آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز، باتری بزرگتر و … معرفی شدند

اپل به تازگی از چهار مدل جدید آیفون ۱۳ رونمایی کرده است که در میان آن‌ها دو پرچمدار حضور دارند؛ آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس که گران‌ترین و پرامکانات‌ترین آیفون‌های فعلی هستند.

آیفون ۱۳ پرو دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی است، در حالی که آیفون ۱۳ پرو مکس با صفحه نمایش بزرگ ۶.۷ اینچی همراه می‌باشد. هر دو دستگاه نسبت به نسل قبلی خود کمی ضخیم‌تر شده‌اند. دلیل این افزایش ضخامت باتری‌های بزرگتر هستند که کاربران بسیاری خواهان آن بودند. دوربین‌های پشتی نیز بزرگتر شده‌اند و دارای ویژگی‌های جدیدی می‌باشند. هر دو مدل از تراشه قدرتمند A15 بایونیک بهره می‌برند، تراشه‌ای که در دو برادر غیر پرو آن‌ها نیز استفاده شده است.

ویژگی‌های جدید آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس چیست و چه تفاوت‌های با مدل‌هایر غیر پرو دارند؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به طور کامل با این دو پرچمدار جدید اپل آشنا شوید.

همچنین بخوانید:

طراحی، اندازه و رنگ آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

طرای مدل‌های پرو تقریبا مانند نسل قبلی است، کناره‌ها و صفحه نمایش تخت بدون تغییر هستند و بدنه کمی ضخیم‌تر گردیده است. بریدگی بالای صفحه نمایش یا همان ناچ نیز کمی کوچکتر شده، و به گفته خود اپل حدودا ۲۰ درصد کوچکتر از نسل قبلی است.

سایر موارد در طراحی آشنا هستند، شیشه‌های مقاوم و بدنه ساخته شده از فولاد ضد زنگ، که در مقایسه با مدل‌های غیر پرو با بدنه آلومینیومی، آن‌ها را سنگین‌تر می‌کند. آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس همچنین دارای گواهی مقاومت IP68 هستند.

اپل رنگ‌های شاد‌تری را برای مدل‌های غیر پرو در نظر گرفته اما در دو مدل پرو ما شاهد رنگ‌های ملایم‌تر و «حرفه‌ای _Pro» هستیم.

شما چهار رنگ برای انتخاب دارید. رنگ جدید Sierra Blue که یک سایه روشن از آبی است که واقعا جذاب می‌باشد. سه تای دیگر رنگ‌های آشنای طلایی، نقره‌ای و گرافیتی هستند. در پشت دستگاه نیز از شیشه مات استفاده شده است. (برای مشاهده تصاویر زیر در سایر بزرگتر روی آن‌ها کلیک کنید)

صفحه نمایش : ۱۲۰ هرتز ProMotion

آیفون ۱۳ پرو با صفحه نمایش ۶.۱ اینچی اولد همراه است و مدل پرو مکس دارای صفحه نمایش اولد ۶.۷ اینچی می‌باشد.

هر دو دستگاه بسیار زیبا هستند و با حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت هیچ مشکلی برای کار زیر نور خورشید ندارند. این حداکثر روشنایی نسبت به نسل قبلی ۲۵ درصد افزایش یافته و یکی از تفاوت‌های مدل پرو با معمولی است.

اما یک نکته دیگر منحصر به فرد برای نمایشگر آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس وجود دارد، و آن هم صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز ProMotion است. این قابلیت که مدتی است با گوشی‌های اندروید همراه می‌باشد، سرانجام به آیفون نیز اضافه شد. به عبارت دیگر شما صفحه نمایشی را دارید که به جای ۶۰ بار، در هر ثانیه ۱۲۰ بار تازه سازی می‌شود. این افزایش نرخ تازه سازی باعث می‌شود کار کردن با سیستم عامل روان‌تر به نظر برسد و زمانی که با آن کار کنید، به وضوح تغییر را احساس می‌کنید. اما به خاطر داشته باشید وقتی محتوای ثابت دارید، نرخ تازه سازی به صورت خودکار کاهش می‌یابد تا عمر باتری حفظ گردد. اپل می‌گوید که نرخ تازه سازی با سرعت انگشت کاربر مطابقت می‌یابد و از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است.

