بررسی آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس

آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس، بهترین آیفون‌های ساخته شده هستند و در حال حاضر گرانترین گوشی‌های اپل محسوب می‌شوند. از ۹۹۹ دلار که برای آیفون ایکس‌اس در نظر گرفته شده است تا ۱۴۴۹ دلار که برای بالاترین ظرفیت آیفون ایکس‌اس مکس می‌باشد. اپل مطمئنا برای محصولات جدید خود سخت کار کرده است، بیاید با هم نگاهی به این دو تلفن هوشمند جدید بیندازیم.

طراحی‌

طراحی این دستگاه در مقایسه با نسل قبلی خود خیلی تغییر نکرده است، در واقع به غیر از خطوط آنتن هیچ چیز تغییر نکرده است. بزرگترین نوآوری که در این دستگاه رخ داده است اضافه شدن رنگ طلایی است. اما اگر شما فردی هستید که سریع از رنگ‌ها خسته می‌شوید انتخاب رنگ‌های خاکستری یا نقره‌ای می‌تواند هوشمندانه‌تر باشد.

آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس درست است که از نظر ظاهر شبیه به آیفون ایکس هستند اما آیفون‌های جدید از هر نظر مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. این دو دستگاه دارای گواهینامه IP68 هستند در حالی که آیفون قبلی دارای گواهینامه IP67 بود. این تفاوت بزرگی نیست اما از نظر فنی خانواده آیفون ایکس‌اس می‌توانند تا مدت ۳۰ دقیقه در عمق دو متری دوام بیاورند. اپل به صراحت گفته است که آیفون‌های جدید در مقابل انواع نوشیدنی همانند قهوه، چایی، نوشابه و… مقاوم است و مقامت این دستگاه به آب محدود نمی‌شود. این تاکید می‌تواند خیال ما را از این قابلیت بیش از پیش راحت کند.

اندازه آیفون ایکس‌اس مکس

بیش از این درباره طراحی آیفون ایکس‌اس صحبت نمی‌کنیم، درست است که نسبت به نسل گذشته تغییری نکرده است اما واقعا زیباست! شاید هیجان این دو دستگاه بیشتر به خاطر آیفون ایکس‌اس مکس و اندازه این دستگاه باشد.

آیفون ایکس‌اس مکس تقریبا هم اندازه آیفون ۸ پلاس است، بیاید صادق باشیم، کسی واقعا ابعاد و طراحی سری پلاس را دوست ندارد. به هر حال، حالا که جلوی این سایز دستگاه را یک صفحه نمایش ۶.۵ اینچی اولد پوشانده است شرایط کمی تغییر کرده است اما نمی‌توان به آن یک طراحی شگفت انگیز گفت. آیفون ایکس‌اس مکس بزرگ و کمی سنگین است، این دستگاه حدودا ۲۰۸ گرم وزن دارن و حدود ۱۷ درصد از آیفون ایکس‌اس سنگین‌تر است.

اگر شما سایز سری پلاس را تجربه کرده‌اید و با آن راحت بوده‌اید پس انتخاب این دستگاه با صفحه نمایش‌ بدون حاشیه قطعا انتخابی جذاب برای شما خواهد بود. چون واقعا حاشیه‌های کنار صفحه نمایش به خصوص در سری پلاس آزار دهنده بودند. این دستگاه بسیار زیبا و مدرن به نظر می‌رسد ولی خب افراد کمی هستند که سایز دست‌هایشان با این گوشی متناسب باشد! به هر حال نیاز است که اپل برای نسل‌های کمی از وزن آن بکاهد و آن را باریک‌تر کند که نیاز نباشد برای حمل آن احساس راحتی نداشته باشید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو دستگاه با شیشه‌ای که اپل آن را قوی‌ترین شیشه استفاده شده در گوشی‌های هوشمند می‌نامد، محافظت می‌شود. تراکم پیکسلی هر دو دستگاه با هم برابر است و اپل در نسخه مکس فقط رزولوشن را افزایش داده و اساسا کیفیت صفحه نمایش هر دو دستگاه برابر است و تنها تفاوت در اینجا سایز بزرتگ‌تر صفحه نمایش آیفون اس‌ایکس مکس می‌باشد.

