بررسی ایرپاد مکس ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

بعد از چندین سال شایعه در مورد ایرپاد استدیو، اپل سرانجام هدفون روگوشی خود را معرفی کرد اما نام گذاری آن با شایعات فرق داشت. اپل از ایرپاد مکس به عنوان اولین هدفون رو گوشی با برند خود رونمایی کرد.

خب اگر بخواهیم ایرپاد مکس را خیلی سریع شرح دهیم باید بگوییم: آن‌ها کاملا مناسب و راحت هستند، طراحی آشنای اپل در آن مشخص است، حذف نویز عالی، صدای بسیار دقیق و پاسخ فرکانسی ایمن دارد. به بیانی دیگر اگر در بازار به دنبال هدفون‌های عالی باشید قطعا ایرپاد مکس یکی از گزینه‌های شما است.

البته قیمت گذاری این محصول حاشیه‌هایی را به همراه داشت، در صورتی که گزینه‌های مناسبی در بازار با قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار (مانند Sony WH-1000XM4) وجود دارد آیا خرید ایرپاد مکس ۵۵۰ دلاری منقطی است؟

آیا ایرپاد مکس ارزش ۲۵۰ دلار اضافی را دارد؟ خب اگر خیلی در اکو سیستم اپل غرق هستید شاید برای خرید ایرپاد مکس ترغیب شوید اما اگر بخواهم صادقانه بگویم هیچ چیز خیلی شگفت انگیزی در اینجا وجود ندارد.

در این مرحله شاید بگویید که آیا ایرپاد مکس را برای خرید پیشنهاد می‌دهم یا خیر؟ خب باید طراحی ایرپاد مکس را جذاب توصیف کنم، چیزی که شما نمی‌‌توانید جای دیگر بیابید. قابلیت همگام سازی در آیکلاد نیز بسیار جالب است و کیفیت صدای خروجی نقصی ندارد. این مولفه‌ها می‌تواند بسیاری از کاربران را برای خرید تشویق کند. بهتر است برای تصیم نهایی ادامه بررسی را بخوانید.

رقبای ایرپاد مکس

  • Sony WH-1000XM4
  • Bose NC 700
  • Jabra Elite 85h
  • Bower & Wilkins PX7

طراحی ایرپاد مکس

این یکی از قسمت‌هایی است که ایرپاد مکس واقعا می‌درخشد. آن‌ها با وجود سادگی زیبا هستند و اپل بودن خود را فریاد می‌زنند! اگر طرفدار طراحی‌های اپل هستید بدون شک از دیدن ایرپاد مکس لذت می‌برید.

همچنین در ساخت آن‌ها از فلز استفاده شده، از قاب فولاد ضد زنگ گرفته تا گوشی‌ها. شاید بگویید این عالی است اما روی وزن نیز تاثیر منفی دارد. البته ما قبلا نگاهی به این مسئله داشتیم و گفتیم قضاوت واقعی را وقتی باید بکنیم که ایرپاد مکس به بازار عرضه شده باشد. حالا با استفاده از این محصول باید گفت که وزن ایرپاد مکس چندان مسئله مهمی نیست و به سرعت به آن عادت می‌کنید.

بالشتک‌هایی ایرپاد مکس بسیار نرم هستند و با وجود فشار کمی به روی گوش می‌آید، آزار دهنده نیست. ایرپاد مکس در استفاده طولانی باعث خستگی نمی‌شود و توزیع وزن و فشار به خوبی در آن انجام شده است. بدترین ناراحتی که ایرپاد مکس باعث شد، خارش خفیف در اطراف لاله گوش بود.

قسمت بالایی هدفون همانطور که در تبلیغ گفته شده بود، بسیار نرم است و اصلا باعث ناراحتی نمی‌شود.

ما دکمه‌های سخت افزاری را نیز روی این هدفون داریم که عاشق آن‌ها شده‌ام آن هم با تنفر!

