نگاهی به اپل در ۲۰۲۰ ؛ صعود و سقوط‌ها

سال ۲۰۲۱ برای همه به پایان رسید و کرونا مهمترین خبر این سال بود. اپل برنامه‌های دیگری برای سال ۲۰۲۰ داشت، مانند بسیاری از ما، اما شایع شدن ویروس کرونا برخی موارد را تغییر داد. با این حال اپل سال نسبتا خوبی را از نظر فروش، سودآوری و عرضه محصولات جدید پشت سر گذاشت. به طور کلی سال ۲۰۲۰ یک سال به یادماندنی برای اپل بود، بیاید نگاهی دقیق‌تر به این سال برای اپل بیاندازیم.

بررسی سال ۲۰۲۰ اپل

ژانویه؛ باز هم خبری از CES برای اپل نبود

نمایشگاه الکترونیک مصرفی یا همان CES را می‌توان آخرین کنفرانس حضوری سال ۲۰۲۰ در سطح بزرگ دانست و اپل امسال هم نمایشگاه لاس وگاس را از دست داد. برای یک مورد فقط نمادی از اپل در این کنفرانس ظاهر شد. سامسونگ در این کنفرانس مشغول معرفی سرویس‌های امنیتی Samsung Pass بود که نمادی شبیه به فیس آیدی اپل در پرده نمایش سامسونگ ظاهر شد.

اشتباه سامسونگ توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و همه این اتفاق رخ داده را مسخره کردند. اما در اطلاعیه مطبوعاتی و نرم افزار منتشر شده، نماد عنبیه چشم جایگزین فیس آیدی اپل شد.

اتفاق جالب دیگری که در این ماه رخ داد، پیش بینی صحیح مینگ-چی کو در مورد تاثیر ویروس کرونا روی شرکت‌هایی مانند اپل بود.

فوریه؛ شیوع بدتر کرونا و سهام رو به سقوط

شیوع کرونا روز به روز بدتر شد و طبق دستورالعمل‌های دولت چین تمامی فروشگاه‌ها و دفاتر اپل در این کشور تا ۹ فوریه بسته شدند. اما این شرایط دامه داشت و قرنطینه تمدید شد. در ۱۷ فوریه اپل در یادداشتی خطاب به سرمایه گذاران خود گفت که قادر به دستیابی به انتظارات سه ماهه و درآمد ۶۳ تا ۶۷ میلیارد دلاری نیست.

اعتماد اپل به چین ضربه قابل توجهی به این شرکت زد. در فوریه فقط ۵۰۰ هزار دستگاه آیفون به فروش رفت که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشت. ارزش سهام این شرکت بیش از ۱۱ درصد افت داشت و با وجود از دست رفتن اهداف درآمدی سه ماهه، به سهام داران خود اطمینان داد که این شرایط موقتی است.

مارس؛ ادامه تعطیلی فروشگاه‌ها و معرفی صحفه کلید جادویی برای آیپد پرو

فروشگاه‌های اپل در سراسر جهان همچنان بسته هستند اما این مانع از عرضه محصول جدید اپل نشد. اپل مک بوک ایر جدید را رونمایی کرد که آخرین مک بوک ایر با تراشه اینتل است. این مک بوک ایر از تراشه نسل ۱۰ اینتل و کیبورد قیچی بهره می‌برد.

اپل در این ماه از آیپد پرو جدید نیز رونمایی کرد که با ۶ گیگابایت رم و تراشه جدید A12Z همراه بود. مجیک کیبورد که برای آیپد پرو در کنار آن معرفی شد، توجه نسبتا بیشتری را به خود جلب کرد. مجیک کیبورد، صفحه کلید فانتزی جدید اپل با ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار قیمت رونمایی شد.

اپل در ماه مارس اعلام کرد که WWDC به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و برای اولین بار رویداد WWDC به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

آوریل؛ رونمایی از آیفون SE، همکاری گوگل و اپل برای ردیابی کرونا

شایعات طولانی مدت به پایان رسیدند و اپل سرانجام از آیفون SE 2020 رونمایی کرد. این تلفن با طراحی آیفون ۸، تراشه سری آیفون ۱۱ و برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری همراه است.

در خبرهای دیگر این ماه، اپل و گوگل با یکدیگر همکاری کردند تا به جنگ ویروس کرونا بروند. در این ماه باز هم خبر منفی درباره فیسبوک منتشر شد و در یک پرونده قضایی مشخص شد که فیسبوک با استفاده از یک ابزار جاسویی به نام پگاسوس کاربران iOS را ردیابی می‌کند.

