خرید آیفون ۱۲ یا انتظار برای آیفون ۱۳ ؟

با وجود شیوع ویروس کرونا، سری آیفون ۱۲ یک موفقیت چشمگیر را برای اپل به همراه داشت. طبق گزارشات، این شرکت تنها در مدت ۷ ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه از سری آیفون ۱۲ فروخته است. اما سوال اینجاست که اگر کسی در حال حاضر بخواهد آیفون بخرد باید منتظر آیفون ۱۳ باشد یا حالا آیفون ۱۲ را خرید کند؟ برای بررسی شرایط مختلف خرید در ادامه با ما همراه باشید.

آیفون ۱۲ خرید کنیم یا منتظر آیفون ۱۳ باشیم؟

آیفون ۱۲ بخرید اگر…

۱- آیفون فعلی شما از کار افتاده است

اگر آیفون فعلی شما به مشکل برخورد کرده و می‌خواهید یک گوشی هوشمند بالارده داشته باشید، باید آیفون ۱۲ را خریداری کنید. چون آیفون ۱۳ در شهریور ماه معرفی می‌شود و رسیدن آن به بازار ایران و کمی منطقی شدن قیمت آن نیز، زمان می‌برد. البته ممکن است عرضه نسل بعدی آیفون در همان شهریور انجام نشود و با تاخیر روبرو گردد. پس در بهترین شرایط حدود سه ماه با خرید آیفون ۱۳ فاصله داریم.

البته اگر مشکلی آیفون فعلی شما جزئی است و تعمیر آن هزینه زیادی روی دست شما نمی‌گذارد، می‌توان با پرداخت کمی هزینه منتظر آیفون ۱۳ ماند. اما اگر هزینه تعمیر شما بالا است و مجبور به تعویض قطعاتی مانند صفحه نمایش و لاجیک برد هستید، بهتر است یک آیفون ۱۲ را تهیه کنید. چون چندین میلیون هزینه می‌کنید و اکثر قطعات تعویضی مورد استفاده در ایران نیز فیک هستد. در بسیاری از موارد نیز بعد از تعمیر دستگاه، مشکلات جدیدی به وجود خواهد آمد که البته ناشی از حرفه‌ای نبودن تعمیرکار آیفون است.

۲- خیلی به مشخصات اهمیت نمی‌دهید

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید صرفا کارتان با آیفون انجام شود، انتخاب آیفون ۱۲ مناسب است. با وجود اینکه حدود ۷ ماه از معرفی آیفون ۱۲ گذشته است، هنوز هم بهترین عملکرد را بین گوشی‌های هوشمند دارد. از نظر عملکرد آیفون ۱۲ کمبودی را ندارد و تا چند سال آینده سخت افزار آن جوابگوی شما خواهد بود.

۳- همین حالا نیاز به یک آیفون جدید دارید

اگر آیفون فعلی شما خیلی کند شده و نیازی به ویژگی‌هایی دارید که فقط در آیفون‌های جدید وجود دارد، شاید انتظار برای شما سخت باشد. همانطور که گفته شد در بهترین شرایط ما حدود ۳ ماه با خرید آیفون ۱۳ فاصله داریم و این مدت زمان زیادی برای سر کردن با یک گوشی بد است.

۴- اگر با تخفیف مناسبی مواجه شدید

در ایران متاسفانه برای محصولات این چنینی تخفیف مناسبی ارائه نمی‌شود. در سایر نقاط جهان با توجه به اینکه فاصله نسبتا کمی با آیفون نسل بعد داریم، می‌توان با قیمت‌های مناسبی آیفون سری ۱۲ را خریداری کرد. اگر در کشوری که زندگی می‌کنید با یک معامله خوب برای آیفون ۱۲ مواجه شدید، برای خرید آن اقدام کنید.

قطعا نسل بعدی آیفون با نمایشگر، دوربین و باتری بهتری همراه است اما در همان ابتدای عرضه خبری از تخفیف‌های مناسب نیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک آیفون جدید داشته باشید و مقداری پول نیز پس انداز کنید، به یک معامله خرید خوب بله بگویید.

کدام مدل آیفون ۱۲ را بخریم؟

با توجه به بودجه چهار انتخاب دارید: آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس.

اگر یک صفحه نمایش بزرگ، عمر باتری عالی و بهترین دوربین موجود در بین آیفون‌ها را می‌خواهید، انتخاب شما باید آیفون ۱۲ پرو مکس باشد.

اگر تلفن‌های بزرگ را دوست ندارید و به دنبال یک آیفون جمع و جور اما قدرتمند هستید، آیفون ۱۲ مینی مناسب است، البته نباید باتری جزء اولویت‌های شما باشد. آیفون ۱۲ مینی فروش بالایی را تجربه نکرده و در برخی از کشورها تخفیف‌های خوبی دارد.

آیفون ۱۲ با صفحه نمایش ۶.۱ اینچی، دوام باتری مناسب و دوربین دوگانه، برای اغلب افراد بهترین گزینه است. این یک آیفون قدرتمند است که به اندازه آیفون ۱۲ پرو مکس گران و بزرگ نیست.

