ده ویژگی برتر اندروید ۱۲ که باید اپل آن‌ها را برای iOS 15 سرقت کند!

ما فاصله اندکی با رویداد WWDC 2021 داریم و با این وجود، جزئیات چندانی را از iOS 15 در اختیار نداریم. از سوی دیگر گوگل نیز اندروید ۱۲ را با ویژگی‌های جذاب معرفی کرده است. در این مطلب ۱۰ ویژگی برتر اندروید ۱۲ ذکر شده که دوست داریم شاهد آن‌ها در iOS 15 باشیم.

با اندروید ۱۲ گوگل طرح ‘Material You’ را ارائه داد. رابط کاربری جدید، رنگارنگ و سرزنده است و تماشای آن لذت بخش می‌باشد. اندروید ۱۲ دارای انیمیشن‌های جدید، آیکون‌های بزرگتر برای دسترسی آسان‌تر، داشبورد حریم خصوصی و … است.

iOS 14 یک به روزرسانی بزرگ با تغییرات زیاد در طراحی، و ویژگی‌های جدید مانند App Library و امکان افزودن ویجت‌ها در صفحه اصلی بود. بنابراین با توجه به شناختی که از اپل داریم، انتظار تغییرات زیاد در iOS 15 را نداریم اما با این حال امیدواریم برخی از ویژگی‌های اندروید ۱۲ را در iOS 15 شاهد باشیم.

بهترین ویژگی‌های اندروید ۱۲

۱- حالت بازی

گوگل در اندروید ۱۲ یک حالت بازی با قابلیت‌های محدود اضافه کرد. این ویژگی مانند سایر حالت‌های بازی تولید کنندگان اندرویدی گسترده نیست اما امکان کارهای اساسی مانند بلاک کردن نوتیفکیشن‌ها، گزینه ضبط سریع صفحه نمایش، مشاهده نرخ فریم بازی و استریم مستقیم بازی در یوتیوب را فراهم می‌کند.

ما در iOS بازی‌های با کیفیت متعددی داریم و واقعا نیاز به یک حالت بازی در iOS احساس می‌شود. شما در حال حاضر با استفاده از فعال کردن حالت Do Not Disturb می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را مسدود کنید اما امیدواریم که اپل حالت بازی را در iOS 15 اضافه کند.

۲- تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها

وضعیت نوتیفکیشن‌ها در iOS کمی آشفته است. اغلب ما عادت داریم که سریعا تمامی نوتیفیکیشن‌ها را ببندیم اما گاها ممکن است یک یا دو اعلان مهم را از دست بدهیم که می‌توانند مشکل ساز شوند.

گوگل در اندروید ۱۲ تاریچه نوتیفیکیشن‌ها را اضافه کرده است و می‌توانید تمامی اعلان‌های ۲۴ ساعت گذشته را مشاهده کنید. iOS در حال حاضر هیچ ویژگی مشابهی ندارد و ما خوشحال می‌شویم که اپل جان آن را به iOS 15 اضافه کند.

۳- تم‌های رنگی

یکی از ویژگی‌های جالب Material You تاثیر گذاری کلی در سیستم عامل است. شما اگر دوست دارید که تم غالب بر گوشی هوشمند شما صورتی باشد، کل سیستم عامل، حتی برنامه‌های شخص ثالث و پس زمینه‌ها با سایه رنگ صورتی همراه هستند.

اپل در حال حاضر حالت تاریک را به خوبی در کل سیستم عامل پیاده سازی می‌کند با این حال شما نمی‌توانید سایه‌های رنگی مورد علاقتان را در کل سیستم عامل اعمال نمایید.

۴- ویجت People

سیستم ویجت اندروید ۱۲ به وضوح از iOS 14 الهام گرفته شده است. یکی از ویجت‌های کاربردی در اندروید ۱۲ که مشابه آن را در iOS نداریم، ویجت People است. این ویجت با نمایش دادن پیام‌ها،  ایمیل‌ها و تماس‌های از دست رفته در یک جا، می‌تواند نقش مهمی در ارتباط شما با افراد نزدیکتان داشته باشد.

البته iOS ویجت تقریبا مشابهی را به نام Favorites داشت که اپل آن را در iOS 14 حذف کرد. با آن ویجت شما امکان تماس یا ارسال پیامک به مخاطبین مورد علاقتان را داشتید. پیاده سازی گوگل مطمئنا بهتر بوده است و حتی برنامه‌های شخص ثالث مانند واتس اپ و سیگنال نیز با این ویحت در ارتباط هستند. حضور چنین ویجتی در آیفون نیز مفید خواهد بود.

۵- لاک اسکرین جدید

اندروید ۱۲ یک طراحی مورد نیاز برای لاک اسکرین را ارائه داده است. لاک اسکرین جدید هوشمند، بصری، متحرک و با رابط کاربری آسان می‌باشد. وقتی نوتیفیکیشنی وجود ندارد اندازه ساعت بزرگ می‌شود و وقتی اعلانی باشد به گوشه بالا سمت جپ می‌رود.