ایرپاد مکس توسط دو دکمه کنترل می‌شود که یکی از آن‌ها شبیه به تاج دیجیتال اپل واچ است که مسئول کنترل حجم صدا و پخش/مکس است. دکمه دیگر برای حذف نویز فعال است که برای روشن و خاموش کردن حالت شفافیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که چرخاندن تاج دیجیتال برای کنترل میزان صدا لذت بخش است، اما حس استفاده از دستگاه‌های قدیمی را به آدم می‌دهد و کمی دست و پا گیر است. برای مکث باید یکبار تاج را فشار دهید، برای رفتن به آهنگ بعدی دوبار بزنید و برای برگشتن به آهنگ قبلی سه بار باید این دکمه را فشار دهید. ما بیشتر این روزها به هدفون‌های مبتنی بر لمس عادت کرده‌ایم و به شخصه ترجیح می‌دهم با چرخاندن انگشت روی سطح لمسی صدا را کم و زیاد کنم که کمی طبیعی‌تر و مدرن‌تر است.

همچنین محل قرار گیری دکمه‌ها سخت افزاری را در بالای گوش را دوست ندارم. به احتمال زیاد هر بار که می‌‌خواهید طول هدبند را تغییر دهید، به صورت اتفاقی این دکمه‌ها را فشار خواهید داد.

کیس ایرپاد مکس

در مورد کیس یا همان قاب ایرپاد مکس دو نکته است که باید بدانید. اول اینکه اصلا کیس ایرپاد چیزی شبیه کیف دستی یا چیز دیگر نیست. فقط یک محافظ با فلپ مغناطیسی است که از گوشی‌ها محافظت می‌کند که به سختی می‌توان گفت آن‌ها را در برمی‌گیرد.

نکته دوم هم این است که قطعا ما شاهد عرضه کیف‌های واقعی از سوی تولید کنندگان شخص ثالث و شاید اپل خواهیم بود.

برای خاموش کردن ایرپاد مکس باید آن را در قاب مخصوصش قرار دهید، بله خبری از دکمه خاموش و روشن کردن روی این ایرپاد نیست.

اما نبود این دکمه نباید برای شما ایجاد نگرانی کند چون زمانی که از ایرپاد مکس استفاده نکنید به حالت آماده به کار می‌رود و مصرف باتری کم می‌شود. زمانی که AirPods Max به مدت ۲۴ ساعت از قاب خودش بیرون بود فقط ۵ درصد از شارژ را از دست داد. وقتی که ایرپادز مکس در قاب خودش قرار گیرد این مصرف انرژی به حداقل خود می‌رسد.

این بدان معنا است که می‌توانید میان شلوغی‌های روزمره هدفون خود را بدون کیس به استراحت بفرستید و هر زمانی که خواستید بدون نگرانی در مورد مصرف باتری مجدد از آن استفاده کنید و نبود قاب AirPods Max در شرایط مختلف نباید برای شما دغدغه ایجاد کند.

کیفت صدای ایرپادز مکس اپل

خب احتمالا برچسب قیمت ۵۵۰ دلاری توقع شما را از کیفیت صدا بالا می‌برد. آیا می‌توان کیفیت صدای ایرپاد مکس کوپرتینویی‌ها را فوق‌العاده توصیف کرد؟ بگی نگی!

باید قسمت بررسی کیفیت صدا را به دو قسمت تقسیم کنیم: جزئیات صدا و پاسخ فرکانسی.

شاید انتظارات از پاسخ فرکانسی یا همان رنج صدای زیر، میانه و بالای ایرپاد مکس با هیاهوی زیاد بالا رفت اما نتیجه کمی مرا نا امید کرد. این پاسخ فرکانسی کاملا ایمن است و شاید در ابتدای استفاده تحسین شما را برانگیزد و باس به اندازه کافی شنیده می‌شود؛ البته نه به اندازه هدفون‌های بیتس. ایرپاد مکس در صداهای زیر کنترل بیشتری دارد اما واقعیت این است که باس سطح بالا را آنطور که صدابرداران از آن لذت می‌برند، ارائه نمی‌دهد.

