گلکسی S20 الترا سامسونگ در مقابل آیفون ۱۱ پرو مکس ؛ نبرد تایتان‌ها

با وجود رکود بازار گوشی‌های هوشمند، سامسونگ با آخرین پرچمدارش نشان داد که قصد تغییر مسیر یا کاهش سرعت را ندارد. گلکسی S20 الترا یک گوشی هوشمند قدرتمند است و برچسب قیمت آن نشان داده که سامی اصلا علاقه‌ای به سازش ندارد!

ما در زمان معرفی گلکسی S20 الترا یک مقایسه کوتاه بین آن و آیفون ۱۱ پرو مکس را برای شما عزیزان قرار دادیم. حالا که این گوشی هوشمند عرضه شده می‌توان مقایسه‌ای کامل و جامع را داشت. خواندن این مطلب به کسانی که قصد آشنایی و یا انتخاب این دو گوشی را دارند، پیشنهاد می‌گردد.

خلاصه

هر دو گوشی بسیار قدرتمند هستند و هر کدام بیانگر ایدئولوژی و اکو سیستم‌های مختلف هستند. کدام را باید انتخاب کرد؟

سوال اصلی برای انتخاب گوشی این است که شما چه چیزی از تلفن هوشمند خود می‌خواهید؟ البته این فقط به خود گوشی خلاصه نمی‌شود و باید اکو سیستم اطراف آن را هم در نظر گرفت. اپلیکیشن‌ها، خدمات، لوازم جانبی، گجت‌های پوشیدنی سازگار و … همه در انتخاب گوشی تاثیر گذار هستند.

اگر انتخاب بین این دو گوشی هوشمند برای شما سخت است، پس ادامه مطلب را بخوانید.

طراحی و صفحه نمایش

ما اینجا با دو فلسفه کاملا متضاد روبرو هستیم. اپل دوست دار سنت است و هنگامی که شما طراحی آیفون ۱۱ پرو مکس را ببینید، همان آیفون X است که بزرگ شده و فقط یک ماژول دوربین بزرگ در پشت آن به چشم می‌خورد. اپل همیشه ۳-۴ سال به هر طراحی اجازه خودنمایی می‌دهد و چیز تازه‌ای نیست. البته رنگ جدید در دسترس شماست و شیشه پشت دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی مات شده و چربی انگشت روی آن به چشم نمی‌خورد که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

سامسونگ در سوی دیگر میدان همیشه چیزهای جدید را امتحان می‌کند، حاشیه‌های صفحه نمایش کمی کمتر شوند، مکان ماژول دوربیت جابجا گردد و با انحنای لبه‌های صفحه نمایش بازی می‌کند. Galaxy S20 Ultra کاملا امضای طراحی سامسونگ را دارد، اما همچنان یک گوشی مدرن را فریاد می‌زند. همچنین خبری از اهمیت دادن به انحنای زیاد به لبه‌های صفحه نمایش نیست. سامسونگ S20 الترا در واقع یک صفحه نمایش مسطح است که کمی فناوری انحنای لبه صفحه نمایش را دارد!

برای انتخاب رنگ کمی نا امید خواهید شد، گلکسی S20 الترا گران قیمت فقط دو انتخاب رنگی سیاه و خاکستری را پیش پای شما خواهد گذاشت. ماژول بزرگ دوربین پشت دستگاه هم حس خوبی منتقل نخواهد کرد. مطمئنا شما می‌توانید یاد بگیرید که گلکسی S20 الترا را دوست داشته باشید، اما در نگاه اول یک تلفن هوشمند زیبا نیست.

هر دو گوشی به عنوان یک دستگاه هوشمند کمی خشن هستند. آیفون ۱۱ پرو مکس ۸.۱ م.م و گلکسی S20 الترا ۸.۸ م.م ضخامت دارند و تقریبا هم وزن هستند. آیفون و رقیب کره‌ای آن به ترتیب ۲۲۶ و ۲۲۲ گرم وزن دارند. این دو تلفن‌های هوشمندی نیستند که به راحتی آن‌ها را در جیب بگذرید، آن‌ها برای کاربرانی ساخته شدند که باتری بزرگ، صحفه نمایش بزرگ و بهترین فناوری‌ها را در یک گوشی هوشمند می‌خواهند.