می؛ لو رفتن آیفون ۱۲ و شروع به کار ردیابی کرونا

با عادی شدن حضور کرونا در جهان، فروشگاه‌های اپل در این ماه شروع به کار کردند. در این ماه Jon Prosser نیز بیکار نماند و همانند این اواخر، اطلاعات جدیدی از اپل منتشر کرد. او عرضه آیفون SE 2020 را در این سال درست پیش بینی کرده بود، و درست یک ماه مانده به WWDC همه اطلاعات را درباره سری آیفون ۱۲ درست منتشر کرد. این ادعاها که در حال حاضر به حقیقت بدل شدند، باعث شد که سابقه این فرد مثبت شود. البته این ماه مهم دیگری نیز داشت، ردیاب گوگل و اپل به بهره برداری رسید و در آن زمان در برخی از کشورها راه اندازی شد.

ژوئن؛ معرفی iOS 14، macOS Big Sur و انتقال از اینتل به تراشه اختصاصی در WWDC

در آخرین هفته ماه ژوئن اپل کنفرانس سالانه توسعه دهندگان خود را برگزار کرد. این شرکت همانند همیشه نسخه‌های جدید سیستم عامل آیفون، آیپد، مک، اپل تی‌وی و اپل واچ را معرفی کرد.

iOS 14 تغییرات مورد نیازی بسیاری را به همراه داشت، از جمله صفحه تماس باز طراحی شده، app library و ویجت‌ها در صفحه اصلی. macOS Big Sur نیز بزرگترین بازطراحی مجدد از زمان macOS 10 است. اما اتفاق اصلی این کنفرانس صحبت از مک‌هایی بودند که از تراشه اینتل استفاده نمی‌کردند و اپل از تراشه اختصاصی خود برای آن‌ها استفاده می‌کند.

اپل همچنین از ویژگی‌های نسل بعدی iPadOS, watchOS و tvOS در این رویداد سخن گفت.

جولای: iOS 14 بسیاری از اپلیکیشن‌ها را شرمنده کرد، تیم کوک در کنگره آمریکا

iOS 14 دارای ویژگی‌های بسیاری در زمینه حریم خصوصی است، مانند نشانگرهای بالای صفحه هنگام استفاده از دوربین یا میکروفون و خوانده شدن کلیپ بورد توسط اپلیکیشن‌ها. برنامه‌هایی محبوبی مانند LinkedIn, TikTok و Reddit اطلاعات کلیپ بورد یا همان ذخیره شده در حافظه موقت هنگام کپی کردن را بدون هیچ دلیلی می‌خواندند. اینستاگرام حتی در صورتی که نیاز به دسترسی به دوربین نبود، از دوربین شما استفاده می‌کرد! از اپلیکیشنی که متعلق به کمپانی فیس بوک است انتظار دیگری دارید؟!!!

در ماه جولای تیم کوک توسط کنگره ایالات متحده آمریکا فراخوانده شد که برای قوانین ضد انحصار و کمسیسون‌های ۳۰ درصدی اپل استور توضیح دهد.

آگوست: ارزش اپل به دو تریلیون دلار رسید، حذف Fortnite از اپ استور

اپل در ماه آگوست به ارزش دو تریلیون دلار رسید و با ارزش‌ترین شرکت دنیا شد. در همان ماه اپل بازی محبوب Fortnite را از اپ استور حذف کرد و اپیک گیمز توسعه دهنده بازی کوپرتینویی‌ها را به دادگاه کشاند. اپیک گیمز سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل را دور زد تا ۳۰ درصد کمیسیون اپل را ندهد و غول کوپرتینو به بدترین شکل پاسخ آن‌‌ها را داد.

تیم پانگو نیز در همین ماه یک اکسپلویت غیرقابل رفع در تراشه امنیتی آیفون یافت.

سپتامبر: عرضه آیپد ایر نسل ۴، اپل واچ سری ۶ و اپل وان

اپل در ماه سپتامبر از آیپد ایر جدید، اپل واچ سری ۶، اپل واچ SE و اپل وان رونمایی کرد. آیپد ایر دومین خانواده آیپد بود که از دکمه هوم دل کند و صفحه نمایش با حاشیه اندک را ارائه داد. آیپد ایر ۴ از تراشه A14 بایونیک اپل بهره می‌برد و تاچ آیدی در دکمه پاور جای گرفت. آیپد ایر ۲۰۲۰ با گزینه‌های رنگی جدید، بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داد.

اپل واچ سری ۶ نیز رونمایی شد و ویژگی‌های مورد انتظار از جمله ردیابی خواب و اندازه گیری اکسیژن خون را در آن شاهد بودیم. در کنار اپل واچ سری ۶ ما شاهد اپل واچ SE نیز بودیم. اپل همچنین از پکیج اشتراکی اپل وان نیز رونمایی کرد که سرویس‌های مختلف اپل را به صورت پکیجی با قیمت کمتری ارائه می‌دهد.