صفحه نمایش دستگاه همانطور که انتظار می‎رود تصاویری زنده و با کیفیت را ارائه می‌دهد و تقریبا سرتاسر پنل جلویی را پوشانده است. خبر خوب اینجاست که با گذشت بیش از یک سال از عرضه آیفون ایکس تا کنون خبری مبنی بر سوختن صفحه نمایش این دستگاه منتشر نشده است، این بدان معناست که ترفندهای سفارشی اپل برای محافظت از صحفه نمایش اولد کارآمد بوده‌اند.

صفحه نمایش آیفون ایکس‌اس مکس بزرگ است و اگر از یکی از نسخه‌های پلاس به این دستگاه مهاجرت کنید، تغییر آنقدر غم انگیز نخواهد بود اما اگر از سایز‌های معمولی اپل رو به استفاده از سری مکس بیاورید شاید کنار آمدن با آن حداقل در اوایل برای شما سخت باشد. صفحه نمایش آیفون ایکس‌اس مکس برای لذت بردن از رسانه‌ها همانند فیلم، عکس و بازی بسیار عالی است و اگر این موارد برای شما اهمیت دارد می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

اگر بخواهیم در سایر موارد صفحه نمایش آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس را در نظر بگیریم، فقط یک ایمیل بیشتر در برنامه ایمیل، یک یادداشت و نیم بیشتر در برنامه یادداشت‌ها، چندین گزینه بیشتر در تنظیمات و کمی بیشتر از یک وب سایت در نسخه مکس جا می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های آیفون ایکس‌اس مکس split-view می‌باشد که به طور مثال با آن میتوانید در حالت افقی لیست کلی ایمیل‌ها را در سمت چپ و ایمیل انتخابی را در سمت راست مشاهده کنید.البته در سری پلاس نیز در گذشته ما شاهده این ویژگی بودیم.

دستگاه حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است کنتراست بالاتر بهتر است دمای رنگ (کلوین) گاما دقت رنگ rgbcmy پایین تر بهتر است دقت رنگ grayscale پایین تر بهتر است
آیفون ایکس‌اس ۶۶۴
(عالی)
۲
(عالی)
قابل اندازه گیری نیست
(عالی)
۶۶۴۴
(عالی)
۲.۲ ۰.۹۱
(عالی)
۲.۱
(خوب)
 آیفون ایکس‌اس مکس ۶۵۷
(عالی)
۲
(عالی)
قابل اندازه گیری نیست
(عالی)
۶۶۴۰
(عالی)
۲.۲۵ ۰.۸۸
(عالی)
۱.۳۷
(عالی)
گلکسی S9 ۶۷۳
(عالی)
۱
(عالی)
قابل اندازه گیری نیست
(عالی)
۶۶۶۹
(عالی)
۲.۱۲ ۲.۳۸
(خوب)
۵.۹۸
(میانگین)
گلکسی نوت ۹ ۵۷۵
(عالی)
۲
(عالی)
قابل اندازه گیری نیست
(عالی)
۶۳۶۴
(عالی)
۲.۰۸ ۲.۱۷
(خوب)
۲.۶۷
(خوب)

قابلیت True Tone واقعا عالی است اما در اولد بی‌نقص نیست

یکی از قابلیت‌های هوشمند صفحه نمایش آیفون‌های اخیر True Tone است که با در نظر گرفتن محیط اطراف تعادل رنگ دستگاه را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود که رنگ‌ها همیشه طبیعی به نظر برسند، قابلیتی که در آیفون ایکس‌اس و آیفون اس‌ایکس مکس نیز شاهده آن بوده‌ایم. به هر حال، True Tone همانند آیفون ایکس در بعضی از مواقع عالی کار می‌کند اما گاهی نیز ممکن است دست و پا گیر باشد و بیش از حد رنگ‌ها را به سمت گرمی سوق می‌دهد. در مقایسه با دستگاه‌های اپل که از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کنند، همانند آیفون ۸ یا آیپد پرو، صفحه نمایش اولد اپل در تنظیم رنگ سفید کمی مشکل دارد و اغلب رنگ را به سمت زردی می‌برد به جای اینکه به سمت سفیدی تعادل رنگ را هدایت کند. به دلایلی این ویژگی در نمایشگرهای LCD اپل بهتر کار می‌کند.