اگر محدودیت بودجه‌ای ندارید و می‌خواهید یک گوشی سطح بالا اما نسبتا کوچک داشته باشید، آیفون ۱۲ پرو یک گزینه ایده آل است.

منتظر آیفون ۱۳ باشید اگر…

۱- می‌خواهید جدیدترین و بهترین آیفون را داشته باشید

برای برخی فقط جدید بودن گوشی مهم است و می‌خواهند همیشه بهترین آیفون را داشته باشند. با توجه به اینکه سه ماه تقریبا با رسیدن آیفون جدید به بازار ایران با قیمت نسبتا منطقی فاصله داریم، و آیفون فعلی شما کار شما را راه می‌اندازد، می‌توانید منتظر عرضه آیفون ۱۳ باشید و منطقی نیست که حالا به فکر خرید آیفون ۱۲ بیفتید.

۲- عمر باتری بالاتری می‌خواهید

روی کاغذ، سری آیفون ۱۲ همان عمر باتری نسل قبلی آیفون را ارائه می‌دهد که بد نیست. شایعات حاکی از آن است که سری آیفون ۱۳ کمی ضخیم‌تر از نسل فعلی است تا باتری بزرگتری را به همراه داشته باشد. این افزایش ضخامت و تغییرات دیگر می‌تواند تاثیر نسبتا قابل توجهی در عمر باتری ایجاد کند.

بنابراین اگر عمر باتری بسیار برای شما مهم است، منتظر نسل بعدی آیفون باشید چون طبق اغلب گزارشات عمر باتری در نسل بعدی بسیار بهتر خواهد شد.

۳- بهترین دوربین

دوربین سری آیفون ۱۲ به هیچ وجه بد نیست و جزء بهترین‌ها در بازار فعلی است. با این حال دقیقا مانند هر آیفون، نسل بعدی نیز در زمینه دوربین پیشرفت خواهد داشت.

بر اساس شایعات، اپل از سنسورهای بزرگتری در سری آیفون ۱۳ استفاده خواهد کرد. دوربین اولترا واید با دیافراگم بزرگتری همراه است که عملکرد این دوربین را در نور کمتر بسیار بهتر خواهد کرد. همچنین لرزشگیر سنسور شیفت که در حال حاضر فقط در آیفون ۱۲ پرو مکس دیده می‌شود، در کل مدل‌های آیفون ۱۳ استفاده خواهد شد.

در مجموع، تمام این تغییرات منجر به ارائه کیفیت بهتر تصویر و فیلمبرداری می‌شود. با توجه به اینکه همین حالا هم دوربین آیفون کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد، تغییرات رادیکالی به نظر نخواهند رسید اما اگر دوربین برای شما بسیار مهم است، انتظار برای آیفون ۱۳ منطقی می‌باشد.

۴- بهبود ۵G

سری آیفون ۱۲ اولین قدم اپل در ارائه آیفون با ۵G بود. اپل نسخه با پشتیبانی از mmWave را فقط در ایالات متحده آمریکا ارائه کرد و آیفون عرضه شده در سایر کشورها، اتصال ۵G را فقط با پشتیبانی از فرکانس sub-6GHz ارائه می‌دهند. گفته می‌شود که با نسل بعدی آیفون، در بازارهای بیشتر شاهد آیفون با پشتیبانی از mmWave خواهیم بود.

البته پشتیبانی از ۵G در حال حاضر در ایران چندان مهم نیست. زیرساخت‌های مخابراتی و سرعت اینترنت فعلی ایران حتی از ظرفیت ۴G هم استفاده نمی‌کند و ما سال‌های نسبتا زیادی با پوشش گسترده ۵G در ایران فاصله داریم. اما اگر در کشور دیگری زندگی می‌کنید که پوشش ۵G مناسب است، نسل بعدی آیفون می‌تواند با مودم جدید سرعت بالاتری را به شما ارائه دهد.

۵- ناچ کوچکتر

اپل قصد ندارد در آیفون ۱۳ ناچ یا همان بریدگی بالای صفحه نمایش را حذف کند اما طبق شایعات، اندازه آن کوچکتر خواهد شد. اگر با ناچ مشکل دارید بهتر است منتظر آیفون ۱۳ بمانید که حداقل با یک نسخه کوچک شده آن کنار بیایید. قطعا نبودن ناچ گزینه بهتری است اما احتمالا ۲ تا ۳ نسل با عرضه چنین آیفونی فاصله داشته باشیم چون یک سری محدودیت‌های فنی در این میان وجود دارند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا منتظر آیفون ۱۳ می‌مانید یا برای خرید آیفون ۱۲ اقدام می‌کنید؟

آیفون 12آیفون 12 پروآیفون 12 پرو مکسآیفون 12 مینیآیفون 13آیفون 13 پروآیفون 13 پرو مکسآیفون 13 مینیآیفون 2020آیفون 2021تحلیل