نقد و بررسی آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ : قدرت M1 و محدودیت iPadOS

آیپد پرو ۲۰۲۱ جدید M1 ، با ترکیب آشنای شیشه و فلز نسل‌های قبلی همراه است اما عملکردی تقریبا دو برابر آیپد پرو نسل قبلی ارائه می‌دهد. آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ با صفحه نمایش LCD، بلندگوهای خارق العاده، عمر باتری کافی برای یک روز و سازگاری با لوازم جانبی مختلف همراه است. بدون شک این تبلت، برای دانشجویان و برخی از افراد حرفه‌ای مناسب است. با این حال iPadOS 14 هنوز چیز هیجان انگیزی را به این دستگاه اضافه نکرده است.

همچنین بخوانید:

طراحی

یک سال دیگر و یک آیپد دیگر؛ از آنجایی که طراحی این محصول اپل واقعا بی نقص می‌باشد، اپل تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته ایجاد نکرده است. قاب پشتی آیپد پرو یکپارچه فلزی و پنل جلویی آن شیشه است و حاشیه‌های کوچک گردی در گوشه‌های صفحه نمایش رتینای آن به چشم می‌خورد.

در کنار حفره‌های چهارگانه اسپیکر، پورت USB-C، کلیدهای تنظیم صدا و پاور وجود دارد. در پشت دستگاه هم دقیقا همان کانکتور کیبورد نسل قبل را داریم.

آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ کمی از نسل قبلی ضخیم‌تر است که قسمتی از آن به خاطر باتری می‌باشد. این تغییر ضخامت باعث شده که اپل مجیک کیبورد جدیدی را هم برای این محصول عرضه کند چون کیبوردهای قدیمی برای استفاده با آیپد پرو ۲۰۲۱ ایده آل نیستند.

البته در بررسی‌های عملی، کیبورد هوشمند Folio برای استفاده نسبتا مناسب است و نیازی به تهیه کیبورد جدید ندارید. حتی گفته می‌شود مجیک کیبورد نسل قبل هم برای آیپد پرو ۲۰۲۱ مناسب است. پس اگر کیبوردهای نسل قبل را دارید، قبل از تهیه کیبورد جدید، آن‌ها را امتحان کنید.

از نظر وزن مدل وای-فای ۱۱ اینچی ۴۶۶ گرم و مدل سیم کارت خورد ۴۷۰ گرم است. با کنار هم گذاشتن ابعاد و وزن به این نتیجه می‌رسیم که یک تبلت نسبتا سبک و نازک در اختیار شما است که احساس استحکام را القا می‌نماید.

آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ : صفحه نمایش

برخلاف مدل ۱۲.۹ اینچی، آیپد پرو ۱۱ اینچی دارای صفحه نمایش LCD مایع رتینا، مشابه نسخه سال گذشته است. گرچه نبود فناوری XDR و mini_LED کمی ناامید کننده است اما به هیج وجه نمایشگر بدی در اینجا نداریم.

صفحه نمایش آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ دارای رزولوشن ۲۳۸۸×۱۶۶۸ با تراکم ۲۶۴ PPI می‌باشد و از فناوری ProMotion نیز پشتیبانی می‌کند. این فناوری یعنی صفحه نمایش با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی همراه است و انیمیشن‌ها و رابط کاربری را بسیار روان‌تر ارائه می‌دهد. زمان پاسخ به لمس یا مداد اپل هم با این فناوری کوتاه‌تر شده است.

نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی در مدل‌های پایه آیپد و آیپد ایر حضور ندارد و اگر از این دستگاه‌ها به آیپد پرو کوچ کنید، قطعا تغییر را به طور ملموس احساس می‌کنید.

از نظر رنگ صفحه نمایش و وضوح، تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته رخ نداده است. البته این بدان معنا نیست که ما رنگ‌های زیبا و وضوح مناسبی نداریم و عملکرد این صفحه نمایش حتی در ارائه رنگ سیاه با وجود LCD بودن، قابل توجه است.

با این حال ارائه رنگ مشکی در اندازه صفحه نمایش‌های اولد نیست و ما خروجی بهتری را در صفحه نمایش Mini-LED نسخه ۱۲.۹ اینچی داریم.

از نظر حداکثر روشنایی هم صفحه نمایش تا ۶۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند و مشکل خاصی در این زمینه حتی در فضای باز با نور خورشید نخواهید داشت.

آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ : دوربین

در پشت آیپد پرو ۲۰۲۱ ماژول دوربین آشنایی را داریم که با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سوپرواید ۱۰ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۵ درجه همراه است. در کنار این دو سنسور، اسکنر LiDAR، فلاش و میکروفون دیده می‌شود.