HDR

آیفون XS و آیفون XS Max همانند آیفون X، هر دو از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند. این دو استاندارد HDR  به این معناست که صفحه نمایش اولد از کنتراست بالا و طیف رنگی گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند تا محتوای ثبت شده در فرمت HDR به درستی نمایش داده شود.

فیلم‌های HDR به طور کلی می‌توانند رنگ‌های غنی‌تر و همچنین جزئیات بیشتر در هایلایت‌ها و سایه‌ها به نمایش بگذارند تا یک نگاه کامل و واقعی‌تر برای شما ایجاد شود. از آن جایی که محتوای HDR برای نمایشگرهای بزرگ و متناسب با سالن پذیرایی تولید شده‌اند مطمئنا در سایز گوشی هیچ مشکلی از نظر افت کیفیت نخواهد داشت. بعد از مشاهده فیلم‌های HDR10 و Dolby Vision، ما نمیتوانیم بگوییم که پیشرفت پیشگامانه‌ای در مقایسه با دستگاه‌هایی که این دو استاندارد را ندارد، رخ داده است. البته این بستگی به محتوای پخش شده هم دارد چون برخی از فیلم‎ها HDR بیشتری نسبت به سایرین دارند.

اگر شما به دنبال محتوای HDR هستید اپل کاتالوگ کاملی در آیتونز دارد و همچنین می‌توانید این عناوین را در نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو بیابید.

علاوه بر تجربه بصری عالی، بلندگوهای استریو نیز بهبود یافته‌اند که نه تنها صدایی شگفت انگیز را برای یک گوشی هوشمند ارائه می‌دهند، بلکه حالا صدای آن‌ها بیشتر شده و با اثر استدیویی بیشتر به کار خود ادامه می‌دهند.

رابط کاربری و ویژگی‌ها

این دو دستگاه هر دو از iOS 12 بهره می‌برند که عملکردی فوق‌العاده و ویژگی‌های متنوعی دارد.

اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد مموجی است. حالا دیگر خبری از یک لیست با کارکترهای از پیش تعیین شده و محدود انیموجی نیست، حالا شما می‌توانید یک شخصیت جدید را بسازید که حتی می‌تواند شبیه شما باشد. اگر تلاش کنید چهره‌ای شبیه به خودتان بسازید این قابلیت بیش از پیش سرگرم کننده خواهد بود و می‌توانید از آن در تماس‌های فیس‌تایم استفاده کنید.

البته iOS 12 تنها به سرگرمی محدود نمی‌شود، در این مقاله قبلا به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. علاوه بر افزایش عملکرد بسیار واقعی برای آیفون‌های جدید و قدیمی، ویژگی‌های جدیدی همچون نوتیفیکیشن‌های گروهی،قابلیت‌های پیشرفته واقعیت افزوده، Screen Time و همچنین فیس تایم جدید است که می‌توانید تا ۳۲ نفر به طور همزمان ویدیو کنفرانس تشکیل دهید.

تراشه قدرتمند A12 Bionic باعث شده که برخی پیشرفت‌ها منحصر به دو پرچمدار جدید اپل باشند. با استفاده از قدرت پردازش فوق‌العاده و همچنین موتور عصبی جدیدی که برای یادگیری و عملیات‌های شبیه سازی تدارک دیده شده، آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس برای فیس آیدی و همچنین جستجوی هوشمندانه بین تصاویر بسیار بهتر عمل می‌کنند. به طور مثال شما اگر دنبال تصویری از سگتان هستید، می‌توانید در کادر جستجو فقط عبارت Dog را تایپ کنید، تمام نتایج مربوطه به شما نمایش داده می‌شود بدون اینکه شما هیچ برچسب گذاری خاصی برای این دسته از تصاویر انجام داده باشید. بر خلاف برنامه‎‌های اندرویدی که از فناوری ابری برای این کار استفاده می‌کنند، اپل تمام بار را بر روی قدرت پردازش دستگاه قرار داده است و از نظر تئوری حداقل برای حریم خصوصی شما بهتر است.