هیچ صدای زنگی و یا درخششی در میانه بالا قرار ندارد و هیچ صدای تیز خطرناکی اضافه نمی‌شود. البته این را نمی‌توان بد دانست چون به سختی می‌توانید آهنگی را پیدا کنید که از طریق ایرپاد مکس کاملا بد به نظر برسد. مطمئنا در اغلب مواقع فقط لذت همراه شما است.

می‌توان نکته آزار دهنده در این قسمت را اپل بودن دانست! شما هیچ برنامه‌ای را در دسترس ندارید که بتوانید اکولایزر را آنطور که می‌خواهید تنظیم کنید. از اپل چیزی غیر از این انتظار داشتید؟

وقتی بحث به وضوح واقعی صدا و جداسازی سازها می‌شود، صدای ایرپادز مکس بسیار زیبا، شفاف و با جزئیات است. شما می‌توانید هر ضرب و تولید صدا را در آن به خوبی تشخیص دهید، حتی اگر بسیار ضعیف باشد.

پس اکولایزر صدا قابل قبول است و جزئیات به خوبی ارائه می‌شوند.

حذف نویز فعال و شفافیت در AirPods Max

عالی است! اگر بخواهم به طور خلاصه در مورد حذف نویز فعال بگویم. این ویژگی قطعا به خوبی هدفون‌های رده بالای چند هزار دلاری نیست اما به طور قابل توجهی صدای محیطی را مهار می‌کند. صداهای مختلف به سختی می‌توانند از این قابلیت ایرپاد مکس رد شوند، صدای کولر، جاروبرقی و موتور ماشین به خوبی ساکت می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه از ایرپادز مکس هنگام رانندگی استفاده نکنید!

حالت شفافیت AirPods Max نیز عملکرد خوبی دارد. اما با این ویژگی آشنایی دارید؟ زمانی که شفافیت فعال باشد شما صدای محیط بیرون را به صورت زنده در گوش خود می‌شنوید و نقطه مقابل حالت حذف نویز فعال است.

هدفون‌های رقیب نیز حالت شفافیت را دارند، البته هر برندی نام خود را روی این حالت گذاشته است. اما معمولا عملکرد خوبی نسبت به ایرپاد مکس ندارند. حالت شفافیت در ایرپاد مکس صداها را کاملا طبیعی به گوش شما می‌رساند و حتی می‌توانید جهت صدا را هم تشخیص دهید.

قطعا حالت شفافیت هنگام رانندگی، عبور از یک خیابان شلوغ و … کاربرد دارد و همیشه نمی‌توان صدای محیط بیرون را نادیده گرفت.

صدای فضایی ایرپاد مکس

صدای فضای و یا همان Spatial Audio یکی از قابلیت‌هایی است که اپل روی آن برای ایرپادز مکس مانور داد اما این قابلیت چیست؟

اساسا اگر محتوای شما با استاندارد ۵.۱ و ۷.۱ ضبط شده باشد، ایرپاد مکس سعی در شبیه سازی این صدا برای شما می‌کند. این ویژگی با سنسورهای درون هدفون کار می‌کند و موقیعت سر شما را در نظر می‌گیرد و با حرکت سرتان باعث می‌شود فکر کنید صدا از یک منبع واقعی در کنار شماست و با حرکت سر شما آن را شبیه سازی می‌کند.

یک مثال ساده، به فرض فکر کنید که در حال تماشای یک صحنه گفتگو هستید که موزیک در پس زمینه شنیده می‌شود. موسیقی از همه جا شینده می‌شود و به نظر می‌رسد که بالای سر شما و کمی در پشت قرار دارد. اگر در همین حالت سرتان را از چپ به راست بچرخانید، فکر می‌کنید که صدای مکالمه از سمت تبلت شما است و منبع صدا نسبت به چرخش سر شما شبیه سازی می‌شود.