این کمپانی همچنین نسخه نهایی iOS 14, tvOS 14 و watchOS 7 را برای عموم عرضه کرد. iOS 14 در اولین هفته اول عرضه روی بیش از ۲۶ درصد آیفون‌ها نصب شد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

اکتبر: آیفون سری ۱۲ و هوم پاد مینی

اپل سرانجام در ماه اکتبر سری آیفون ۱۲ و هوم مینی را عرضه کرد. آیفون ۱۲ با صفحه نمایش اولد خود با اقبال خوبی همراه شد و این سری را به اولین سری آیفون تبدیل کرد که در آن خبری از صفحه نمایش LCD و طراحی شبیه به آیفون ۵ نبود. این گوشی از پردازنده A14 بایونیک بهره می‌برد که با فناوری ۵ نانومتری تولید شده و با ۵G و مگ سیف همراه است. این شرکت همچنین از آیفون ۱۲ مینی نیز رونمایی کرد.

آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس با سنسور LiDAR همراه بودند که برای واقعیت افزوده و بهبود تصویر برداری کاربرد دارد. آیفون ۱۲ پرو مکس اولین سری آیفون است که از برادر کوچکتر خود در زمینه دوربین بهتر است. دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس با سنسور ۴۷ درصد بزرگتر و قابلیت سنسور شیفت همراه است. شما می‌تواند نقد و بررسی کامل ما برای آیفون ۱۲ پرو مکس را در اینجا بخوانید.

این شرکت همچنین با معرفی هوم پاد مینی مدل جدیدی از خانواده هوم پاد را رونمایی کرد که ۹۹ دلار قیمت دارد. هوم پاد مینی با طراحی کروی شکل، اندازه کوچکتر و تراشه S5 همراه است.

نوامبر: مک‌های M1 وارد می‌شوند و کاهش کمیسیون برای توسعه دهندگان اپلکیشن‌های کوچک

نوامبر ماه انتقال از مک‌ها مبتنی به اینتل به تراشه خود اپل بود. این کمپانی در آخرین رویداد مجازی خود در سال ۲۰۲۰  مک بوک ایر، مک بوک پرو و مک مینی با تراشه M1 را رونمایی کرد. تراشه جدید در مقایسه مک‌های مجهز به پردازنده اینتل، عملکرد و دوام باتری بهتری را ارائه می‌دهد. اپل برای بهبود شرایط این تغییر پردازنده، نسخه جدیدی از روزتا را عرضه کرد. روزتا باعث می‌شود که مک‌های M1 نرم افزارهای نوشته شده برای مک‌های x86 را اجرا کند.

اپل در کنار معرفی از مک‌های جدید، خبر از کاهش کمیسیون‌های اپ استور خبر داد که این یک پیروزی بزرگ برای اپیک گیمز بود. در چارچوب برنامه تجارت کوچک، توسعه دهندگانی که کمتر از ۱ میلیون دلار از اپل دریافت می‌کنند از یک تخفیف ۱۵ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

در پی رویداد «یک چیز دیگر» سیستم عامل macOS Big Sur نیز به صورت عمومی منتشر شد. macOS Big Sur تغییرات گسترده‌ای را از نظر طراحی ارائه داد.

دسامبر: ایرپاد مکس معرفی شد، iOS 14.3 همراه با Fitness+ و ProRAW

اپل در ماه دسامبر یعنی آخرین ماه سال ۲۰۲۰ ، با عرضه ایرپاد مکس وارد یک گروه صوتی جدید شد. ایرپاد مکس یک هدفون رو گوشی بزرگ است که ۵۴۹ دلار قیمت دارد. این هدفون با قابلیت‌های حذف نویز فعال، گوشی‌های مغناطیسی قابل تغییر و صدای فضایی معرفی شد.

این کمپانی همچنین سرویس Fitness+ را در دسترس عموم قرار داد. این سرویس برای تمرین در خانه طراحی شده و کاربران با تهیه حق اشتراک از تمرین مربی‌های حرفه‌ای بهره می‌برند. در iOS 14.3 که در این ماه منتشر شد نیز قابلیت ProRAW به آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس اضافه شد. این ویژگی عکاسی با آیفون را به سطح جدیدی می‌برد و عکاسان بسیار از آن استقبال خواهند کرد.

به طور کلی سال ۲۰۲۰ برای اپل خوب بود. این شرکت به ارزش ۲ تریلیون دلار رسیده است، بیش از یک میلیارد کاربر فعال آیفون دارد و برای سه ماهه سوم درآمدی فوق‌العاده داشت که گاهی اوقات فراتر از انتظارات سرمایه گذاران بود. حتی با وجود موانعی همچون کرونا، اتهامات انحصار طلبی و البته آیفونی که شارژر ندارد، اپل در سال ۲۰۲۰ عملکرد خوبی داشت.

نظر شما درباره عملکرد اپل در سال ۲۰۲۰ چیست؟ فکر می‌کنید سال ۲۰۲۱ چگونه می‌گذرد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

آیپد 2020آیپد ایر 2020آیپد پرو 2020آیفون 2020اپل واچ 2020ایرپاد 2020ایرپاد مکس 2020تحلیلکرونا