عملکرد: اپل A12 بیونیک و موتور عصبی

ما همواره شاهد این بودیم که اپل هر سال در تراشه‌های اختصاصی سری A خود ارتقاهای قابل توجهی را ایجاد می‌کند و امسال نیز ما را ناامید نکرده است. با این حال این ارتقاها ممکن است در بعضی مناطق خاص باشد و لزوما بهبود عملکرد نباشد. این موضوع را می‌توان به تراشه امسال اپل نسبت داد و اپل نیز همان عنوان بیونیک را که برای A11 در نظر گرفته بود، برای A12 انتخاب کرد.

به گفته اپل، اپل A12 بیونیک با دو هسته قدرتمندتر خود عملکرد را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد، و چهار هسته کم قدرت‌تر مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این نشان می‌دهد که عملکرد آنطور که عموما تصور می‌شود نیست اما به هر حال نباید اختلاف‌ها فاحش باشند و برای عمر باتری نیز مفید هستند.

پردازنده گرافیکی به کار رفته در این دستگاه گفته می‌شود که یک هیولا است (بله دوباره)، با یک طراحی ۴ هسته‌ای جدید (در تراشه A11 سه هسته‌ای بود)، این پردازنده عملکرد گرافیکیش ۵۰ درصد نسبت به سری قبلی بهتر شده است. اما واقعا آزمایش این مسئله دشوار است، چون تراشه‌های قبلی اپل نیز فوق العاده بوده‌اند و ضعفی دیده نمی‌شد که با سری جدید برطرف شود. با این وجود اپل فقط سعی می‌کند که ثابت کند محصولاتش فوق‌العاده است.

شاید این تراشه برای شما هیجان انگیز به نظر نرسید چون تنها در یکسری عدد و مقایسه شرح داده شد. به طور خاص، موتور عصبی و پردازنده سینگنال تصویری جدید از نقاط قابل توجه اپل A12 هستند. موتور عصبی به کار رفته قدرت یادگیری ماشینی دستگاه‌های اپل را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود الگوها شناسایی شوند و پیشبینی‌های دقیقی صورت گیرد و تجربه کسب کنند. همانطور که رایانه‌ها دقیق‌تر، پیشرفته‌تر و فعال‌تر عمل می‌کنند، مشخص می‌شود که چنین فناوری‌های در آینده بسیار مهم خواهند بود. بنابراین موتور عصبی جدید اپل A12 بیونیک در آینده می‌تواند توانایی بیشتری به دست آورد.

می‌‎توانید عملکرد این تراشه را بر اساس بنچمارک‌های مختلف و در مقایسه با دو پرچمدار سامسونگ مشاهده کنید. (هر چه اعداد بالاتر باشند، بهتر است.)

نکته قابل توجه این است که ما نمی‌توانیم از تمام مواردی که اشاره شد لذت ببریم. خود اپل هم نمونه قابل بحثی از این تکنولوژی ارائه نداده است. ما اکنون می‌دانیم که گوشی هوشمند ما در جستجوی متنی برای تصاویر بهتر عمل می‌کند، اما به غیر از این دقیقا نمی‌دانیم یادگیری آیفون برای تجربه بهتر ما کجا به کار می‌آید!

حافظه: تا ۵۱۲ گیگابایت

اپل سال گذشته آیفون X و آیفون ۸ را با ظرفیت‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت معرفی کرد. امسال اما پا فراتر گذاشته است و آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس را با ظرفیت‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ روانه بازار کرد. متاسفانه نسخه پایه همچنان با ظرفیت ۶۴ گیگابایت عرضه می‌شود اما هنوز هم برای ذخیره سازی برنامه و بازی کافی است. اما اگر علاقه به گرفتن ویدیوهای ۴k دارید، به خصوص در ۶۰ فریم در ثانیه، مطمئنا ۲۵۶ گیگابایت و حتی ۵۱۲ گیگابایت می‌تواند گزینه معقول‌تری باشد.