در دوربین جلو نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۲ درجه حضور دارد. دوربین جلو از حالت پرتره که سوژه تصویر را واضح و پس زمینه را تار می‌نماید، پشتیبانی می‌کند. هنگام گرفتن تصاویر در حالت پرتره نور طبیعی لحاظ می‌شود اما می‌توانید برای داشتن چهره‌ای روشن‌تر، نور استدیویی و برای خطوط برحسته صورت، نور کانتور را انتخاب کنید. حتی گزینه‌ای به عنوان نور صحنه هم وجود دارد که با آن پس زمینه به جای محو شدن، کاملا پاک می‌شود که البته بی‌نقص نیست و گاها باعث از دست رفتن برخی از جزئیات در لبه‌ها می‌گردد. به هر حال قابلیت‌های پرتره دوربین سلفی آیپد پرو ۲۰۲۱ برای کسانی که با تبلت خود عکس سلفی زیادی می‌گیرند، سرگرم کننده است.

دوربین‌های واید عقب و جلوی آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱، صحنه‌های نسبتا گسترده‌ای را ثبت می‌کنند. برای گرفتن عکس‌های گروهی نیازی به تلاش برای جا دادن همه نیست و اگر بخواهید از اشیاء مختلف مانند ساختمان یا مجسمه عکس برداری کنید، نیازی به عقب رفتن چندان نیست که همه چیز در کادر جا شود.

به طور کلی دوربین آیپد پرو نمی‌تواند با یک دوربین گوشی هوشمند پرچمدار رقابت کند اما اگر تصاویر در شرایط نوری مناسب گرفته شوند، بسیار زیبا و واضح خواهند بود.

آیپد پرو ۲۰۲۱ می‌تواند ویدیوها را با رزولوشن ۴k و با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. ویدیوهای صحنه آهسته هم با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه قابل ضبط هستند. این کیفیت برای یوتیوبرهای حرفه‌ای هم که نیاز به فیلمبرداری، ویرایش و انتشار فیلم‌های خود در آیپد دارند، بسیار مناسب است. از تمامی تبلت‌های موجود در بازار، آیپد پرو دوربین با کیفیت‌تری برای عکاسی و فیلمبرداری دارد.

در کنار دوربین جلوی آیپد پرو، فیس آیدی قرار دارد که راه احراز هویت بیومتریک دستگاه می‌باشد. در محیط‌های مختلف نوری و حتی تاریک هم فیس آیدی به خوبی عمل می‌کند. اگرچه در بررسی روزمره گاها با پیام خطای چهره خیلی دور است مواجه شدیم، در صورتی که چندان دور نبودیم.

کار با فیس آیدی سریع و آسان است. برای راه اندازه اولیه یک اسکن از صورت شما می‌شود که حدود یک دقیقه زمان می‌برد و برخلاف قابلیت‌های مشابه در تلفن‌های اندرویدی با تصویری از شما فریب نمی‌خورد و کاملا ایمن و قابل اعتماد است.

لازم به ذکر است که در آیپد پرو، برخلاف آیپد ایر ۲۰۲۰، خبری از از تاچ آیدی نیست.

صدا

قطعا اگر بخواهیم بهترین تبلت از نظر صدا را معرفی کنیم، به آیپد پرو ۲۰۲۱ می‌رسیم. اگر تبلت را در حالت افقی بگیرید دو بلندگو در هر طرف دارید.

اسپیکرها صدای بلند، واضح و با باس مناسب را ارائه می‌دهند. آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ با صدای بلند می‌تواند جوابگوی موسیقی یک اتاق باشد. اگر از یک بلندگوی کوچک بلوتوثی بهتر نباشد، عملکردی نزدیک به آن دارد. به لطف مکان قرار گیری بلندگوها، ارائه صدای استریو به خوبی انجام می‌شود. این یعنی هنگام بازی و یا تماشای فیلم، صدایی که از سمت راست و چپ می‌آید را از همان جهت می‌شنوید.

آیپد پرو ۲۰۲۱ از پورت هدفون ۳.۵ م.م پشتیبانی نمی‌کند و باید با استفاده از مبدل هدفون با این کانکتور را به تبلت خود متصل کنید. برای استفاده بی دردسر از هدفون باید به خرید نسخه‌های بلوتوثی مانند ایرپاد روی بیاورید.

عملکرد و نرم افزار

اینجاست که همه چیز سوال پیش می‌آورد! آیا آیپد پرو ۲۰۲۱ یک کامپیوتر است؟ وقتی آن را با یک کیبورد استفاده کنید مطئنا شبیه می‌شود. اما فریب نخورید، iPadOS 14 هنوز هم یک سیستم عامل پیشرفته تلفن هوشمند است که برنامه‌های آیفون را در سایز بزرگتری ارائه می‌دهد.

تعداد کمی از نرم افزارها مانند ویرایشگر فیلم LumaFusion و برنامه طراحی Procreate، حس کلاس دسکتاپ را به شما القا می‌کنند. دانشجویان و برخی از افراد حرفه‌ای می‌توانند با آیپد کنار بیایند اما برای همه شرایط ایده آل نیست.

این همان جایی است که iPadOS 15 تعیین کننده می‌باشد. طبق شایعات با این نسخه، اپل برنامه‌های حرفه‌ای macOS مانند Logic Pro و Final Cut Pro را به iPadOS می‌آورد. علاوه بر این، انتظار داریم که مولتی تسکینگ و مدیریت فایل‌ها بهبود یابد. البته این موارد گمانه زنی هستند که در بخش خواسته‌های ما از iPadOS 15 هم به آن‌ها اشاره داشتیم. آیا iPadOS 15 بزرگترین به روزرسانی آیپد خواهد بود یا قرار است ناامید شویم؟ تنها کاری که فعلا می‌توانیم انجام دهیم، انتظار برای رویداد WWDC 2021 است.

