مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با آیپد پرو ۲۰۲۰ : تفاوت چیست؟

سری آیپد پرو ۲۰۲۱ یک به روزرسانی بزرگ نسبت به نسل قبلی است. در نگاه اول شاید آیپد پرو ۲۰۲۱ با نسل قبلی تفاوت چندانی نداشته باشد اما پیشرفت‌های زیادی را داشته است. ما در این مطالب به مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با آیپد پرو ۲۰۲۰ پرداخته‌ایم و تمامی تفاوت‌ها درج شده‌اند.

به لطف تمامی پیشرفت‌هایی که اپل در آیپد پرو ۲۰۲۱ ایجاد کرده است، حالا آیپد یک قدم دیگر به جایگزین تمام عیار لپ تاپ نزدیک شده است. اگر می‌خواهید آیپد پرو ۲۰۲۰ را به آیپد پرو ۲۰۲۱ ارتقا دهید و یا بین انتخاب این دو مانده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۰ با آیپد پرو ۲۰۲۱

طراحی و صفحه نمایش

  • آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ – ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۵.۹ میلی متر, ۴۷۱/۴۷۳ گرم
  • آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ – ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۵.۹ میلی متر, ۴۶۶/۴۷۰ گرم

از نظر ابعاد آیپد پرو ۲۰۲۰ با با آیپد پرو ۲۰۲۱ تفاوتی ندارند. تنها کمی وزن مدل ۲۰۲۱ کمتر از مدل ۲۰۲۰ است که اصلا قابل توجه نیست.

اگر صفحه نمایش این دو مدل را هم بررسی کنیم، تفاوتی در پنل‌های آن‌ها نیست. شما یک صفحه نمایش مایع رتینا با حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت، فناوری پروموشن و پشتیبانی از نمایش رنگی گسترده دارید.

  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۰ – ۲۸۰.۶×۲۱۴.۹×۵.۹ میلی متر, ۶۳۱/۶۳۳ گرم
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ – ۲۸۰.۶×۲۱۴.۹×۶.۴ میلی متر, ۶۸۲/۶۸۵ گرم

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ سنگین‌تر و ضخیم‌تر از مدل ۲۰۲۰ است. این تغییرات را می‌توان به صفحه نمایش جدید Liquid Retina XDR نسبت داد.

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی از یک صفحه نمایش Liquid Retina XDR بهره می‌برد که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. این همان فناوری می‌باشد که اپل در نمایشگر گران قیمت Pro Retina XDR استفاده کرده است.

صفحه نمایش Liquid Retina XDR یک گام بزرگ نسبت به صفحه نمایش آیپد پرو ۲۰۲۰ است و احتمالا تمامی محصولات اپل به مرور از این صفحه نمایش بهره ببرند.

طراحی آیپد پرو 2020 و 2021

پردازنده

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – تراشه A12Z بایونیک، پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، موتور عصبی، دارای کمک پردازنده M12 
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – تراشه M1، پردازنده ۸ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای

اپل از همان تراشه M1 که روی مک بوک ایر و مک بوک پرو M1 استفاده کرده بود، روی آیپد پرو ۲۰۲۱ هم استفاده کرده است. این یعنی آیپد پرو جدید یک هیولا در عملکرد است. به گفته اپل، ۵۰ درصد عملکرد پردازنده و ۴۰ درصد پردازنده گرافیکی بهبود یافته است.

آیپد پرو ۲۰۲۰ هم عملکرد بسیار عالی دارد و در دنیای تبلت‌ها بی‌نظیر است و اپل با آیپد پرو ۲۰۲۱ گام جدیدی برای پیشرفت برداشت.

رم و حافظه ذخیره سازی

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت، رم ۶ گیگابایتی
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ –حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱/۲ ترابایت، رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی

هارد استفاده شده در آیپد پرو ۲۰۲۱ نسبت به نسل قبلی، دو برابر سریع‌تر است. حداکثر ظرفیت آیپد پرو ۲۰۲۱ هم نسبت به ۲۰۲۰ دو برابر شده و نکته مهم دیگر در اینجا افزایش ظرفیت رم دستگاه است.

آیپد پرو ۲۰۲۱ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت تا ۵۱۲ گیگابایت با رم ۸ به دست مشتریان می‌رسد. در حالی که مدل‌های ۱ و ۲ ترابایتی با رم ۱۶ گیگابایتی همراه هستند. آیپد پرو ۲۰۲۰ در تمامی مدل‌ها دارای رم ۶ گیگابایت است. این رم اضافه به برخی از اپلیکیشن‌ها مانند ویرایش عکس و فیلم به خصوص در هنگام کار با فایل‌های حجیم، کمک خواهد کرد.

مقایسه عملکرد آیپد پرو 2021 با آیپد پرو 2020

همچنین بخوانید:

دوربین

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.4، فلش Brighter True Tone، دوربین ۷ مگاپیکسلی TrueDepth، اسکنر LiDAR 
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.4، فلش Brighter True Tone، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth، اسکنر LiDAR، پشتیبانی از HDR 3 هوشمند

سیستم دوربین عقب آیپد پرو ۲۰۲۱ مشابه آیپد پرو ۲۰۲۰ است. اما به لطف حضور تراشه M1، اپل قادر است که HDR 3 هوشمند را به آیپد جدید بیاورد که دامنه دینامیکی بهتر و جزئیات بیشتری را در تصاویر خواهیم داشت.