اپل همچنین رم دستگاه را نیز ارتقا داده است. در آیفون ۸ و آیفون ایکس ظرفیت رم ۳ گیگابایت بود اما در آیفون XS و آیفون XS Max این مقدار به ۴ رسیده است. در اینجا نیز اپل سنت شکنی کرده است، رم نسل قبلی آیفون حداقل باید ۲-۳ سال دیگر در پرچمداران استفاده می‌شد!

دوربین‌

در سال‌های اخیر تمرکز اپل بر روی دوربین‌های آیفون بوده است، آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس نیز از نظر دوربین پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

ویژگی جدید Smart HDR نام دارد. اپل با استفاده از ISP (پردازنده سیگنال تصویری) پیشرفته‌تر، موتور عصبی و اینترفیس‌های بهتر، پردازش پیچیده‌تر تصاویر را انجام می‌دهد. HDR هوشمند بر اساس محاسبات بسیار به تصاویر روشن‌‎تر و با این حال متعادل‌تری دست می‌یابد. شبیه به آن چیزی که در گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل با دوربین‌های تحسین شده دیده‌ایم.

همانند هر نوع HDR دیگر، HDR هوشمند اپل نیز قصد دارد که جزئیات بیشتری را در سایه‌ها و هایلایت‎ها به نمایش بگذارد، در حالی که سوژه با نور صحیح به نمایش گذاشته می‌شود. عکس‌های زیادی با دوبین جدید آیفون XS انداختیم و نتیجه در مقایسه با آیفون X بهتر بود و می‌توان گفت پیشرفت مشخص است. HDR Smart به خوبی کار می‌کند و یک پیشرفت قابل توجه در دوربین آیفون‌های جدید رخ داده است. HDR هوشمند به صورت پیش فرض فعال است که البته می‌توانید در تنظیمات آن را غیرفعال کنید.

سرعت دوربین گرفتن عکس (ثانیه) پایین تر بهتر است گرفتن عکس HDR (ثانیه) پایین تر بهتر است
آیفون XS ۰.۹ ۱.۴
آیفون XS مکس ۰.۹ ۱.۴
گلکسی S9 ۰.۷ ۱
گلکسی نوت ۹ ۱.۱ ۱.۴

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید دوربین آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌‌اس مکس، کنترل عمق یا Depth Control است. این ویژگی شما را قادر می‌سازد که بوکه (تاری پس زمینه) را در عکس‌های پرتره کنترل کنید. پس از اینکه شما یک عکس پرتره از فردی بگیرید، با مراجعه به تنظیمات و گزینه ویرایش تصاویر، علاوه بر افکت‌های شناخته شده، گزینه‌ای برای میزان تاری نیز مشاهده می‌کنید. این گزینه تلاش می‌کند مقدار بوکه را که از لنزهایی با دیافراگم ۱.۴ تا F16 هستند را شبیه سازی کند.

ما سعی کردیم این قابلیت را در تعدادی از تصاویر به کار ببریم، و می‌توان گفت تنظیمات پیشفرض F4.5 در اکثر موارد خوب به نظر می‌رسد، با این حال شما هنوز هم می‌توانید با میزان تاری دلخواه به یک اثر زیبا برسید. در برخی موارد دوربین نمی‌تواند سوژه را به خوبی به تصویر بکشد و با کاهش اثر تاری می‌توان به نتیجه بهتری دست یافت.

سنسورهای بهبود یافته‌

حالا به سخت افزار دوربین می‌رسیم. دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی از یک سنسور جدید با پیکسل‌های بزرگتر و عمیق‌تر برای ارتقاء کیفیت و حساسیت نور بهره می‌برد. با این حال به نظر می‌رسد هیچ پیشرفت قابل توجهی برای دوربین ثانویه صورت نگرفته است، دوربین۱۲ مگاپیکسلی و فلش True Tone flash بهبود یافته مواردی هست که برای لنز دوم پشت دستگاه می‌توان گفت.

