تاریخچه آیفون اپل : تکامل تلفن هوشمندی که همه چیز را شروع کرد

تاریخچه آیفون اپل از سال ۲۰۰۷ شروع می‌شود که استیو جابز روی صحنه در یک کنفرانس، دستگاهی اسرار آمیز را با سه قالبیت کلیدی معرفی کرد؛ یک پخش کننده موزیک ایرپاد، یک دستگاه برای استفاده از اینترنت و یک تلفن که دنیا را سورپرایز کرد. اولین نسل آیفون اپل.

در حالی که آیفون از زمان معرفی اولین مدلش تغییر زیادی کرده، بنیادی که در آغاز برای آن در نظر گرفته شد، موفقیتش را برای سال‌های بعد هم تضمین کرد. هر آیفون در زمان خود یک عملکرد روان، رابط کاربری ساده و تمرکز روی حریم خصوصی داشته و مجموعه‌ی ویژگی‌های آن، آیفون را از سایر گوشی‌های هوشمند متمایز کرد.

ما در این مطلب به تمامی آیفون‌های اپل می‌پردازیم و ویژگی‌های کلیدی و پیشرفت‌های آن را نسل به نسل بررسی کردیم. با ما همراه باشید.

تمام آیفون‌های اپل :

  • ۲۰۰۷: آیفون
  • ۲۰۰۸: آیفون ۳G
  • ۲۰۰۹: آیفون ۳GS
  • ۲۰۱۰: آیفون ۴
  • ۲۰۱۱: آیفون ۴s
  • ۲۰۱۲: آیفون ۵
  • ۲۰۱۳:آیفون ۵s و آیفون ۵c
  • ۲۰۱۴: آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس
  • ۲۰۱۵: آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس
  • ۲۰۱۶: آیفون SE
  • ۲۰۱۶: آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس
  • ۲۰۱۷: آیفون X، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس
  • ۲۰۱۸: آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS مکس
  • ۲۰۱۹: آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس
  • ۲۰۲۰: آیفون SE
  • ۲۰۲۰: آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس
  • ۲۰۲۱: آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

نکته: آیفون SE 2016 در این مطلب بررسی نشده چون در زمان خود هیچ نوآوری نداشت و صرفا یک گوشی میان رده برای قشر خاصی از کاربران بود.

آیفون

۶ تیر ۱۳۸۶

آیفون سه محصول است – یک تلفن همراه انقلابی، یک آیپاد با صفحه نمایش بزرگ لمسی، یک دستگاه برای دستیابی به اینترنت با ایمیل کلاس دسکتاپ، مرور وب، نقشه‌ها و جستجو در یک دستگاه کوچک و سبک وزن.

اولین نسل آیفون مسیر گوشی‌های هوشمند مدرن را شکل داد، ما قبل از آیفون گوشی‌های هوشمند دیگری را هم داشتیم اما اصلا شبیه به آیفون نبودند. آیفون با صفحه نمایش بزرگ، رابط کاربری چند لمسی نوآورانه و اولین کیبورد لمسی، یک مفهوم جدید را از گوشی هوشمند به نمایش گذاشت. اپل در آن زمان آیفون را اول به عنوان یک تلفن، دوم به عنوان یک آیپاد و سوم به عنوان یک وسیله برای ارتباط با اینترنت معرفی کرد اما حالا اکثرا جنبه سوم برایشان اولویت دارد.

اگر بخواهیم به تمامی نوآوری‌های اولین نسل آیفون بپردازیم، بسیار طولانی خواهد شد و یک مقاله و شاید یک کناب برای توصیف همه آن‌ها کافی نباشد. اما در اینجا خلاصه‌ای از آن‌ها را عنوان کرده‌ایم:

  • صفحه نمایش ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۳۲۰×۴۸۰
  • iOS، یک رابط کاربری لمسی با پشتیبانی از چند لمس که با انگشت کار می‌کند
  • اتصال به اینترنت ۲G با سرویس گیرنده ایمیل و مرورگر وب
  • دوربین عکاسی ۲ مگاپیکسلی بدون پشتیبانی از فیلمبرداری
  • سنسور نور محیط و مجاورتی
  • کیبورد روی صفحه نمایش لمسی
  • ظرفیت ذخیره سازی ۴/۸/۱۶ گیگابایت
  • اپلیکیشن‌های یوتیوب، گوگل مپ و جستجوی گوگل
  • پخش کننده موزیک و ویدیو آیپاد با پشتیبانی از آیتونز

