، در ضد آب بودن گوشی‌ها همین بس که کمپانی‌های سازنده، همانند اپل، هیچگونه گارانتی را برای آسیب دیدگی ناشی از آب ندارند.

۳- استفاده از الکل برای مقابله با کرونا

بسیاری از کاربران برای ضد عفونی کردن دستگاه خود به الکل روی می‌آورند که در صورت استفاده اشتباه می‌تواند به دستگاه آسیب برساند. شما نباید الکل را مستقیما به دستگاه اسپره کنید، چون به پوشش اولئوفوبیک صحفه نمایش آسیب می‌رساند و منجر به خراش افتادن و ماندن جای انگشت روی صفحه نمایش می‌گردد. بهترین راه برای پاک کردن گوشی با الکل، ترکیب کردن آب و الکل به نسبت ۳۰ (الکل) به ۷۰ (آب) است. این این محلول را روی یک دستمال میکروفایبر یا یک پارچه نرم بدون پرز بزنید و کمی آن را مرطوب نمایید. سپس به آرامی با دستمال گوشی را تمیز نمایید.

توصیه می‌شود که قاب گوشی را هم تمیز نمایید چون مستقیما با گوشی در تماس است. البته به جنس قاب خود توجه نمایید تا از محلولی استفاده نکنید که منجر به آسیب رساندن آن شود. معمولا قاب‌های برند، دستورالعمل پاک کردن دارند. شما قاب‌های سیلیکونی را می‌توانید با آب گرم، و اگر از جنس چرم بود با دستمال مرطوب، تمیز کنید.

شما می‌توانید از محافظ صفحه نمایش هم استفاده نمایید و به صورت دوره‌ای آن را تعویض نمایید و یا بدون استرس آن را تمیز کنید. یک راه حل مقرون به صرفه که احتمال آسیب دیدن صفحه نمایش را هم کاهش می‌دهد.

۴- استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده تلفن

طبق بررسی موسسه فناوری ماساچوست، دستگاه مخصوص ضد عفونی کردن تلفن همراه موثرترین روش برای نگه داشتن گوشی دور از باکتری و ویروس است.

متاسفانه در ایران این دستگاه‌ها رواج چندانی ندارند، برای تهیه آن‌ها می‌توانید از سایت‌های ایرانی که محصولات آمازون را می‌توان از آن‌ها سفارش داد، کمک بگیرید. دستگاهایی همانند PhoneSoap ادعا شده که می‌توانند ۹۹.۹۹ درصد باکتری و ویروس را از گوشی پاک کنند. این دستگاه از نور ماورء بنفش برای از بین بردن میکروب و ویروس استفاده می‌کند که با وسایل معمولی همانند پارچه و محلول چنین تمیزی امکان پذیر نیست. این پرسه ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و در همین حین گوشی شما شارژ می‌شود. البته قیمت این محصول با این شرایط دلار کمی زیاد است و ۹۹.۹۹ تا ۱۱۹.۹۹ دلار قیمت دارد.

همچنین بخوانید:

حرفه‌ایکرونامبتدیمتوسط