دوربین جلوی ۷ مگاپیکسلی جلو نیز جدید است و دارای سنسوری سریع‌تر می‌باشد که می‌توان عکس‌های بهتری را در شرایط مختلف به ثبت برساند. دوربین جلو نیز از ISP جدید و موتور عصبی بهره می‌برد و همان پیشرفت‌ها را در قسمت پرتره می‌توان مشاهده کرد و کنترل عمق را از دوربین اصلی به ارث برده است. دوربین سلفی می‌تواند ویدیوهای ۱۰۸۰p را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند، همراه با قابلیت لرزشگیر سینمایی، ما در باره پیشرفت واقعی صحبت میکنیم!

کیفیت تصاویر

آیفون XS و آیفون XS Max عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کنند. در مقایسه با آیفون سال گذشته، آیفون X، همه چیز به لطف HDR هوشمند بهبود یافته است. پیکسل‌های بزرگتر سنسور دوربین نیز تاثیر گذار است، در آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس فقط جزئیات دقیق‌تری نسبت به آیفون ایکس ثبت می‌شود، اما تفاوت بزرگتر را HDR هوشمند و نحوه پردازش تصاویر رقم می‌زند.

تمامی تصویر از HDR هوشمند بهره نمی‌برند اما بسیاری از آن‌ها تحت تاثیر این ویژگی خواهند بود. نگاهی به دو تصویر پرتره پایین بیندازید که یکی با آیفون XS Max و دیگر با آیفون X گرفته شده است. از آنجایی که این یک صحنه پویا است و نور زیادی در پس زمینه قرار دارد، سوژه در عکس گرفته شده با آیفون ایکس بسیار تاریک است. با پردازش پیچیده‌تر آیفون ایکس‌اس مکس سوژه و پس زمینه هر دو به درستی به نمایش درآمده‌اند. 

اینجا یک مثال دیگر وجود دارد، آیفون X به منظور اینکه محیط تیره‌تر و مرکزی صحنه را به خوبی پوشش بدهد، سمت راست تصویر را به خوبی ثبت نکرده است. اما آیفون XS Max یک محدوده دینامیکی بهتری را نشان می‌دهد و همه چیز به طور صحیح نمایش داده می‌شود؛ هیچ جزئیات و یا رنگی در تصویر از دست نرفته است. 

صحبت از رنگ‌ها شد، دوربین آیفون هنوز هم به رنگ‌های گرمتر گرایش دارد اما در بسیاری از موارد این مسئله زیاد نیست، به طوری که تصاویر در اغلب موارد بسیار واقعی هستند.

ضبط ویدیو

پیشرفت‌های جالبی در این بخش صورت گرفته است. همانند تصاویر، محدوده دینامیکی در ضبط ویدیو نیز در آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس افزایش یافته است (فقط تا ۳۰ فریم در ثانیه). و همچنین ضبط استریو نیز در این دو دستگاه وجود دارد و صداهای جالبتری برای فیلم‌های شما به ثبت می‌رسد.

پیشرفت دیگری که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، امکان ضبط ویدیو ۱۰۸۰p با دوربین جلوی دستگاه با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه است که در گذشته این عدد تا ۳۰ فریم در ثانیه بود. همچنین لرزشگر سینمایی، و افزایش محدوده دینامیکی تا ۳۰ فریم در ثانیه دیگر ویژگی‌های دوربین جلو در ضبط ویدیو می‌باشند.

مولتی مدیا

حتی با وجود بریدگی نامرسوم بالای صفحه نمایش، آیفون XS و آیفون XS Max هنوز هم بهترین گوشی‌های موجود برای لذت بردن از مولتی مدیا می‌باشد. بدیهی است که آیفون ایکس‌اس مکس در این حوزه انتخاب بهتری است و اگر شما از گوشی خود برای بازی و مشاهده فیلم زیاد استفاده می‌کنید یک صفحه نمایش اولد ۶.۵ اینچی واقعا کارآمد خواهد بود و مقاومت در برابر آن سخت است. شما اگر این دستگاه را داشته باشید نیازی به تبلت نخواهید داشت.