حافظه داخلی و عملکرد : A15 و ۱ ترابایت

قلب تپنده هر ۴ مدل آیفون ۱۳ تراشه A15 بایونیک اپل است. این تراشه جدید طبیعتا نسبت به نسل قبلی بهتر شده است و برتری اپل نسبت به رقبا در این بخش افزایش می‌دهد.

تراشه A15 بر اساس فناوری ۵ نانومتری ساخته شده است و دارای بیش از ۱۵ میلیارد ترانزیستور می‌باشد. پردازنده اصلی این تراشه ۶ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی آن ۵ هسته‌ای می‌باشد (پردازنده گرافیکی یک هسته بیشتر نسبت به مدل معمولی دارد).

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و برای اولین بار ۱ ترابایت، در دسترس هستند و مانند همیشه در آیفون، خبری از اسلات کارت حافظه برای افزایش ظرفیت نیست.

دوربین با ویژگی‌های پرو : هر سه دوربین ارتقا یافتند

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس در پشت خود با سه دوربین همراه هستند که هر سه نسبت به نسل قبلی ارتقا یافته‌اند.

لنزهای دوربین با مشخصات زیر می‌باشند:

  • دوربین واید (اصلی): بزرگنمایی ۱x، دیافراگم f/1.5، اندازه ۲۶ م.م
  • دوربین اولترا واید: بزرگنمایی ۰.۵x، دیافراگم f/1.8، اندازه ۱۳ م.م
  • دوربین زوم: بزرگنمایی ۳x، اندازه ۷۷ م.م (۱۲ پرو مکس بزرگنمایی ۲.۵x داشت)

سیستم دوربین مدل‌های پرو به طور کامل از مدل‌های معمولی برتر است. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی با دیافراگم کندتری همراه هستند و همچنین دوربین زوم ندارند.

بهبود عکاسی در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

از نظر عکس، دوربین واید آیفون ۱۳ پرو در حال حاضر تا ۲.۲ برابر نور بیشتری را هنگام تصویر برداری در شب دریافت می‌کند و دوربین اولترا واید ۹۲ درصد نور بیشتر می‌گیرد. این دوربین‌ها با الگوریتم SmartHDR4 همراه هستند که دامنه دینامیکی و ارائه رنگ پوست بهتری را به همراه دارد.

یک ویژگی جدید برای علاقمندان به عکاسی اضافه شده که Photographic Styles یا همان سبک‌های عکاسی نام دارد. شما امکان ویرایش استایل‌های مختلفی را برای عکاسی خود را دارید که همگی برای تصاویر آینده قابل ذخیره هستند. این ویژگی در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو وجود دارد.

عکاسی ماکرو نیز به آیفون اضافه شده است و می‌توانید سوژه‌های کوچک را از فاصله نزدیک ۲ سانتی متری ثبت کنید. این ویژگی برای ویدیو نیز در دسترس است و می‌توانید فیلم‌های مارکو بگیرید.

یکی از ویژگی‌های انحصاری مدل‌های پرو، پرتره‌های حالت شب است که در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی وجود ندارد.

پیشرفت‌های فیلمبرداری

هر چهار مدل سری آیفون ۱۳ با یک ویژگی جدید همراه هستند؛ حالت سینمایی. این حالت همان عکاسی پرتره می‌باشد که به فیلم اضافه گردیده است. با این قابلیت هنگام ضبط فیلم، سوژه با فوکوس واضح همراه است و پس زمینه تار می‌گردد. این قابلیت به صورت خودکار و با استفاده از یادگیری ماشینی و یا به صورت دستی قابل تنظیم است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و شما برای اولین بار در دنیا می‌توانید فوکوس را هنگام ویرایش فیلم تغییر دهید!