آیفون ۳G

۲۱ تیر ۱۳۸۷

درست یک روز قبل از معرفی نسل دوم آیفون اپل یعنی آیفون ۳G، اپل استور رسما شروع به کار کرد. البته اپ استور در نسل اول آیفون هم در دسترس قرار گرفت و رونمایی از آن به اندازه رونمایی از یک آیفون جدید مهم بود.

آیفون ۳G اندازه صفحه نمایش نسل قبلی را حفظ کرد اما با طراحی جدید و پلاستیک براق همراه شد و از اتصال ۳G هم پشتیبانی می‌کرد که بارگیری صفحات وب را سریعتر نمود. آیفون ۳G اولین آیفون اپل بود که با GPS همراه بود، ارتباط ماهواره‌ای که موقعیت مکانی گوشی را مشخص می‌کرد و بخش مهمی از نقشه‌ها و مسیر یابی است.

آیفون ۳G ظرفیت ۴ گیگابایت نداشت و فقط در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی به دست کاربران رسید. در این آیفون همچنین یک مشکل مهم نسل قبلی رفع شده بود، پورت هدفون ۳.۵ در آیفون نسل اول بیش از حد در بدنه فرو رفته بود و این مشکل استفاده از بسیاری از هدفون‌ها را بدون مبدل مختل کرده بود. اپل در وب سایت خود هم به این مشکل اعتراف کرد و گفت برخی هدفون‌ها نیاز به مبدلی دارند که به صورت جداگانه به فروش می‌رسید.

آیفون ۳GS

۲۹ خرداد ۱۳۸۸

آیفون ۳GS به جای یک دستگاه با تغییرات رادیکالی، یک به روزرسانی تدریجی بود اما پیشرفت‌های مهمی از نظر سرعت و اتصال ۳G به همراه داشت.

حرف S در آیفون ۳GS از کلمه Speed به معنای سرعت گرفته شده بود، زیرا این گوشی قدرتمندتر از نسل قبلی خود بود. اما مهمترین ویژگی آیفون ۳GS اضافه شده امکان ضبط ویدیو به آیفون بود. دوربین ۳ مگاپیکسلی آیفون ۳GS می‌توانست فیلم‌ها را با کیفیت VGA (480p) ضبط کند.

آیفون ۳GS همچنین اولین آیفون با قطب نمای دیجیتال بود که آن را قادر ساخت جهت صحیح را در نقشه نشان دهد.

سایر نوآوری‌ها اغلب در حوزه نرم افزار بودند: ویژگی‌های اصلی مانند کپی و چسابندن، نوتیفیشکن، صفحه کلید در حالت افقی و … در سال ۲۰۰۹ به آیفون اضافه شدند.

آیفون ۴

۳ تیر ۱۳۸۹

از نظر بسیاری از مشتریان اپل، آیفون ۴ بهترین طراحی را در بین تمامی آیفون‌ها داشت. آیفون ۴ اولین بازطراحی اساسی در سری آیفون بود که یک گوشی هوشمند جذاب با ترکیب شیشه و فلز را به تصویر کشید. همچنین اولین آیفون با صفحه نمایش رتینا با رزولوشن ۶۴۰×۹۶۰ بود که اپل ادعا می‌کرد محدوده شبکیه (رتینا) چشم انسان هم همینقدر است. این اولین تلفن هوشمند با این وضوح بود و تا دو سال دیگر هم این روند پایدار بود.

آیفون ۴ یک مشکل بزرگ داشت که به آن اصطلاحا antenna-gate می‌گفتند. این مشکل باعث میشد که سیگنال‌های ارسالی و دریافتی سیم کارت به راحتی توسط دست شما مسدود شوند و اپل هرگز این مسئله را به طور رسمی برطرف نکرد و فقط راه حل‌هایی را برای رخ دادن آن ارائه کرد!

