اگر می‌توانستم خجالت می‌کشیدم، تبعیض جنسیتی حاصل از سیری!

گزارش سازمان ملل متحد به صورت غیر مستقیم ارائه دهندگان دستیارهای صوتی هوشمند همانند اپل، گوگل و مایکروسافت را به خاطر استفاده از صدای زن به طور پیش فرض به تقویت تبعیض جنسیتی متهم کرده است.

سیری اپل، کورتانا مایکروسافت، دستیار گوگل و الکسا آمازون از محبوترین دستیارهای صوتی هوشمند هستند. اما نقطه مشترک اعلب این دستیاران هوشمند استفاده از صدای زن به صورت پیشفرض است. برخی از دستیارها همانند الکسا فقط صدای زن دارند و سایر موارد گفته شده امکان تغییر صدا به مرد را در نظر گرفته‌اند.

در برخی موارد جنسیت صدای پیشفرض بستگی به بازار هدف دارد و اپل یک مثال خوب است. سیری در بسیاری از کشورها با صدای پیشفرض زن در دسترس است اما زمانی که زبان‌های عربی، فرانسوی، هلندی یا انگلیسی بریتانیایی انتخاب شود صدای پیشفرض مرد خواهد بود.

در این گزارش که “اگر می‌توانستم خجالت می‌کشیدم” نام دارد گفته شده از آنجایی که اکثر دستیارهای صوتی هوشمند زن هستند، یک حس را القا می‌کنند که زنان مزدور و مطیع هستند و برای رضایت خاطر دیگران هر کاری که مقدور باشند انجام می‌دهند که با لمس یک دکمه و گفتن دستورات صوتی نامناسبی همانند هی و اکی در دسترس می‌باشند.

دستیار هیچ قدرتی در مقابل آنچه که فرمانده می‌خواهد ندارد. بدون توجه به تن و لحن صدا دستورات را می‌پذیرد و به سوالات پاسخ می‌دهد. در بسیاری از جوامع این امر سبب بروز رفتارهای جنسیتی می‌شود و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عنوان این گزارش اگر می‌توانستم خجالت می‌کشیدم، از پاسخ‌های سیری به یک سری از سوال‌های نامناسب بود که اپل آن را به من نمیدانم چگونه به آن پاسخ دهم، تغییر داد.

همچنین گفته شده که یک دستیار صوتی زن می‌تواند ذهنیت کودکان را نسبت به نقش زنان در جامعه مدرن به خطر بیاندازد و به طور بالقوه نشان دهد که برای زنان و دختران پذیرش تقاضا طبیعی است.

مشخص نیست که اپل، گوگل و سایر کمپانی‌های این حوزه به گزارش اگر می‌توانستم خجالت می‌کشیدم چه واکنشی خواهند داشت. آیا به نظر شما این فلسفه درستی است و دستیارهای صوتی تا چه حد می‌توانند در جامعه اثر گذار باشند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.