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که فقط در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس حضور دارد و در مدل‌های معمولی نیست، پشتیبانی از کدک‌های ProRes است که در اواخر سال جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرد. این ویژگی کمی شبیه به حالت RAW برای ویدیو‌ها است و برای ویرایش ویدیو در برنامه‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro، انعطاف بیشتری را ارائه می‌دهد.

سنسور LiDAR نیز که برای واقعیت افزوده کاربرد دارد، فقط در مدل‌های پرو در دسترس است.

کیفیت صدا

هر دو آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکسT با اسپیکرهای دوگانه همراه هستند که یکی در پایین دستگاه و دیگری در گوشی قرار گرفته است. کیفیت آن شبیه به نسل قبلی خود می‌باشد و نسبت به تلفن‌های هوشمند معمولی، بیس و عمق بیشتری دارند.

هنوز هم خبری از پورت ۳.۵ م.م هدفون نیست و در حال حاضر برای همه عادی شده است. شما می‌توانید از پورت لایتنینگ برای هدفون سیمی استفاده کنید یا از هدفون‌های بی‌سیم مانند ایرپاد بهره ببرید.

باتری و شارژ

آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین عمر باتری را در میان تمامی آیفون‌ها دارد.

جدای از اندازه صفحه نمایش، باتری آیفون ۱۳ پرو مکس، یکی از قانع کننده‌ترین دلایل خرید آن نسبت به آیفون ۱۳ پرو است. امسال اپل در تمامی مدل‌ها باتری بزرگتری را نسبت به نسل قبلی استفاده کرده اما مدل پرو مکس، بیشترین افزایش عمر باتری را داشته است.

در حالی که اپل ظرفیت باتری را مشخص نمی‌کند، گفته که آیفون ۱۳ پرو نسبت به نسل قبلی ۱.۵ ساعت عمر بیشتری دارد. آیفون ۱۳ پرو مکس هم با ۲.۵ ساعت افزایش عمر باتری همراه است که آن را به بهترین آیفون تاریخ از نظر باتری تبدیل می‌کند.

برای درک این تفاوت کافی است به اطلاعات رسمی ارائه شده از سمت اپل برای پخش ویدیو نگاهی بکنیم:

  • آیفون ۱۳ پرو مکس – ۲۵ ساعت
  • آیفون ۱۳ پرو – ۲۰ ساعت
  • آیفون ۱۲ پرو مکس – ۱۲ ساعت
  • آیفون ۱۲ پرو – ۱۱ ساعت

فوق‌العاده است! در پخش ویدیو کارکرد باتری تقریبا دوبرابر شده است و بی‌صبرانه منتظر آزمایش آن هستیم.

در این سری از آیفون هم خبری از آداپتور شارژر درون دستگاه نیست و فقط کابل لایتنینگ قرار گرفته است. شما باید یک آداپتور جداگانه بخرید که سریع‌ترین مدلی که اپل به فروش می‌رساند، ۲۰ وات قدرت دارد و به قیمت ۲۰ دلار به فروش می‌رسد.

همچنین هر چهار مدل جدید از شارژ بی‌سیم مگ سیف با حداکثر سرعت ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

قیمت و زمان عرضه آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

قیمت سری آیفون ۱۳ تقریبا مشابه نسل قبلی است.

  • آیفون ۱۳ پرو مکس : ۱۱۰۰ دلار برای مدل پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • آیفون ۱۳ پرو: ۱۰۰۰ دلار برای مدل پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • آیفون ۱۳: ۸۳۰ دلار برای مدل پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • آیفون ۱۳ مینی: ۷۳۰ دلار با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت

اولین آیفون ۱۳ در تاریخ ۲ مهر ماه به دست کاربران می‌رسد و تا رسیدن به بازار ایران و متعادل شدن قیمت ۳-۴ هفته‌ای زمان می‌برد.

آیفونآیفون 13 پروآیفون 13 پرو مکسآیفون 2021