نوآوری‌های آیفون ۴ هم بسیار زیاد بودند و ما در ادامه موارد مهم آن را ذکر کرده‌ایم:

  • بالاترین رزولوشن صحفه نمایش تلفن‌های همراه با رتینا
  • اولین آیفون با دوربین سلفی
  • دوربین جدید ۵ مگاپیکسلی با امکان ضبط ویدیو با کیفیت ۷۲۰p HD
  • پشتیبانی از میکرو سیم کارت
  • طراحی جدید با تلفیق شیشه و فلز
  • میکروفون ثانویه برای حذف نویز

آیفون ۴s

۲۲ مهر ۱۳۹۰

سال ۲۰۱۱ احتمالا سخت‌ترین و غم انگیزترین سال برای اپل و طرفدارانش بود. در ۵ اکتبر ۲۰۱۱، فقط یک روز پس از معرفی آیفون ۴s، استیو جابز، بنیان گذار اپل و فردی که این کمپانی را به عنوان یک شرکت موفق در سطح جهانی معرفی کرد، درگذشت. وی با چشم انداز منحصر به فرد خود برای فناوری، دنیای ما را تغییر داد و تیم کوک جاشین وی شد و میزبان رونمایی از آیفون ۴s هم بود.

ویژگی بزرگ آیفون ۴s سیری بود، دستیار صوتی هوشمندی که توانایی خود را با پاسخ به سوالات فریبنده با چاشنی شوخی به رخ کشید. همچنین این دستیار صوتی کارهای مختلفی همانند تنظیم آلارم و قرارها در تقویم را انجام می‌داد. با این حال یک آیفون ۳.۵ اینچی باید بین رقبای اندرویدی با صفحه نمایش بزرگتر برای اپل موفقیت کسب می‌کرد.

آیفون ۴s با طراحی جدید دو آنته معرفی شد و دیگر خبری از مشکل آنتن دهی نسل قبلی در آن نبود. از ویژگی‌های  مهم آیفون ۴s می‌توان به تراشه دو هسته‌ای A5، دوربین ۸ مگاپیکسلی با ثبت تصاویر دقیق و تراز سفید بهتر و سرویس iCloud اشاره کرد.

آیفون ۵

۳۱ شهریور ۱۳۹۱

آیفون ۵ اپل با صفحه نمایش کمی بزرگتر و بلندتر از آیفون‌های قبلی معرفی شد اما این تغییر اساسی نبود که کاربران اپل انتظارش را می‌کشیدند. این تغییر اندازه باعث شد که نسبت صفحه نمایش ۱۶:۹ بشود که برای پخش ویدیو بهتر است چون عموما فیلم‌ها با این ضریب ضبط می‌شوند.

آیفون ۵ یک تغییر مهم برای اپل بود، اولین آیفون بعد از استقلال از کوالکام برای ساخت تراشه سری A. تراشه A5 با طراحی و پیشرفت سرعت خود، همگان را تخت تاثیر قرار داد و پایه و اساس مهمی را بنا نهاد. دیگر اپل می‌توانست نرم افزار و سخت افزار را با توجه به ساخت تراشه توسط خودش بهینه کند. آیفون ۵ طراحی نازک‍تر و وزن سبک‌تری هم داشت.

همچنین این اولین آیفون با پشتیبانی از ۴G LTE بود. صفحه نمایش هم از نظر رنگ پیشرفت کرده بود و تصاویر و فیلم‌ها را با استاندارد sRGB در سراسر وب به خوبی به تصویر می‌کشید.

معرفی آیفون ۵ زمانی بود که اسکات فورستال رئیس نرم افزار iOS از پروژه اپل مپ رونمایی کرد که پروژه در همان ابتدا با شکست مواجه شد. این شکست منجر به اخراح اسکات گردید و جانشین وی iOS را از طراحی قدیمی اسکوئمورفیک جدا کرد.

آیفون ۵s و آیفون ۵c

۲۹ شهریور ۱۳۹۲

در شرایطی که همه رقبا به صفحه نمایش‌های بزرگتر روی آورده بودند، همه نگاه‌ها در سال ۲۰۱۳ روی اپل بود. همه انتظار تلفن هوشمند بزرگتری را از اپل داشتند، اما اپل برای چنین چیزی آماده نبود. آنچه که اپل رونمایی کرد آیفون ۵s بود که از نظر اندازه و طراحی مشابه نسل قبلی خود بود.