نکته مهمتر در قسمت دوربین، حضور یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth در جلوی دستگاه است. میدان دیدن این دوربین ۱۲۲ درجه می‌باشد که برای قابلیتی به نام Center Stage است. با این قابلیت، در تماس ویدیویی شما ردیابی می‌شویم و آیپد تا جایی که مقدور باشد شما را در مرکز تصویر قرار می‌دهد. همچنین در صورتی که دوربین فرد دیگری را در کنار شما تشخیص دهد، قاب آن به صورت خودکار بزرگ می‌شود.

اتصالات

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ –وای-فای ۶ با حداکثر سرعت ۱.۲ گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی تا ۳۰ باند
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ –وای-فای ۶ با حداکثر سرعت ۱.۲ گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی تا ۳۰ باند، ۵G، تاندربولت/USB 4

آیپد پرو ۲۰۲۱ از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند که سرعت دانلود و آپلود بالاتری را ارائه می‌دهد. کاربران ساکن آمریکا با توجه به پشتیبانی آیپد پرو از mmWave، سرعت دانلودی تا ۴ گیگابایت در ثانیه را می‌توانند داشته باشند!

به طور کلی اتصالات در آیپد پرو ۲۰۲۱ بسیار پیشرفت کرده است. این دستگاه از تاندربولت/USB 4 پشتیبانی می‌کند که یعنی پورت استفاده شده در این دستگاه دارای پهنای باند کافی برای پشتیبانی از مانیتورهای اکسترنال ۶K مانند Pro Retina Display XDR است. همچنین از سایر لوازم جانبی تاندربولت مانند هاردهای اکسترنال پرسرعت پشتیبانی می‌نماید.

اسپیکر و میکروفون

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – ۴ بلندگو و میکروفون ۵ آرایه‌ای
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – ۴ بلندگو و میکروفون ۵ آرایه‌ای

سیستم صدا و میکروفون در مدل ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

بیومتریک

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – فیس آیدی
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – فیس آیدی

هر دو دارای فیس آیدی هستند که حتی به صورت افقی نیز کار می‌کند.

لوازم جانبی

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – کیبورد هوشمند Folio، مجیک کیبورد، اپل پنسل (نسل دوم)
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – کیبورد هوشمند Folio، مجیک کیبورد، اپل پنسل (نسل دوم)

لوازم جانبی آیپد پرو ۲۰۲۱ با ۲۰۲۰ تفاوتی ندارد و شما می‌توانید مجیک کیبورد جدید سفید اپل را با مدل ۲۰۲۰ هم استفاده کنید. البته این بخش ما مربوط به لوازم جانبی ارائه شده از سمت اپل و قطعا طیف لوازم جانبی ارائه شده برای آیپد ۲۰۲۱، با توجه به پورت پیشرفته‌تر، بیشتر خواهد بود.

عمر باتری

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – مدل ۱۱ اینچی ۲۸.۶۵ وات-ساعت، مدل ۱۲.۹ اینچی ۳۶.۷۱ وات-ساعت
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – مدل ۱۱ اینچی ۲۸.۶۵ وات-ساعت، مدل ۱۲.۹ اینچی ۴۰.۸۸ وات-ساعت

آمار رسمی ارائه شده برای عمر باتری هر دو نسل یکسان است. هر دو آیپد تا ۱۰ ساعت برای مرور وب با وای-فای دوام می‌آورند و با اتصال سولار این عدد به ۹ می‌رسد. آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ از یک باتری بزرگتر نسبت به نسل قبلی بهره می‌برد اما صفحه نمایش جدید، این ظرفیت بیشتر باتری را استفاده می‌کند.

عمر باتری آیپد پرو 2021 در مقایسه با 2020

قیمت آیپد پرو ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در زمان عرضه

  • آیپد پرو ۲۰۲۰ – شروع قیمت از ۷۹۹/۹۹۹ دلار
  • آیپد پرو ۲۰۲۱ – شروع قیمت از ۷۹۹/۱۰۹۹ دلار

با بررسی قیمت هر دو مدل در زمان عرضه مشخص می‌شود که مدل ۱۱ اینچی تفاوت قیمتی نسبت به سال گذشته ندارد. مدل ۱۲.۹ اینچی به خاطر حضور صفحه نمایش Liquid Retina XDR، صد دلار گران‌تر شده است.

آیپد پرو ۲۰۲۱ یک جهش بزرگ نسبت به مدل ۲۰۲۰ آن است. اگر از نظر بودجه‌ای مشکل چندانی ندارید، قطعا انتخاب آیپد پرو ۲۰۲۱ معقولانه‌تر است. تراشه M1، تاندربولت و دوربین جلوی بهتر، از مهمترین تغییرات نسل جدید هستند. اگر نسخه ۱۲.۹ اینچی را هم تهیه کنید، از یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت‌تر نسبت به نسل قبل بهره خواهید برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.