وقتی صحبت از صحفه نمایش شود هر دو کمپانی در صدر هستند. اگر بخواهیم منصفانه بگوییم صحفه نمایش آیفون ۱۱ پرو توسط سامسونگ ساخته شده اما مشخصات آن توسط اپل کالیبره شده است. هر دو صفحه نمایش رنگ‌های دقیق و زاویه دید عالی دارند. در آیفون شما نمی‌توانید پروفایل‌های رنگی را کنید اما شیفت شب را دارید که رنگ آبی را فیلتر می‌کند و در شب چشم راحت‌تر است. سامسونگ در اختیار کاربران دو پرفایل رنگی را قرار می‌دهد که یکی رنگ‌های پر جنب و جوش را دارد و دیگری که سطح رنگی دقیق‌تر و پایین‌تری دارد. سامی هنچنین فیلتر رنگ آبی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

هر دو صفحه نمایش دارای وضوح بالایی هستند. iPhone 11 Pro Max دارای وضوح تصویر ۱۲۴۲×۲۶۸۸ است که تراکم پیگسلی ۴۵۶ بر اینچ را ایجاد می‌کند. Galaxy S20 Ultra هم دارای روزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۰۰ و تراکم پلکسی ۵۰۹ است. مطمئن باشید که هر دو صحفه نمایش وضوح و کیفیت بسیار عالی دارند.

البته سامسونگ از یک ویژگی جدید در این بخش بهره می‌برد. حالت رفرش ۱۲۰ هرتزی که باعث می‌شود انیمیشن‌ها بسیار نرم و یکدست نمایش داده شوند. اگر حالت Motion Smoothness را فعال کنید وضوح به ۱۰۸۰×۲۴۰۰ کاهش می‌یابد که در استفاده روزمره تاثیر چندانی ندارد ولی طرفداران آن را خوشحال نمی‌کند. ظاهرا سامسونگ قصد دارد با عرضه یک پچ امکان فعال سازی حالت Motion Smoothness را با رزولوشن QHD بدهد.

برنده در این قسمت کدام است؟ هر دو گوشی نقاط قوت خود را دارند. آیفون ۱۱ پرو مکس یک گوشی کلاسیک است و گلکسی S20 الترا یک سفینه از آینده را به تصویر می‌کشد. البته اگر سامسونگ گزینه‌های رنگی بیشتری را ارائه می‌داد، بسیار جالب میشد. هر دو گوشی کمی سنگین و ضخیم هستند اما حس پرمیوم بودن را به خوبی القا می‌کنند. هر دو صفحه نمایش فوق العاده هستند اما گلکسی S20 الترا صحفه نمایشی کمی بزرگتر و سرعت رفرش ۱۲۰ هرتز دارد.

دوربین و صدا

هر دو گوشی دارای کیفیت دوربین باور نکردنی هستند و اگر به دنبال کیفیت دوربین برای گوشی هوشمند آینده خود هستید، قطعا به این دو اسم برخورد می‌کنید و شما را ناامید نخواهند کرد.

طبق مشخصات موجود، آیفون ۱۱ پرو مکس دارای یک دوربین سه گانه ۱۲ مگاپیکسلی با ترکیب دوربین تله فتو، دوربین واید و سوپر واید است. این دستگاه قابلیت ظبط ویدیو با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه یا ۱۰۸۰p با سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه را دارد.

از نظر مشخصات دوربین گلکسی S20 الترا سامسونگ با لنز اصلی واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین ثانویه ۴۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۴ برابری (دیجیتال ۱۰۰ برابری) و دوربین سوپرواید ۱۲ مگاپیکسلی است که توانایی فیلمبرداری ۲۴۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰p یا کیفیت ۴k با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین فیلمبرداری ۸K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه را دارد.