اما آیفون ۵s دو ویژگی کلیدی جدید داشت که رقبا از آن محروم بودند، تراشه A7 اپل که اولین تراشه ۶۴ بیتی برای تلفن‎های همراه محسوب میشد و تاچ آیدی که سال‌ها طول کشید تلفن‌های اندرویدی آن را به درستی در سیستم خودشان پیاده کنند. همچنین شاهد بهبود عملکرد دوربین در صحنه‌های کم نور و سایر پیشرفت‌های جزئی بودیم.

آیفون ۵s با یک دوران جدید برای iOS همراه بود، در ژوئن ۲۰۱۳ اپل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان از iOS 7 با تغییرات اساسی در طراحی رونمایی کرد. رابط کاربری که جانی آیو با حفظ المان‌های قدیمی طراحی کرده بود یک قدم بزرگ رو به جلو برای iOS محسوب میشد.

البته در کنار آیفون ۵s، آیفون ۵c هم رونمایی شد که جنس بدنه آن از پلاستیک بود و در رنگ‌های مختلفی عرضه شد.

آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس

۲۸ شهریور ۱۳۹۳

در سال ۲۰۱۵ اپل به انتظارها پایان داد و یک آیفون با صفحه نمایش بزرگتر عرضه کرد. در واقع دو آیفون جدید با صفحه نمایش بزرگتر عرضه شدند و آیفون ۶ با صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و آیفون ۶ پلاس با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی به دست کاربران رسیدند.

این دو محصول در رقابت با سری S و سری نوت سامسونگ بودند اما جنس بدنه و طراحی آن‌ها از رقیب کره‌ای یک سر و گردن بالاتر بود. پرچمداران سامسونگ در آن زمان با بدنه پلاستیکی روانه بازار میشدند. به جرات می‌توان گفت که آیفون ۶ گام مهمی در جهت تعیین طراحی فلزی برای پرچمداران برندهای مختلف بود.

آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس دوربین بسیار بهتری با فوکوس خودکار سریع و فوکوس اتوماتیک مداوم در فیلمبرداری داشتند.

در ظرفیت هم تغییراتی رخ داد، مدل پایه آیفون ۶ هنوز هم ۱۶ گبگایایت حافظه داشت اما گزینه‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت هم برای کاربران در دسترس بود.

آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس

۳ مهر ۱۳۹۴

اپل در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار ضخامت آیفون را افزایش داد. این افزایش ضخامت برای یک فناوری جدید با نام لمس سه بعدی بود که آیفون را قادر می‌ساخت میزان نیروی وارد شده به صفحه نمایش را تشخیص دهد. اپل این ویژگی را در اپلیکیشن‌های خود آمیخت و سایر توسعه دهندگان هم این رویه را در پیش گرفتند. می‌توان لمس سه بعدی را یک کلیک راست در کامپیوتر دانست که کمی برخی کارها را سریع‌تر و راحت‌تر پیش می‌برد.

آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس اولین آیفون‌هایی بودند که می‌توانستند ویدیو ۴k ضبط کنند. گوشی‌های هوشمند اندرویدی از سال‌ها قبل امکان ضبط این ویدیوها را داشتند اما همه آن‌ها محدودیت‌های آزار دهنده‌ای مانند محدودیت ضبط ۵ دقیقه‌ای و عدم امکان ویرایش فیلم در گوشی را داشتند. اپل شاید دیر به این بازی وارد شد اما آیفون ۶s این مشکلات را نداشت و ویدیوها با وضوح  و بیت ریت بالا ضبط می‌شدند. اپل اپلیکیشن iMovie خود را هم به روز کرد تا دو کانال ویدیویی ۴k را هم برای ویرایش پشتیبانی کند. در آن زمان بسیاری از لپ تاپ‌ها هم قادر به ویرایش ویدیو ۴k نبودند ولی آیفون اپل این کار را انجام می‌داد.

از سایر ویژگی‌های جذاب آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس می‌توان به عکس‌های زنده، تصاویر پس زمینه زنده، رنگ جدید رز گلد و قابلیت هی سیری اشاره کرد.

آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس

۲۶ شهریور ۱۳۹۵

در سال ۲۰۱۷ دو اتفاق جدید برای آیفون رخ داد، اپل پورت هدفون ۳.۵ م.م را حذف کرد و آیفون ضد آب شد. این کمپانی در یک حرکت شجاعانه و البته معمولی برای اپل، پورت هدفون ۳.۵ م.م را حذف کرد، مسئله‌ای که به مذاق کاربران خوش نیامد. البته فروش آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس خوب بود اما کاربران بسیاری اعتراض داشتند و حتی کار به امضا جمع کردن برای بازگشت این پورت هم کشید!

همچنین در آیفون ۷ پلاس برای اولین بار شاهد سیستم دوربین دوگانه بودیم که یک لنز تله فوتو در کنار لنز اصلی استفاده شده بود. این لنز تله فوتو امکان زوم اپتیکال و حالت پرتره را به آیفون اضافه کرد. افکت بوکه که حاصل استفاده از دوربین دوگانه بود، تصاویر حرفه‌ای همانند DSLR را ثبت می‌کرد. دوربین آیفون ۷ کوچک نیز به لرزشگیر اپتیکال مجهز شد که به ثبت تصاویر و فیلم‌های بدون تاری و لرزش کمک می‌کرد.

می‌توان خبر بزرگ دیگر برای آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را رنگ جت بلک دانست که همانند شیشه به نظر می‌رسید اما مستعد خش بود. یک رنگ مشکی مات هم موجود عرضه شد که همانند جت بلک خیره کننده نبود اما مشکل خش پذیری را چندان نداشت.

کیفیت صفحه نمایش هم در سری آیفون ۷ بهبود یافت و اپل با استاندارد DCI-P3 رنگ‌های جذاب‌تری را به کاربران ارائه کرد.

آیفون X ، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس

۳۱ شهریور ۱۳۹۶ (سری آیفون ۸) | ۱۲ آبان ۱۳۹۶ (آیفون X)

اپل در سال ۲۰۱۷ با معرفی سه آیفون رکورد زد و به تولید آیفون ۷، آیفون ۶s و آیفون SE هم ادامه داد. همچنین اولین باری بود که ما آیفون با قیمت ۱۰۰۰ دلار را شاهد بودیم و یک افزایش قیمت قابل توجه از ۷۵۰ دلار معمول حساب میشد.

آیفون X همان آیفونی بود که راه را برای آینده هموار کرد: یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش بدون حاشیه (و البته با ناچ) و اولین آیفون با صفحه نمایش اولد! این یعنی تاچ آیدی به کنار رفت و ما با نام تجاری فیس آیدی روبرو شدیم که ایمن‌تر و راحت‌تر از تاچ آیدی بود و با اسکن چهره گوشی را باز می‌کرد.

سایر ویژگی‌های جدید بین آیفون X، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس مشترک بود: پوشش پشتی شیشه‌ای، شارژر بی‌سیم، تراشه A11 بایونیک با موتور عصبی و همچنین ظرفیت‌های ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت.

آیفون XR ، آیفون XS و آیفون XS مکس

۳۰ شهریور ۱۳۹۷ (سری آیفون XS) | 4 آبان ۱۳۹۷ (آیفون XR)

نقد و بررسی: آیفون XR | آیفون XS و آیفون XS مکس

در اواخر سال ۲۰۱۸ هم اپل سنت معرفی سه گوشی جدید به طور همزمان را ادامه داد اما این بار هر سه گوشی با فیس آیدی بودند و خبری از حاشیه صفحه نمایش نبود.

آیفون XS و آیفون XS مکس راه آیفون X را ادامه دادند، یک مدل پریمیوم با قیمت حداقل ۱۰۰ دلار و صفحه نمایش امولد که در پشت آن‌ها دوربین دوگانه با لنز تله فوتو به چشم می‌خورد.