با این حال در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی عملکرد آیپد خارق‌العاده است. اپلیکیشن‌ها به سرعت باز می‌شوند و همه کاملا بهینه می‌باشند. هیچ تاخیری دیده نمی‌شود و افراد مختلف به خصوص دانشجویان و دانش آموزان از تجربه روان با iPadOS، نسبت به ویندوز و اندروید، لذت می‌برند.

در آیپد شما یک صفحه در سمت چپ صفحه اصلی دارید که ویجت‌های انتخابی مانند پیش بینی وضح هوا حضور دارند. بقیه صفحات با آیکون اپلیکیشن‌ها پر شده‌اند و در پایین صفحه‌ها نیز داکی شبیه به macOS حضور دارد که می‌توانید از طریق آن سریعا به اپلیکیشن‌های مورد نظرتان دسترسی داشته باشید. از این داک همچنین برای ورود به حالت Split View استفاده می‌شود.

با قابلیت Split View شما می‌توانید دو برنامه را به طور همزمان کنار هم داشته باشید که به طور پیشفرض هر کدام نیمی از صفحه نمایش را می‌گیرند. ویژگی Slide Over هم برای زمانی است که نیاز به بیش از دو برنامه دارید و برنامه‌های دیگر را به صورت پنجره پاپ آپ باز می‌کند. البته این پنجره روی یکی از دو برنامه باز در حالت Split View قرار می‌گیرد. این حالت‌ها با یک تجربه ایده آل از مولتی تسکینگ فاصله دارد بنابراین امیدواریم که در iPadOS 15 شرایط بهتر شود.

برای نصب نرم افزار هم شما می‌توانید از عناوین متعدد موجود در اپ استور استفاده کنید. اپلیکیشن‌های مختلفی به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه در دسترس شما هستند. اگر شما یک سازنده ویدیو، موزیسین، دانشجو، عکاس، هنرمند و … هستید، برنامه‌های مختلفی برای شما وجود دارد. البته این برنامه‌ها نمی‌توانند با برخی از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای کلاس دسکتاپ رقابت کنند اما برای رفع نیاز طیف وسیعی از کاربران کاملا مناسب هستند.

البته اپل برنامه‌های کاربردی رایگانی را برای شروع ارائه می‌دهد. iMovie برای ویرایش فیلم، GarageBand برای ساخت موزیک که بسیار سرگرم کننده است، Pages برای ویرایش و مدیریت اسناد و … از جمله این موارد هستند.

به لطف برنامه Files هم، شما می‌توانید فایل‌های دانلود شده از اینترنت را پوشه بندی و جابجا کنید یا تغییر نام دهید. مدیریت فایل در آیپد نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و نزدیک‌تر از هر زمانی به تجربه کلاس دسکتاپ است.

عمر باتری آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱

مطابق معمول، عمر باتری این آیپد تا ۱۰ ساعت است. اگر کار چندانی با آیپد خود نکنید شارژدهی دستگاه برای دو یا چند روز هم کافی می‎باشد، زیرا مدیریت انرژی در حالت آماده به کار آیپد کاملا عالی است.

در هر حال این یک تبلت عالی برای تمام روز است و نمی‌خواهد که نگرانی بابت تمام شدن شارژ آن طی روز داشته باشید، البته به شرطی که شب آن را شارژ کرده باشید.

درون جعبه آیپد پرو یک کابل شارژ USB-C و آداپتور ۲۰ وات قرار دارد. البته شما می‌توانید آیپد را با کامپیوتر و یا مک خود هم شارژ کنید که طبیعتا زمان بسیار بیشتری را طلب می‌کند.

بهترین جایگزین‌های آیپد پرو

در حال حاضر آیپد ایر ۲۰۲۰ را می‌توان مناسب‌ترین جایگزین این آیپد پرو دانست. آیپد ایر قیمت کمتری دارد و با لوازم جانبی مختلف مانند اپل پنسل ۲، مجیک کیبورد و کیبورد هوشمند Folio سازگار است.

با این حال آیپد پرو جدید به تراشه M1 مجهز است و احتمال دارد که تغییرات بزرگی که iPadOS 15 به همراه دارد، مانند اجرای برنامه‌های دسکتاپ macOS، فقط مختص آیپدهای M1 باشد. البته این فقط حدس و گمان می‌باشد و لازم است هنگام تصمیم گیری در خرید مد نظر قرار گیرد.

آیپد ایر ۴ کیفیت ساخت مناسبی دارد، البته با ماژول دوربین تکی، حاشیه‌های بیشتر صفحه نمایش و پردازنده A14 همراه است.

۸۲%
عالی

آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • باتری
  • صفحه نمایش
  • دوربین
آیپد پروآیپد پرو 11 اینچیآیپد پرو 2021