وقتی به لاک اسکرین iOS نگاه می‌کنیم تقریبا از زمان معرفی همین شکل بوده است. شاید بتوان عمده‌ترین تغییرات لاک اسکرین آیفون را تغییر نحوه باز کردن قفل و اضافه کرده ویجت‌ها در صفحه سمت چپ آن دانست. گفته می‌شود اپل یک لاک اسکرین با طراحی جدید را در iOS 15 ارائه می‌دهد که مشتافانه منتظر دیدن آن هستیم.

۶- تغییر پسوردها با یک کلیک

اگرچه این قابلیت منحصرا برای اندروید ۱۲ نیست اما گوگل در مرورگر کروم تغییر رمز عبور وب سایت‌ها را با یک کلیک میسر کرده است. زمانی که رمز عبور شما به سرقت رفته باشد (به طور مثال در نقض داده‌) یا وقتی که فرد دیگری به حسابتان دسترسی پیدا کرده، به شما اطلاع داده می‌شود. وابسته به تنظیمات انجام داده _ چه به گوگل اجازه داده باشید که یک رمز عبور جدید و قوی برای آن در نظر بگیرید و در قسمت مدیریت پسوردهای کروم ذخیره کند یا خیر _ می‌توانید با یک کلیک رمز عبور را تغییر دهید.

Keychain در سیستم عامل‌های اپل فقط زمانی که از رمز عبور تکراری یا ضعیف استفاده کنید به شما هشدار می‌دهد. با وجود اینکه Keychain یکی از قسمت‌های مهم اکو سیستم اپل است باید ببینیم که غول کوپرتینویی این ویژگی را به iOS15 اضافه می‌کند یا خیر.

۷- تنظیمات شخص ثالث در کنترل سنتر

کنترل سنتر نیز از زمان معرفی تغییر چندانی را به خود ندیده است. اگرچه کنترل سنتر برای اغلب کاربران کاملا مفید است اما هنوز هم جای پیشرفت دارد. اپل در حال حاضر به توسعه دهندگان شخص ثالث امکان ایجاد گزینه دلخواه در کنترل سنتر را نمی‌دهد.

از سوی دیگر اندروید این دسترسی را برای اپلیکیشن‌ها باز گذاشته و می‌توانند میانبرهای سفارشی مختلف را به بخش Quick Settings اضافه کنند. از نظر شما اینکه بتوانید از کنترل سنتر VPN را فعال و غیر فعال کنید یا تست سرعت انجام دهید، مفید نیست؟ امیدوارم که اپل در نهایت کنترل سنتر را برای توسعه دهندگان شخص ثالث با iOS 15 باز کند.

۸- حباب‌های چت

حباب‌های چت با اندروید ۱۱ معرفی شدند که برای چت کردن طولانی بسیار کاربردی هستند. زمانی که یک فرد پیامی را به شما از طریق مسیج و یا پیام رسان‌های دیگر مانند واتس اپ ارسال می‌کند، از طریق یک پنجره کوچک می‌توانید ارتباطتان را با آن حفظ کنید. این پنجره کوچک تا زمانی که بخواهید نمایش داده می‌شود و در بالای سایر اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد.

۹- دسته بندی نوتیفیکیشن‌ها

اندروید ۱۲ نوتیفیکیشن‌ها را به سه دسته مکالمات، اطلاعیه‌ها و بی‌صدا تقسیم بندی می‌کند. این دسته بندی به منظم شدن نوتیفیکیشن‌ها و اولویت بندی آن‌ها کمک بسزایی می‌نماید. شاید اپل هم در ۱۷ خرداد و با iOS 15 قابلیت مشابهی را معرفی کند.

۱۰- توقف برنامه‌ها

همه ما اپلیکیشن‌هایی را داریم که خیلی کم از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما نوتیفیکیشن‌های آن و حضورش در پیشنهادات سیری می‌تواند آزار دهنده باشد.

گوگل یک ویژگی را برای توقف اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۲ معرفی کرده است. با این قابلیت شما می‌توانید فعالیت یک برنامه را متوقف کنید و تا زمانی که آن را مجددا فعال نکنید، خبری از استفاده از باتری، رم و یا ارسال نوتیفیکیشن‌ها از سوی آن اپلیکیشن نیست. البته iOS قابلیت دیگری را برای اپلیکیشن‌هایی که چندان از آن‌ها استفاده نمی‌کنید به نام Offload Apps دارد اما این ویژگی برنامه را حذف می‌کند و برای حفظ فضای ذخیره سازی مفید است. با توجه به سیاست‌های همیشگی اپل کمی بعید است که این ویژگی اندروید ۱۲ را در iOS 15 پیاده سازی کند اما حضور آن می‌تواند کاربردی باشد.

شما دوست دارید کدام ویژگی اندروید ۱۲ را در iOS 15 مشاهده کنید؟ انتظارات شما از WWDC 2021 چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

iOSiOS 15اندرویدگوگل