آیفون XR ارزان‌ترین مدل این سری بود، اما هنوز هم نسبت به قیمت گذاری سابق اپل گران بود و از ۷۵۰ دلار به فروش می‌رسید. آیفون XR با طراحی جدید و رنگارنگ به بازار عرضه شد. صفحه نمایش بدون حاشیه اما LCD و وضوح HD+ در این آیفون استفاده شد اما همان پردازنده قدرتمند سری XS قلب تپنده این دستگاه بود. دوربین این آیفون برخلاف برادرهای گران قیمتش تکی بود ولی توانست به پرفروش‌ترین آیفون این سری بدل شود.

آیفون ۱۱ ، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرومکس

۲۹ شهریور ۱۳۹۸

نقد و بررسی: آیفون ۱۱ | آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس

مشخصات فنی: آیفون ۱۱ | آیفون ۱۱ پرو | آیفون ۱۱ پرو مکس

در سال ۲۰۱۹ اپل دوباره سه آیفون جدید را روانه بازار کرد که مشابه سری سال گذشته آن بود. تغییر اصلی در دوربینی بود که به هر سه آیفون اضافه شد، یک دوربین سوپرواید که امکان ثبت صحنه‌های بی‌نظیری را فراهم می‌کند.

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس لیاقت پسوند پرو را داشتند و با صفحه نمایش امولد روانه بازار شدند. اپل در سال ۲۰۱۹ خواسته‌ی چند ساله کاربران را اجابت کرد و آیفون‌ها کمی ضخیم‌تر شدند و در عوض ظرفیت باتری آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. سری پرو و مخصوصا پرو مکس توانست عملکرد فوق‌العاده‌ای را در زمینه باتری ارائه دهد. ویژگی مهم دیگری که آیفون‌ها به دست آوردند حالت شب بود که دوربین را قادر به ثبت تصاویر با کیفیت در شرایط نوری کم می‌کرد. این پروسه به صورت خودکار و به تشخیص آیفون انجام می‌گرفت و با ترکیب تصاویر مختلف و نوردهی طولانی، یک خروجی عالی را ارائه می‌دهد.

آیفون ۱۱ همانند نسل قبلی خود پرفروشترین آیفون در این سری بود. اپل به طور هوشمندانه‌ای قیمت مدل پایه آیفون ۱۱ را ۷۰۰ دلار گذاشت که ۵۰ دلار کمتر از قیمت مدل پایه آیفون XR در زمان عرضه بود و این به محبوبیت آیفون ۱۱ کمک شایانی کرد. البته استفاده از صفحه نمایش LCD در یک گوشی نسبتا گران در سال ۲۰۱۹ منتقدانی بسیاری داشت.

آیفون SE 2020

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

نقد و بررسی آیفون SE 2020

اپل برند آیفون SE را در اوایل سال ۲۰۲۰ برگرداند. درست زمانی که بیماری همه گیر کرونا در کولاک اولیه خود بود و ضربه‌های سنگینی به اقتصاد وارد کرد. این تلفن هوشمند با برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری سریعا به موفقیت رسید. با تراشه A13 در آن زمان، از بسیاری از تلفن‌های اندرویدی آن بازه قیمت قدرتمندتر بود.

اما نسل دوم آیفون SE به اندازه نسل اول کوچک نبود. ما در این آیفون یک شاسی آیفون ۸ را شاهد بودیم، بنابراین شما با یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی روبرو بودید. دوربین تک در پشت دستگاه قادر به ضبط فیلم‌های ۴K با کیفیت عالی بود. در حالی که گزینه‌های دیگر این رنج قیمت گاها با لنزهای واید و تله فوتو همراه بودند، آیفون SE جدید با دوربین تکی خود عملکرد بی‌نظیری داشت.

بزرگترین مشکل آیفون SE 2020 را می‌توان عمر باتری دانست. یک باتری ۱۸۰۰ میلی آمپری یعنی اگر حتی میزان نسبتا کمی از گوشی هوشمندتان استفاده کنید، ممکن است در طی روز هم مجبور به استفاده از شارژ شوید که قطعا تجربه خوبی نیست.

آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ ، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

۲ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳ آبان ۱۳۹۹

نقد و بررسی: آیفون ۱۲ مینی | آیفون ۱۲ | آیفون ۱۲ پرو | آیفون ۱۲ پرومکس

در اواخر سال ۲۰۲۰، اپل برای اولین بار، تقریبا همزمان ۴ آیفون را روانه بازار کرد. پس از سال‌ها تغییراتی را در ظاهر آیفون را هم داد، کناره‌های تخت، بدنه نازک‌تر و البته یک گوشی کوچکتر به نام آیفون ۱۲ مینی.