در حوزه مولتی مدیا پرچمداران اپل حرف‌های بیشتری دارند و می‌توان به بلندگوهای استریو شگفت انگیز این دو دستگاه اشاره کرد. گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان با بلندگوهایی به این کوچکی، چنین خروجی صدایی را دریافت کرد. اسپیکرهای آیفون ایکس عالی بودند، اما آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس بلندگوها را به یک سطح جدید با خروجی صدای بیشتر و حساسیت بیشتر استریو رسانده‌اند.

پس آیفون XS و آیفون XS Max دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای برای سرگرمی هستند و آیتونز، اپل موزیک و اپ استور می‌توانند برای لذت بیشتر از دستگاه در کنار شما باشند. فروشگاه آیتونز برای دریافت فیلم بسیار عالی است، چون فیلم‌های HDR10 و Dolby Vision با برچسب گذاری صحیح در دسترس شما هستند و شما دقیق می‌دانید که چه کیفیتی را دریافت می‌کنید. در تصویر پایین می‌توانید خروجی صدای پرچمداران اپل را در کنار محصولات سامسونگ مشاهده کنید.

کیفیت تماس

هیچ مشکلی برای کیفیت تماس آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس گزارش نشده است و صدای دریافتی واضح و بلند است و ویژگی‌های صوتی خوبی دارد. البته این مسئله به اپراتور و محدوده نیز بستگی دارد. فرد آن طرف گوشی هم به خوبی صدای شما را دریافت می‌کند، واضح و بلند.

همانطور که گفته شد اسپیکرهای دستگاه به خوبی عمل می‌کنند و برای تماس صونی نیز ایده آل هستند.

ویژگی جدید آیفون پشتیبانی از دو سیم کارت است. اپل این ویژگی را با استفاده از eSIM به دستگاه اضافه نموده است. شما تنها یک سیم کارت درون دستگاه می‌توانید قرار دهید، سیم کارت دوم وابسته به اپراتور شما است که از eSIM پشتیبانی کند؛ که تا این لحظه هیچ اپراتوری در ایران از آن پشتیبانی نمی‌کند. شما می‌توانید انتخاب کنید که اینترنت همراه از کدام سیم کارتتان استفاده کند و در صورتی که شما با یکی از سیم کارت‌هایتان در حال مکالمه باشید، و فردی به سیم کارت دیگر شما زنگ بزند به صندوق پستی هدایت می‌شود.

عمر باتری

باتری بخشی است که همیشه انتظار می‌رود بهبودهای عمده در آن رخ دهد اما در این نسل از آیفون بهبود قابل توجهی رخ نداده است.

برای آیفون ایکس‌ای از یک باتری ۲۶۵۹ میلی آمپری استفاده شده است و اپل گفته که عمر باتری تا ۳۰ دقیقه در مقایسه با آیفون X افزایش یافته است که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف به هیج وجه در این حد نیست و دو گوشی عملکردی تقریبا مشابه دارند. اپل گفته که آیفون XS در یک آزمایش باتری کنترل شده برای صحبت تلفنی عمر بیشتری در حدود ۱ ساعت دارد (۲۰ ساعت در مقابل ۲۱ ساعت)، پخش ویدیو (۱۴ در مقابل ۱۳ ساعت) و سایر اعداد گفته شده برابر هستند، ۱۲ ساعت استفاده از اینترنت و ۶۰ ساعت پخش موسیقی. پس نمی‌توان انتظار بهبود زیادی را در بخش عمر باتری داشت.

آیفون ایکس‌اس مکس نیز گفته شده که تا ۱.۵ ساعت بیشتر از آیفون ایکس دوام می‌آورد که در بررسی‌ها نیز مشخص شده بیش از یک ساعت از نسل قبلتر خود عمر باتری دارد که نتیجه بسیار خوبی است اما هنوز به آیفون ۸ پلاس نرسیده‌اند. به لطف باتری ۳۱۷۹ میلی آمپری،  آیفون ایکس‌اس مکس در تمامی بخش‌ها دوام بیشتر نسبت به آیفون ایکس دارد.

