تراشه جدید M2 اپل با بهبود عملکرد و کارایی

تراشه M2 اپل به تازگی معرفی شده و می‌تواند ۹۰ درصد عملکرد یک تراشه ۱۲ هسته‌ای اینتل را تنها با یک چهارم مصرف انرژی ارائه دهد!

M2 اپل نسل بعدی تراشه برای مک است

اپل در رویداد WWDC 2022 از تراشه نسل جدید سری M رونمایی کرد که در مک و آیپد شاهد آن خواهیم بود. تراشه M2 اولین بار در مک بوک ایر M2 استفاده شد که در همین مراسم رونمایی گردید.

تراشه M2 اپل با استفاده از فناوری تولید ۵ نانومتری نسل دوم TSMC تولید شده که در خانواده M1 نیز استفاده شده بود. M2 دارای ۲۰ میلیارد ترانزیستور می‌باشد که در مقایسه با M1، تقریبا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش پهنای باند با تراشه M2

تراشه M2 تا ۵۰ درصد پهنای باند بیشتر تا ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه نسبت به نسل قبلی ارائه می‌دهد. مهمتر از آن، لپ تاپ‌های اپل مجهز به تراشه جدید M2 تا ۲۴ گیگابایت مموری یکپارچه LPDDR5 را پشتیبانی می‌کنند که ۸ گیگابایت بیشتر از M1 است. M2 دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با چهار هسته عملکرد محور و ۴ هسته با بازدهی بالا است که اکنون از نظر مصرف انرژی کارمدتر هستند. شما از نظر پردازنده حدود ۱۸ درصد سرعت بیشتری نسبت به M1 خواهید داشت.

درست مانند تراشه‌های خانواده M1، تراشه M2 نیز عملکرد را فدای بهره‌وری انرژی نمی‌کند چون پلتفرم این تراشه بسیار کارآمد است. طبق نمودار اپل، M2 در حالی که مصرف انرژی بسیار کمتری دارد، به طور قابل توجهی از رقبا بهتر عمل می‌کند. این کمپانی ادعا می‌کند که M2 عملکردی در حدود ۹۰ درصد یک تراشه ۱۲ هسته‌ای اینتل را تنها با مصرف یک چهارم انرژی ارائه می‌دهد و می‌تواند با لپ تاپ‌های رده بالا به راحتی رقابت کند.

بهبود عملکرد گرافیکی M2 اپل

تراشه M2 اپل در مجموع ده هسته گرافیکی دارد که دو عدد بیشتر از M1 می‌باشد. عملکرد گرافیکی آن حدود ۲۵ درصد بهتر از M1 با مصرف انرژی یکسان است و در حداکثر توان نیز ۳۵ درصد بهتر عمل می‌کد.

موتورهای عصبی و رسانه‌ای سریع‌تر

پلتفرم تراشه M2 اپل با نسل دوم Secure Enclave همراه است که یک پردازشگر رمز نگاری برای تمامی کلید‌های امنیتی و رمزگذاری/رمز گشایی موارد این دست است. موتور عصبی اکنون ۱۵.۸ تریلیون عملیات در ثانیه را انجام می‌دهد که جهش قابل توجهی در مقایسه با ۱۱ تریلیون عملیات در ثانیه M1 است و یعنی یادگیری ماشین آن ۴۰ درصد سریعتر می‌باشد.

هسته‌های موتور رسانه‌ای M2 نیز به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و اکنون از ضبط و پخش ۸k با کدک ویدویی HEVC/H.265، کدک ویدویی ProRes  و … پشتیبانی می‌کند. این یپشرفت‌ها مک‌های مجهز به M2 را قادر می‌سازد تا چندین جریان ۴k و ۸k را بدون مشکل پخش کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.