اما عملکرد دوربین این دو دستگاه در دنیای واقعی چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

آیفون به طور سنتی به سمت سفید گرم تعادل دارد و این واقعیت در مورد آیفون ۱۱ پرو مکس هم صادق است. وقتی عکس‌ها را در کنار هم نگاه کنید، گاها متوجه می‌شوید که تصاویر Galaxy S20 Ultra کمی سردتر هستند. اینجا هیچ چیز بهتر یا بدتر نیست و یک ترجیح کاملا شخصی است.

گلکسی S20 التراآیفون 11 پرو مکس

گلکسی S20 الترا سعی می‌کند که خروجی تصاویر اغلب روشن باشند و همین امر باعث می‌شود که تصاویر بدون نیاز به ویرایشگر و افزایش روشنایی به خوبی دیده شوند. نکته بد ماجرا اینجاست که بعضی اوقات نقاط هایلایت را می‌سوزاند و این چیزی نیست که بتوان بعد از پردازش تصویر رفع کرد. آیفون ۱۱ پرو مکس نوردهی را سطح پایین نگه می‌دارد و باعث می‌شود که تصاویر با کنتراست بیشتری نمایش داده شوند. از سوی دیگر این می‌تواند بعضی تصاویر را تاریک یا کسل کننده جلوه دهد، مگر اینکه برای افزایش نور به سراغ ویرایشگر بروید.

هر دو گوشی الگوریتم پیشرفته‌ای برای HDR دارند. گاها ممکن است اثرات شبه کننده HDR را در تصاویر هر دو گوشی ببینید اما در اغلب مواقع فقط به این فکر می‌کنید که آیفون و گلکسی در ثبت صحنه‌های پویا چقدر خوب عمل می‎کنند.

گلکسی S20 التراآیفون 11 پرو مکس

در مورد جزئیات تصاویر هم همین مسئله مطرح است، هر دو گوشی تصاویری با جزئیات کامل به ما می‌دهند. گلکسی S20 الترا بعضا بیش از حد تصاویر را شارپ می‌کند و از سوی دیگر آیفون برخی اوقات جزئیات را اصطلاحا فازی یا مسطح می‌کند. به هر حال هر دو دستگاه به نحوی در برخی از صحنه‌ها جزئیات را از بین می‌برند.

گلکسی S20 التراآیفون 11 پرو مکس

وقتی به بحث بزرگنمایی می‌رسیم گلکسی S20 الترا یک پادشاه بلامنازع است. بزرگنمایی اپتیکال ۴ برابری، زوم ترکیبی ۱۰ برابری و زوم دیجیتال ۱۰۰برابر با وضوح قابل توجه از نظر مشخصات بدون مسابقه گلکسی S20 را برنده می‌کند.

زوم گلکسی S20 الترازوم آیفون 11 پرو مکس

دوربنی سوپرواید هر دو گوشی برای تعادل رنگی دوربین اصلی تعبیه شده‌اند اما عکاسی با آن‌ها هم بسیار جذاب است. شما می‌توانید تصاویر حماسی یا فیلمبرداری صحنه‌های بزرگی را انجام دهید.

دوربین سوپرواید Galaxy S20 Ultraدوربین سوپرواید iPhone 11 Pro Max

وقتی به تصاویر پرتره (حالت پرتره یا فوکوس زنده) می‌رسیم باز هم هر دو گوشی تصاویر جالبی را ثبت می‌کنند. در هر دو دستگاه سیستم و الگوریتم برای تشخیص اندازه، لبه و عمق وجود دارد. مو، خز، شیشه یا پوشش گیاهی در پس زمینه هنوز هم یک چالش است. گلکسی S20 الترا در جداسازی سوژه از پس زمینه کمی بهتره عمل می‌کند در حالی که آیفون هر زمانی که دوست داشته باشد تارهای مو را نادیده می‌گیرد.

عکاسی پرنره Galaxy S20 Ultraعکاسی پرتره iPhone 11 Pro Max

از نظر فیلمبرداری فلسفه‌های مختلفی داریم. کلیپ‌های گرفته شده با سامسونگ کمی تاریک‌تر هستند با این حال رنگ‌ها را دقیق‌تر ثبت می‌کند.