در تصویر پایین می‌توانید نتایج تست باتری دو پرچمدار اپل را در مقایسه با دو پرچمدار سامسونگ مشاهده کنید. مقادیر اول عمر باتری است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و مقادیر دوم نیز زمان شارژ شدن دستگاه است که طبیعتا هر چه پایین‌تر باشد، بهتر می‌باشد.

شارژری که همراه آیفون XS و آیفون XS Max عرضه می‌شود بسیار آهسته دستگاه را شارژ می‌کند. با وجود اینکه این آیفون‌ها از تکونولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند اما به هیچ وجه شارژ ۵ واتی که در جعبه دستگاه قرار دارد نمی‌تواند از این ویژگی بهره ببرد. با این شارژر، شارژ آیفون ایکس‌اس از ۰ تا ۱۰۰ حدود ۳ ساعت زمان می‌برد و این عدد برای آیفون ایکس‌اس مکس به ۳ ساعت ۲۹ دقیقه می‌رسد! متاسفانه در حالی که ما منتظر روزی هستیم که اپل دستگاه‌های خود را با شارژرهای قدرتمندتر روانه بازار کند، باید فعلا برای شارژر سریعتر دستگاه هزینه جداگانه برای شارژر پرداخت کرد. شارژر ۱۲ واتی آیپد می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما اگر شما می‌خواهید به سرعت بیشتری برسید باید یک کابل Thunderbolt 3 به لایتینگ تهیه کنید. همچنین می‌توانید از شارژرهای بی‌سیم برای شارژ این دو دستگاه استفاده نمایید.

نتیجه گیری

آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس برای کسانی که مشکل مالی ندارند و به دنبال یک گوشی بدون دردسر هستند قطعا انتخاب‌های به جایی می‌باشند. آن‌ها کامل نیستند، اما نقص‌های جزئی آن‌ها در مقابل نکات مثبت بسیارشان اصلا به چشم نمی‌آید.

سخت افزار قدرتمند، عملکرد بی‌نظیر، صفحه نمایش‌های اولد بزرگ و زیبا (و قابل اعتماد) و دوربین‌های فوق‌العاده، مواردی هستند که شما با خرید این آیفون‌ها به دست می‌آورید. طراحی و ظاهر یک مورد سلیقه‌ای است ولی می‌توان گفت که تقریبا کسی نیست که از طراحی پرچمداران فعلی اپل لذت نبرد. استفاده از فولاد ضد زنگ و شیشه دستگاه را واقعا خیره کننده ساخته است و دوربین‌های دوگانه در پشت دستگاه تکنولوژی این آیفون‌ها را به رخ می‌کشد.

دستگاهی که از یک سیستم عامل فوق‌العاده همانند خودش بهره می‌برد، iOS. این دستگاه می‌تواند ابزاری برای مرور شبکه‌های اجتماعی باشد، یک کامپیوتر جیبی، دوربین عکاسی، مشاهده فیلم و سریال، سازمندهی موارد کاری و … باشد. ما در عصر امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شما هر کاری می‌توانید با سیستم عامل‌های موبایل انجام بدهید. محدودیتی وجود ندارد، شما فقط باید بودجه و آن چه که انتظار دارید را در نظر بگیرید.

شاید برخی نیز در انتخاب بین نسخه معمولی و مکس مانده باشند. شما اگر با گوشی هوشمندتان فیلم می‌بینید، بازی می‌کنید و اغلب کارهای شما در حوزه دیجیتال با گوشی هوشمند است و همچنین دست‌های بزرگی دارید آیفون XS Max گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر از این موارد آن چنان در گوشی هوشمندتان بهره نمی‌برید آیفون ایکس‌اس انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

در این مطلب سعی شد یک نگاه کامل به پرچمداران جدید اپل داشته باشیم، اگر مورد دیگری به ذهنتان می‌رسد و یا تجربه کار با این دو دستگاه را داشته‌اید در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

۹۳%
فوق‌العاده

آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس

  • طراحی
  • دوربین
  • باتری
  • سخت افزار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.