هر چهار آیفون سری ۱۲ با قابلیت اتصال ۵G، روانه بازار شدند. اپل طبق معمولا به بهترین شکل این فناوری را ارائه داد، پشتیبانی از mmWave  در ایالات متحده آمریکا و یک ویژگی هوشمند برای استفاده از شبکه LTE زمانی که عمر باتری مناسب نبود.

همچنین هر چهار مدل از نمایشگرهای اولد با رنگ‌های زیبا، مشکی عمیق‌ و کنتراست بالا بهره می‌بردند. در حالی که از سری آیفون ۱۱، فقط نسخه‌های پرو دارای این صفحه نمایش بودند.

آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین نسخه سری ۱۲ بود اما آیفون‌های پرو هم به خاطر دوربین‌های پیشرفته‌تر فروش مناسبی را تجربه کردند.

آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ ، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

۲ مهر ماه ۱۴۰۰

نقد و بررسی: آیفون ۱۳ مینی | آیفون ۱۳ | آیفون ۱۳ پرو | آیفون ۱۳ پرو مکس

با وجود کمبود جهانی تراشه، اپل سری آیفون ۱۳ را به موقع عرضه کرد و هر ۴ مدل همراه با هم روانه بازار شدند. این سری از نظر اندازه با نسل قبلی تفاوتی ندارد و ما شاهد یک مدل مینی ۵.۴ اینچی، دو آیفون ۶.۱ اینچی و یک مدل پرو مکس ۶.۷ اینچی هستیم.

ارتقا قابل توجه در خانواده آیفون‌های ۲۰۲۱ بدون شک افزایش ظرفیت باتری آن‌ها است. هر چهار مدل آیفون با باتری بزرگتری نسبت به نسل قبلی همراه هستند و از ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت آن‌ها بیشتر است. این افزایش ظرفیت، باعث بهبود قابل توجه عمر باتری شده است و آیفون ۱۳ پرو مکس در زمان عرضه خود بهترین عمر باتری را در بین تمامی آیفون‌ها و پرچمداران سایر برندها ارائه می‌داد.

در قسمت دوربین، اپل ویژگی سبک‌های عکاسی را ارائه داد که پردازش تصاویر را تغییر می‌دهد و روشی کارآمد برای کنترل رنگ و کنتراست است. هر چهار آیفون ۲۰۲۱ با حالت سینمایی همراه هستند که فیلم‌هایی با کیفیت ۱۰۸۰p را در این حالت ضبط می‌کنند. با حالت سینمایی، پس زمینه تار می‌شود و دوربین به صورت خودکار فوکوس می‌کند، چیزی شبیه به فیلم‌های هالیوودی. اغلب کاربران از این حالت راضی هستند اما تعداد کمی به برخی از جنبه‌های آن انتقاد دارند. با این وجود حالت سینمایی اپل از تماملی رقبا و حتی دوربین‌های رده پایین بهتر است و با کمی خلاقیت می‌توانید از آن لذت ببرید.

سری آیفون ۱۳ با صفحه نمایش روشن‌تری نیز همراه می‌باشد و ناچ دوست نداشتنی، ۲۰ درصد کوچکتر شده است. باتری‌های بزرگتر در این سری باعث شده که ضخیم‌تر و سنگین‌تر از نسل قبلی باشند.

آیفونآیفون 11آیفون 11 Maxآیفون 11 پروآیفون 11 پرو مکسآیفون 12آیفون 12 پروآیفون 12 پرو مکسآیفون 12 مینیآیفون 2011آیفون 2017آیفون 2018آیفون 2019آیفون 2020آیفون 4آیفون 4sآیفون 5آیفون 5sآیفون 6آیفون 6 پلاسآیفون 6sآیفون 6s پلاسآیفون 7آیفون 7 پلاسآیفون 8آیفون 8 پلاسآیفون SEآیفون Xآیفون XRآیفون XSآیفون XS maxآیفون XS مکسآیفون ایکسآیفون ایکس‌آرآیفون ایکس‌اس مکس