کلیپ‌های آیفون در نگاه اول روشن‌تر و دل پذیرتر هستند. اما وقتی کنار هم قرار بگیرد رنگ‌های کمی کسل کننده دارد. همچنین لرزشگیر سامسونگ بهتر عمل می‌کند.

نرم افزار و عملکرد

ما با دو غول در صنعت گوشی‌های هوشمند مواجه هستیم. گلکسی S20 الترا از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ کمپانی کوالکام با رم حداقل ۱۲ گیگابایتی بهره می‌برد. این گوشی با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 قطعا از پس تمامی بازی‌ها و برنامه‌های روز برمیاید.

آیفون ۱۱ پرو مکس هم با تراشه تحسین شده A13 و سیستم عامل فوق‌العاده iOS که بیشترین بهره‌وری را از سخت افزار می‌برد، همراه است.

از نظر سخت افزاری هر دو دستگاه بسیار قدرتمند هستند. بنابراین تفاوت اصلی در نرم افزار و ترجیحات شخصی است.

اندروید 10

سیستم عامل اندروید برای عملکردهای چند وظیفه‌ای بسیار مستعد است. شما به راحتی می‌توانید اپلیکیشن‌ها را در پس زمینه اجرا کنید یا صحفه نمایش را تقسیم نمایید. در حقیقت شما دوست دارید هر چی سریع‌تر رم گوشی خود را پر کنید. رابط کاربری One سامسونگ هم با پنجره‌های شناور، حباب‌های اطلاعیه، تصویر در تصویر و پنل‌های ادج، این ویژگی را بهبود بخشیده است.

آیفون‌های اپل همیشه روی یک چیز متمرکز بودند؛ ثبات. تصویر در تصویر و تقسیم صفحه نمایش را فراموش کنید، اپلیکیشن‌ها در پس زمینه معمولا فریز می‌شوند مگر در شرایط خاص؛ در حالی که این‌ها لزوما بد نیستند اما سازنده آیفون را چندین سال می‌باشد که از سوی برخی از کاربران به چالش کشیده است. طبق شایعات اخیر iOS 14 ممکن است نهایتا امکان تقسیم صفحه نمایش را به آیفون‌های بزرگ بیاورد، قابلیتی که در حال حاضر آیپد آن را دارا است، اما در نظر بگیرید این فقط در مقطع فعلی یک شایعه است.

زمانی که بحث باز کردن قفل گوشی با استفاده از ابزارهای بیومتریک است، گلکسی S20 الترا کمی کاربران را آزار می‌دهد. ممکن است فناوری التراسونیک بسیار امن باشد اما گاها دقیق نیست. نصف اوقات باید مجدد انگشت خود را اسکن کنید چون گلکسی بار اول نتوانسته درست آن را تشخیص دهد اما فیس آیدی در آیفون بسیار دقیق و سریع است.

از نظر شخصی سازی محیط سیستم عامل اندروید آزادی عمل به شما می‌دهد و هر طوری که بخواهید می‌توانید صفحه اصلی را مرتب کنید اما آیفون هنوز هم که هنوز است تقریبا فقط امکان عوض کرده پس زمینه را می‌دهد!

اکو سیستم

هر دو سمت اکو سیستم قوی را در اختیار دارند. سامسونگ به کاربرانش دسترسی پلی استور اندروید و استور سامسونگ را می‌دهد، اگر چه بسیاری از کاربران اصلا سمت فروشگاه نرم افزاری خود سامسونگ نمی‌روند. اپ استور اپل هنوز هم انتخاب بسیاری از توسعه دهندگان است، بسیاری از اپلیکیشن‌های خوب هم ابتدا در اپ استور عرضه می‌شوند و با تاخیر حتی گاها یک ساله به فروشگاه اندروید می‌رسند.