آخ اشتباهی گفتم تبلت! این ویژگی فقط در iOS و iPadOS در دسترس است پس باید بگوییم آیپد شما! این ویژگی بسیار جذاب و شگفت انگیز است ولی صادقانه بگویم نمی‌تواند یک تغییر دهنده بازی باشد.

اتصال AirPods Max

ایرپاد مکس یک هدفون بلوتوثی است و به سادگی هر چه تمام‌تر به محصولات اپل از جمله آیفون، آیپد و مک بوک متصل می‌شود. درست مانند ایرپاد پرو یا ایرپاد زمانی که شما آن را با یکی از دستگاه‌های متصل به آیکلاد خود جفت سازی کنید، به صورت خودکار با سایر دستگاه‌های متصل به آن آیکلاد جفت سازی می‌شود.

این کار سوییچ بین دستگاه‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند و در بیشتر مواقع حتی نیاز به انجام کاری نیست. با آیفون خود موسیقی پخش کنید، به ایرپاد مکس می‌رسد. پخش را متوقف کنید و به تماشای فیلم در آیپد خود بشینید، ایرپاد مکس صدا را برای شما پخش می‌کند.

در واقع یکی از دلایل فروش بالای ایرپاد معمولی همین سوییچ آسان بین دستگاه‌های مختلف بود. آن‌ها اولین بادهای بی‌سیم بودند که به این سادگی تغییر ار انجام می‌دادند.

اما رقبای ایرپادز مکس هم قابلیت مشابهی دارند، Sony WH-1000XM4 و Bose 700 امکان اتصال همزمان به چند دستگاه را دارند. البته آن‌ها می‌توانند به طور همزمان به دو دستگاه متصل باشند و این برای بسیاری از کاربران کافی است.

از نظر برد نیز ایرپاد مکس به خوبی می‌تواند چند اتاق را پوشش دهد و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

آیا می‌تواند ایرپادز مکس را به تلفن یا تلبت اندروید متصل کرد؟

قطعا این کار امکان پذیر است و برای آن باید مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • بلوتوث را در دستگاه خود را روشن کنید و اسکن نمایید
  • در ایرپاد مکس دکمه حذف نویز فعال را فشار دهید و نگه دارید
  • وقتی LED سفید چشمک زن را دیدید، ایرپادز مکس در تلفن پیدا می‌شود
  • AirPods Max را از گوشی یا تبلت اندرویدی خود انتخاب کنید

آیا ویژگی حذف نویز فعال و شفافیت در دسترس کاربران اندروید است؟ بله شما می‌توانید از این دو حالت استفاده کنید ولی خبری از ویژگی صدای فضایی و یا سوییچ خودکار بین دستگاه‌ها نیست.

همچنین بخوانید: اینستاگرام از دوربین گوشی شما در شرایطی که نیاز نیست، استفاده می‌کند!!! 

عمر باتری ایرپاد مکس

اپل در تبلیغات خود عمر باتری ایرپادز مکس را ۲۰ ساعت اعلام کرده است.در حالی که من سعی نکردم باتری آن را به صفر برسانم تا ادعای اپل مشخص شود، اما اصلا برای استفاده از باتری تحت فشار قرار نگرفتم. در دو روز پشت سر هم به مدت ۶ ساعت متوالی از آن‌ها استفاده کردم و ۴۰ درصد از شارژ باتری باقی ماند. پس می‌توان آمار رسمی را واقعی دانست.

ایرپاد مکس دارای یک کابل لایتینگ به USB-C در جعبه است اما همانطور که حدس می‌زنید خبری از آداپتور شارژ نیست.با این حال شما می‌توانید از یک شارژ آیفون قدیمی استفاده کنید، اگرچه به اندازه کافی سریع نیستند.

۸۱%
عالی

ایرپاد مکس

  • طراحی
  • قیمت
  • امکانات
  • باتری
ایرپادایرپاد مکسایرپاد مکس 2020