سیستم عامل iOS هنوز هم برای خلاقان و هنرمندان انتخاب اول است و بسیاری از اپلیکیشن‌های موزیسین‌ها و ویرایشگران فیلم برای این سیستم عامل توسعه داده شده‌اند. درست است که شما می‌توانید به طور مثال یک ویرایشگر ویدیو در اندروید پیدا کنید که از فریم کلیدی پشتیبانی کند ولی قطعا یک کپی بد از اپلیکیشن Enlight Videoleap Video Editor است.

اما زمانی که به بهره بردن از اسناد، اشتراک گذاری فایل یا حتی بازی برسیم، به لطف مولتی تسکینگ قوی و رابطه دوستانه‌تر با خدمات شخص ثالث، گلکسی برتری دارد.

درست است که آیفون یک اکو سیستم بسیار قوی دارد اما این اکو سیستم بیشتر وابسته به خود محصولات اپل است و اگر شما مجموعه‌ای از دستگاه‌های اپلی را داشته باشید این اکو سیستم بی‌نقص است.

از سوی دیگر اندروید یک سیستم عامل باز است ولی همین باعث می‌شود که شما گاها با مشکلات عجیبی برخورد کنید، چون توسعه دهندگان و تولید کنندگان نمی‌توانند همیشه با هم کاملا مچ شوند.

عمر باتری

عمر باتری

سامسونگ عموما به خاطر استفاده از باتری‌های ظرفیت بالا شناخته می‌شود اما گلکسی S20 الترا حتی فراتر از توقعی بود که از سامسونگ داشتیم. پرچمدار جدید سامسونگ از یک باتری ۵ هزار میلی آمپری بهره می‌برد که تقریبا هم اندازه یک پاوربانک سایز متوسط ظرفیت دارد. این ظرفیت قطعا برای یک روز کافی است اما از سوی دیگر بیش از یک ساعت زمان می‌برد که شارژ شود.

آیفون ۱۱ پرو مکس هم آنطور که کاربران می‌خواستند یک باتری با ظرفیت بالا دارد. باتری ۳۹۶۹ میلی آمپری پرچمدار اپل می‌تواند بیش از ۱۲ ساعت در بررسی انجام شده دوام بیاورد. طبق این بررسی مشخص شد که بازی‌های سه بعدی ظرفیت باتری آیفون را سریع‌تر خالی می‌کند. اگر استفاده معمولی از آیفون خود داشته باشید ظرفیت باتری آن برای دو روز کافی است، اما اگر زیاد از آن استفاده می‌نمایید باید روزانه به شارژر متصل نمایید. برای شارژ آیفون ۱۱ پرو مکس به طور کامل حدود ۲ ساعت زمان نیاز است.

نتیجه گیری مقایسه آیفون ۱۱ پرو مکس با گلکسی S20 الترا

ما در پایان معایب و مزایای هر دو گوشی را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

گلکسی S20 الترا

مزایا:

  • بزرگنمایی ۴ تا ۱۰ برابر، بهتر از تمامی گوشی‌های هوشمند موجود
  • نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی صفحه نمایش
  • تقریبا بدون هیچ حاشیه صفحه نمایش
  • عملکرد فوق‌العاده در مولتی تسکینگ
  • شارژ خیلی سریع

معایب:

  • قیمت بالا
  • اسکنر اثر انگشت گاها آزار دهنده است
  • عملکرد متناقض دوربین
  • طراحی آنطور که باید جذاب نیست

آیفون ۱۱ پرو مکس

مزایا:

  • به روزرسانی نرم افزاری برای بیش از ۴ سال
  • ویژگی و اپلیکیشن‌های خلاقانه و منحصر به فرد
  • فیس آیدی سریع، ایمن و راحت
  • دسترسی راحت به اپل تی‌وی+ و اپل آرکید

معایب:

  • ظرفیت ۶۴ گیگابایتی برای مدل پایه
  • ارتباط با خدمات شخص ثالث و اشتراک گذاری فایل عالی نیست
  • شخصی سازی و مدیریت صفحه اصلی ضعیف

همچنین بخوانید:

از طريق PhoneArena
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.